Tragiczny stan oświetlenia pojazdów

Jakość oświetlenia w pojazdach jest niepokojąca! Wyniki badań przeprowadzonych przez ITS wskazują, że prawidłowe ustawienie reflektorów ma kilka procent pojazdów. Ten stan może mieć wpływ na zagrożenie bezpieczeństwa na drogach po zapadnięciu zmroku, a mamy przecież szczyt sezonu jesienno-zimowego
Lampa w technologii OLED Czy to koniec LED-ów?

Stan oświetlenia pojazdów budzi wiele zastrzeżeń. To właśnie w nocy dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, a wypadki te są znacznie poważniejsze w skutkach. Co prawda większość współczesnych samochodów oferuje dobre oświetlenie za niewygórowaną cenę, jednak trzeba o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł. Dla bezpieczeństwa ważny jest stan wszystkich trzech elementów oświetlenia: żarówek, lamp oraz ustawienia świateł.

Aby obiektywnie ocenić jakość oświetlenia pojazdów osobowych w połowie listopada 2013 roku Instytut Transportu Samochodowego wykonał na terenie Warszawy wyrywkowe badania reflektorów samochodów osobowych znajdujących się w ruchu. Badania przeprowadzono za pomocą nowatorskiego analizatora świateł - komputerowego urządzenia diagnostycznego, które oprócz precyzyjnego pomiaru ustawienia świateł umożliwia pomiar, analizę i ocenę całej wiązki świetlnej wysyłanej przez reflektor.

Wyniki tych badań pokazały, że przeważająca większość badanych samochodów miała źle ustawione światła. Ponadto jakość wiązki świetlnej była nieodpowiednia - zbyt blisko oświetlała drogę lub oślepiała innych użytkowników dróg.

Wstępne dane wskazują, że dokładnie ustawionych było zaledwie 8% lamp w przebadanych pojazdach, a tylko w jednym procencie pojazdów były prawidłowo ustawione oba światła! Ponad 10% przebadanych świateł miała na tyle złą jakość, że nie powinny być w ogóle używane w pojazdach.

Jazda nocą Bezpieczna jazda nocą | Poradnik

Warto zwrócić uwagę na kilka zjawisk, które mają związek z problemami wychwyconymi w trakcie badań:

- Spełnienie minimalnych wymagań homologacyjnych gwarantuje oświetlenie drogi na odległość od ok. 20 m, choć w praktyce może być ona większa - nowoczesne, dobrze wykonane światła mijania potrafią oświetlić drogę na odległość nawet ponad 150 m, ale pod warunkiem precyzyjnego ustawienia i odpowiedniego poziomowania przy zmianie obciążenia pojazdu.

- Ręczny korektor pochylenia świateł - obowiązkowe wyposażenie większości samochodów osobowych - nie jest używany przez kierujących albo jest używany nieprawidłowo - to dodatkowo pogarsza sytuację na drodze powodując oślepianie albo zbyt mały zasięg oświetlenia.

- Światła podczas kontroli okresowej są tylko ustawiane. Jednak precyzja tej regulacji budzi wiele wątpliwości - potwierdzają to badania.

- Metodologia badania i ustawiania świateł w serwisach i Stacjach Kontroli Pojazdów wymaga dużej staranności. Kilka lat temu zniesiono obowiązek certyfikacji przyrządów do ustawiania świateł.

- W praktyce brakuje możliwości oceny jakości oświetlenia - stosowana jest najczęściej ocena wzrokowa (świeci, nie świeci). Występują trudności z oceną i zakwestionowaniem jakości oświetlenia przez upoważnione służby. Nie ma też klarownych kryteriów serwisowych pozwalających podjąć decyzję, kiedy wymienić reflektor.

- Reflektory i źródła światła niespełniające wymogów homologacyjnych, np. ksenonowe zamienniki są łatwo dostępne. Problem ten prawdopodobnie ulegnie nasileniu ze względu na dopuszczenie do stosowania reflektorów z lampą wyładowczą (ksenonów) 25W/2000 lm (lumenów) bez konieczności automatycznego poziomowania i urządzenia czyszczącego reflektory.

- Ankieta przeprowadzona wśród kierowców w ramach "Inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych" pokazała, że zdecydowana większość respondentów ma błędne przekonania dotyczące funkcjonowania i posługiwania się światłami.

***

INICJATYWA NA RZECZ DOBRYCH ŚWIATEŁ SAMOCHODOWYCH skierowana jest do kierowców, serwisantów, diagnostów, producentów, dystrybutorów samochodów i części zamiennych, prawodawców, policji i innych służb. Inicjatywa podejmuje długofalowe działania, oparte na zaawansowanych badaniach naukowych, zmierzające do doskonalenia prawa i wymagań technicznych tak, aby były przejrzyste, jednoznaczne, a przede wszystkim w jasny sposób powiązane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Ponadto popularyzuje wiedzę o tym, jak właściwie dbać o światła samochodu oraz jak ich optymalnie używać.

Najmniej potrzebne sportowe samochody na świecie Najmniej potrzebne sportowe samochody na świecie

Więcej o:
Komentarze (30)
Tragiczny stan oświetlenia pojazdów
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • megamaciej

    Oceniono 7 razy -3

    No i widzicie? Wcale nie trzeba likwidować ITS. Są pożyteczni, wcale się nie zajmują wyłącznie zbieraniem haraczu z fotoradarów.

  • eksport_ukraina

    Oceniono 4 razy 0

    A ile razy prawiem wlazł Wam ktoś pod kola bo goie bylo widac na drodze w niezabudowanym?
    Zero odblasków, do tego gownianie ustawione swiatla oslepiajace z przeciwka...

    gazęta.pl/?p=17691

  • mawohe

    Oceniono 3 razy 1

    Na drogach najwięcej jest wsioków z pseudo światłami do jazdy dziennej kupionymi na bazarze za 50 zł oczywiście bez żadnej homologacji.

  • freya

    Oceniono 1 raz 1

    Gdy robiłam kurs na prawo jazdy wiele, wiele lat temu (PZMot Bielańska w Warszawie, super ośrodek był!), nasz wykładowca opowiadał taką zagadkę:
    Jechał sobie pewien pan drogą przez ciemny las. Był mróz, sypał śnieg i generalnie paskudna pogoda. Miał odpowiednie opony, włączone odpowiednie światła i w ogóle sprawny samochód.
    Nagle patrzy, a tu na drzewie siedzi malutka, głodna i zmarznięta wiewiórka.
    Nakarmił więc pan biedną wiewiórkę i pojechał dalej.
    Niestety, tuż zaraz stał sobie radiowóz i pan ów dostał mandat.
    Zagadka: za co ten mandat?
    :))

  • specjal_100

    Oceniono 3 razy 1

    Jeszcze gorzej jak pojazdy mają montowane lampy od pojazdów sprowadzanych z GB. Poprostu światło bije po oczach kierowcę jadącego z przeciwka. A nasze szroty sprzedają tego dość dużo.

  • okok3

    Oceniono 4 razy 2

    Mamy bałagan w prawie dotyczącym świateł samochodowych to po pierwsze po drugie policja nie reaguje na samochody z nieprawidłowym oświetleniem. Głównie bałagan powstał po wprowadzeniu świateł do jazdy dziennej. Kształt świateł, moc i zastosowanie bez ładu i składu. Możemy spotkać samochody w których jednocześnie palą się światła do jazdy dziennej, mijania i na dodatek przeciwmgielne. Nie można odróżnić świateł dziennych od pozycyjnych . Najdziwniejsze jest doświetlenie zakrętów. Zgodziłbym sie że może pomaga to gdy samochód skręca to skręcają się światła ale u nas wymyślono coś innego, zapala się dodatkowo jedno światło przeciwmgielne.kto na takie coś pozwolił? Przeciw mgielnych nie można używać jako dziennych bo ponoć oślepiają ale jako doświetlenie zakrętu to można? Pytam się gdzie jest policja która powinna zabierać dowody rejestracyjne za takie przeróbki.

  • faur

    Oceniono 12 razy 8

    Żarniki HID w zwykłych reflektorach to jedno... a reflektory tzn. zamienniki DEPO, TYC które teoretycznie maja homologację, a nie spełniają żadnych norm to drugie...

  • ligand17

    Oceniono 12 razy 10

    "Światła podczas kontroli okresowej są tylko ustawiane. Jednak precyzja tej regulacji budzi wiele wątpliwości - potwierdzają to badania"
    "Metodologia badania i ustawiania świateł w serwisach i Stacjach Kontroli Pojazdów wymaga dużej staranności. Kilka lat temu zniesiono obowiązek certyfikacji przyrządów do ustawiania świateł."
    Te dwa zdania chyba wystarczają za cały komentarz: mogę sobie wyregulować reflektory super-hiper, a i tak przy następnym badaniu diagnosta je przestawi, bo stwierdzi, że na jego urządzeniu jest źle i skasuje dodatkowe 20PLN za tą czynność.

  • promega

    Oceniono 20 razy 16

    Mnie dziś z jakiegoś Mercedesa po gałach dowaliły tylne czerwone od hamulca, wcale nie gorsze długich tylko kolor innych.

    Kiedyś się wku...ę, to sobie chyba jakieś lasery zainstaluję i będę walić tych z bardziej rozregulowanymi światłami.
    A na koniec puenta jest taka, na ch... nam policja, skoro najprostszej pierdoły nie robi i nie może wyegzekwować.
    Nie ma policji, nikogo do tego by egzekwować choć minimum porządku na drodze, więc może w cholerę zlikwidować przepisy, homologacje i niech na drodze rządzi najsilniejszy. Ciekawe kiedy pojawią się czołgi?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX