Salon Frankfurt 2013 | Audi Sport quattro concept
Fabryczni tunerzy | Audi S/RS
Audi Sport quattro zadebiutowało na IAA w 1983 roku. Auto powstało z myślą o rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Dzięki mocy 225 kW (306 KM) i wielu nowinkom technicznym, w owych czasach model ten uznawany był za przełomowy. Pojazd na trwałe zapisał się w historii sportu samochodowego. Walter Röhrl, z dużą przewagą wygrał nim w 1987 roku wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado.
Nowe quattro ma łączyć w sobie bogatą tradycję z nowoczesnością. Auto jest rozwinięciem konceptu pokazanego trzy lata temu na wystawie w Paryżu. Sportowe coupe budzi emocje. Zwisy są krótkie, a proporcje wyważone. Wymiary pojazdu to: 4 602 mm długości. 1 964 mm szerokości i 1 386 mm wysokości.
W zgodzie z najnowszymi trendami, Audi Sport quattro concept jest hybrydą typu plug-in (baterie litowo-jonowe można ładować ze źródła zewnętrznego). Jego moc systemowa wynosi robiące wrażenie 515 kW (700 KM) a moment obrotowy 800 Nm. Hybrydowy układ napędowy składa się z silnika 4.0 TFSI V8 biturbo o mocy 412 kW (560 KM) i silnika elektrycznego o mocy 110 kW, który zamontowano pomiędzy benzyniakiem a 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Potężna jednostka spalinowa jest wyposażona w system zarządzania cylindrami (Cylinder on Demand), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery z ośmiu cylindrów, a także w system Start-Stop, dzięki czemu ma być on niezwykle efektywny.
Jak podaje producent, samochód według odpowiedniej normy zużywa średnio tylko 2,5 litra paliwa na 100 km i emituje zaledwie 59 g CO2 na kilometr. Wyłącznie na napędzie elektrycznym (tryb EV) auto może przejechać do 50 km. Do wyboru są jeszcze dwa tryby jazdy: Hybrid, nastawiony na maksymalną efektywność, oraz Sport, zapewniający najlepsze osiągi. Kiedy silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny łączą siły, to Audi sport quattro potrafi przyspieszyć ze startu zatrzymanego od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 305 km/h.
Pomimo dodatkowego ciężaru w postaci jednostki elektrycznej i zestawu baterii, masa własna Audi Sport Quattro wynosi jedynie 1 850 kg. To zasługa lekkiej konstrukcji z elementami z aluminium i tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Sportowemu prowadzeniu sprzyja też sztywno zestrojone podwozie pojazdu i opony w rozmiarze 285/30 R 21. O hamowanie "troszczą się" ceramiczne tarce hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym.
-
Najgorsze silniki Diesla. Omijaj je szerokim łukiem. Lista kilkunastu pułapek
-
Duży i wygodny samochód, idealny na długie wyprawy. Sprawdzamy ofertę Forda Mondeo
-
Sprawdzamy nową ofertę Toyoty. Popularne modele teraz w dobrej cenie
-
Italdesign kusi wizją nowego DeLoreana. Czy samochód z "Powrotu do przyszłości" do nas wróci?
-
Ograniczenia prędkości w Polsce. Od czerwca jedna ważna zmiana. Co jeszcze warto wiedzieć?
- Bazowe Porsche Taycan przyjechało do Polski. Ma napęd na tył i niską cenę
- Uwaga, kierowcy, na A2 czekają was utrudnienia. Nastał czas remontów
- Już ponad 40 proc. nowych samochodów w Polsce to SUV-y. Będzie ich jeszcze więcej
- Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid już w Polsce. Kosztuje 233 900 zł i zaskakuje wyposażeniem
- Garbate szczęście. Jak wyprodukować 21 milionów... zwyczajnych samochodów? [MOTO 2030]
Forum
- Jechałem nowyn Sandero pytajcie :) (35)
- OT - zadania dla Bidena (35)
- Miernota komputerowa pyta specjalistow (42)
- Przekroczyłem 24 pkt., egzamin praktyczny zdany (29)
- Pieszy "KRÓLEM" i nie tylko... Już od czerwca 2021 (61)
- OT - Wentylacja mechaniczna z rekuperacją - warto? (20)
- Ofensywa antykuligowa (19)
- szybkość ładowania sam. el. nie jest już problemem (9)
- Ford ma problem (8)
- OT - nie miałem racji w sprawie 15latka (55)