Chevrolet Cruze 4d 1.8 LPG | Test | Chłodna kalkulacja

2,65 zł a 5,50 zł - różnica w cenie jest niepodważalna. Bez względu na region, litr standardowej benzyny jest średnio ponad dwukrotnie droższy w porównaniu z LPG. To wystarczający powód, żeby zastanowić się nad znacznie tańszą jazdą na gazie. Sprawdzamy zatem, jak spisuje się nowy Chevrolet Cruze z dedykowaną instalacją gazową

Chevrolet Cruze Kombi - test | Pierwsza jazda

Duży popyt na jazdę na autogazie już dawno temu zauważyli importerzy nowych samochodów i zaczęli oferować swoje modele z fabrycznymi lub montowanymi w ASO instalacjami gazowymi. W tym kierunku poszedł również Chevrolet, proponując Aveo Classic, Sparka, Cruze'a i Orlando z LPG. W przypadku dwóch ostatnich modeli oferta dotyczy silnika o pojemności 1,8 litra. W trwającej promocji koszt założenia instalacji znanej włoskiej firmy BRC to symboliczna złotówka. Czy warto?

Już na pierwszy rzut oka wydaje się, że tak. Tym bardziej, jeśli ktoś pokonuje samochodem ponadprzeciętne przebiegi. Wtedy korzyści z jazdy na LPG są największe. Ponadto, decydując się na zakup i montaż instalacji gazowej u autoryzowanego dystrybutora nie tracimy gwarancji na nowy samochód. Otrzymujemy też gwarancję na samą instalację gazową, w tym konkretnym przypadku na okres dwóch lat bez limitu kilometrów lub trzyletnią do 100 000 km przebiegu, czyli dokładnie takiej samej jak na samochód.

Prosty benzyniak starej daty, bez turbodoładowania z pośrednim wtryskiem paliwa to znakomita jednostka do montażu instalacji gazowej. Oczywiście, jeśli zapytamy pana trudniącego się zakładaniem instalacji LPG, to usłyszymy, że każdy silnik da się "zagazować", ale z jednymi są potem problemy, a z innymi nie. Z tym w testowanym Chevrolecie nie powinniśmy mieć później żadnych kłopotów. Nie wymaga on też skomplikowanej instalacji, dzięki czemu koszt montażu jest znacznie niższy.

Obecne sekwencyjne instalacje gazowe to już nie to samo co kiedyś. W nowoczesnych układach obroty nie falują, nie czuć zapachu gazu, a spadek w osiągach jest w zasadzie niewyczuwalny lub go po prostu nie ma. Silnik zawsze uruchamiany jest na benzynie, ale na gaz przełącza się bardzo szybko, po kilkuset metrach, automatycznie i niewyczuwalnie dla kierowcy. Zmiany zasilania z benzyny na LPG można również dokonywać ręcznie poprzez przełącznik, w tym egzemplarzu umieszczony w pobliżu dźwigni hamulca ręcznego.

Sprawdź ile kosztuje używany Chevrolet Cruze

Jak jeździ się kompaktowym Chevroletem 1.8? 141 KM jakoś nie czuć. Wydawałoby się, że tej wielkości sedan powinien mieć lepsze osiągi z silnikiem o takiej mocy. Odnosi się to do jazdy na gazie, jak i na benzynie. Nie oznacza to jednak, że Cruze 1.8 jest zawalidrogą, czasami po prostu brakuje mu "pary", gdy chcemy pojechać dynamiczniej. Mistrzem elastyczności z całą pewnością nie jest.

Silnik okazuje się też stosunkowo łakomy na paliwo, zwłaszcza przy szybszej jeździe, np. na autostradzie. Spalanie na gazie zawsze jest ciut wyższe, ale w takich warunkach oscylowało na poziomie ponad 11 litrów na "setkę". Przy spokojniejszej jeździe w trybie mieszanym zużycie paliwa utrzymywało się na poziomie ok. 10 l LPG/100 km. To normalny, akceptowalny wynik.

Niespełna 35-litrową butlę na autogaz zamontowano w miejscu koła zapasowego. To najczęściej stosowane rozwiązanie, bo i najwygodniejsze. Można umieścić większy zbiornik w bagażniku, a nie pod jego podłogą, ale wtedy diametralnie ograniczamy pojemność kufra. Niestety chcąc jeździć tylko na LPG, musimy przygotować się do częstszych wizyt na stacjach tankowania, bo już po niecałych 300 km, ale za to dużo tańszych. Coś za coś.

Wydaje się, że instalacja LPG to same korzyści. Nie do koca. Należy pamiętać, że ją też trzeba serwisować. Nieco droższe jest obowiązkowe badanie techniczne. Właściciele starszych aut muszę także zwrócić uwagę na legalizacje butli, która kończy się po 10 latach.

Summa Summarum

Chevrolet Cruze 1.8 LPG to godna polecenia propozycja dla tych, którzy chcą podróżować oszczędnie i całkiem komfortowo. Nieskomplikowana jednostka napędowa z dobrze dobraną i poprawnie skalibrowaną instalacją gazową powinna pracować bezawaryjnie przez długi czas.

Gaz

Promocyjna cena montażu LPG, poprawne działanie instalacji, brak utraty gwarancji na samochód, niskie koszty eksploatacji

Hamulec

Stosunkowo mały zbiornik LPG wymuszający częste tankowanie, brak koła zapasowego lub mniejszy bagażnik, zakaz wjazdu do niektórych garaży podziemnych

Chevrolet Cruze 4d 1.8 | Kompendium

Więcej o:
Copyright © Agora SA