Salon Frankfurt 2013 | Audi Sport quattro concept

W tym roku przypada okrągła, trzydziesta rocznica od debiutu legendarnego modelu Sport quattro. Z tej okazji, w tym samym miejscu, czyli na salonie we Frankfurcie, Audi zaprezentuje jego następcę. Oto pierwsze zdjęcia i oficjalne informacje o nowym koncepcie quattro
Audi Sport quattro concept Nowe quattro ma łączyć w sobie bogatą tradycję z nowoczesnością. Z okazji trzydziestej rocznicy legendarnego modelu Sport quattro firma Audi przygotowała jego współczesną wersję, która zostanie zaprezentowana we Frankfurcie. W tym roku przypada trzydziesta rocznica od debiutu legendarnego modelu Sport quattro. Z tej okazji, w tym samym miejscu, czyli na salonie we Frankfurcie, Audi zaprezentuje jego następcę. Audi Sport quattro zadebiutowało na IAA w 1983 roku. Auto powstało z myślą o rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Dzięki mocy 225 kW (306 KM) i wielu nowinkom technicznym, w owych czasach model ten uznawany był za przełomowy. Pojazd na trwałe zapisał się w historii sportu samochodowego. Walter Rohrl z dużą przewagą wygrał nim w 1987 roku wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado. Nowe quattro ma łączyć w sobie bogatą tradycję z nowoczesnością. Auto jest rozwinięciem konceptu pokazanego trzy lata temu na wystawie w Paryżu. W zgodzie z najnowszymi trendami Audi Sport quattro concept jest hybrydą typu plug-in (baterie litowo-jonowe można ładować ze źródła zewnętrznego). Jego moc systemowa wynosi 515 kW (700 KM) a moment obrotowy 800 Nm. Hybrydowy układ napędowy składa się z silnika 4.0 TFSI V8 biturbo o mocy 412 kW (560 KM) i silnika elektrycznego o mocy 110 kW, który zamontowano pomiędzy benzyniakiem a ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Potężna jednostka spalinowa jest wyposażona w system zarządzania cylindrami (Cylinder on Demand), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery z ośmiu cylindrów, a także w system Start-Stop. Jak podaje producent, samochód według odpowiedniej normy zużywa średnio tylko 2,5 litra paliwa na 100 km i emituje zaledwie 59 g CO2 na kilometr. Wyłącznie na napędzie elektrycznym (tryb EV) auto może przejechać do 50 km. Kiedy silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny łączą siły, to Audi sport quattro potrafi przyspieszyć ze startu zatrzymanego od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 305 km/h.
Fabryczni tunerzy | Audi S/RSFabryczni tunerzy | Audi S/RS

Audi Sport quattro zadebiutowało na IAA w 1983 roku. Auto powstało z myślą o rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Dzięki mocy 225 kW (306 KM) i wielu nowinkom technicznym, w owych czasach model ten uznawany był za przełomowy. Pojazd na trwałe zapisał się w historii sportu samochodowego. Walter Röhrl, z dużą przewagą wygrał nim w 1987 roku wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado.

Nowe quattro ma łączyć w sobie bogatą tradycję z nowoczesnością. Auto jest rozwinięciem konceptu pokazanego trzy lata temu na wystawie w Paryżu. Sportowe coupe budzi emocje. Zwisy są krótkie, a proporcje wyważone. Wymiary pojazdu to: 4 602 mm długości. 1 964 mm szerokości i 1 386 mm wysokości.

W zgodzie z najnowszymi trendami, Audi Sport quattro concept jest hybrydą typu plug-in (baterie litowo-jonowe można ładować ze źródła zewnętrznego). Jego moc systemowa wynosi robiące wrażenie 515 kW (700 KM) a moment obrotowy 800 Nm. Hybrydowy układ napędowy składa się z silnika 4.0 TFSI V8 biturbo o mocy 412 kW (560 KM) i silnika elektrycznego o mocy 110 kW, który zamontowano pomiędzy benzyniakiem a 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Potężna jednostka spalinowa jest wyposażona w system zarządzania cylindrami (Cylinder on Demand), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery z ośmiu cylindrów, a także w system Start-Stop, dzięki czemu ma być on niezwykle efektywny.

Jak podaje producent, samochód według odpowiedniej normy zużywa średnio tylko 2,5 litra paliwa na 100 km i emituje zaledwie 59 g CO2 na kilometr. Wyłącznie na napędzie elektrycznym (tryb EV) auto może przejechać do 50 km. Do wyboru są jeszcze dwa tryby jazdy: Hybrid, nastawiony na maksymalną efektywność, oraz Sport, zapewniający najlepsze osiągi. Kiedy silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny łączą siły, to Audi sport quattro potrafi przyspieszyć ze startu zatrzymanego od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 305 km/h.

Pomimo dodatkowego ciężaru w postaci jednostki elektrycznej i zestawu baterii, masa własna Audi Sport Quattro wynosi jedynie 1 850 kg. To zasługa lekkiej konstrukcji z elementami z aluminium i tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Sportowemu prowadzeniu sprzyja też sztywno zestrojone podwozie pojazdu i opony w rozmiarze 285/30 R 21. O hamowanie "troszczą się" ceramiczne tarce hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym.

Więcej o: