eClutch - elektroniczne sprzęgło Boscha

Skrzynia automatyczna ma wiele zalet, największa ujawnia się w intensywnym ruchu miejskim. Bardzo często Ci, którzy raz spróbują jazdy z automatem nie chcą potem wracać do ręcznej przekładni. Niestety automat jest drogi, ale Bosch zaproponował coś pośredniego - skrzynię z elektronicznym sprzęgłem. Jaka jest istota działania tego rozwiązania?

Kupujemy używane auto z automatem

W przyszłości sprzęgło eClutch produkcji Boscha ma umożliwić kierowcom jazdę w trybie Stop&Go tak komfortową, jak przy automatycznej skrzyni biegów - tylko przy użyciu pedału hamulca i gazu bez ryzyka, że silnik zgaśnie. Elektroniczne sterowanie sprzęgłem zamyka lukę pomiędzy automatyczną a manualną skrzynią biegów. Dodatkowo, zastosowanie elektronicznego sprzęgła eClutch umożliwia oszczędzanie paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik i przekładnię, kiedy kierowca nie przyspiesza. Silnik wyłącza się, a realne zużycie paliwa maleje średnio o 10%.

Zaletą elektronicznego sprzęgła ma być także atrakcyjna cena, plasująca się znacznie poniżej poziomu konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów, dzięki czemu eClutch będzie mogło być ciekawą propozycją w małych samochodach. Różnica pomiędzy elektronicznym sprzęgłem a kompletną automatyzacją skrzyni biegów jest taka, że eClutch umożliwia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do aktuatora, który uruchamia sprzęgło.

Proces, jaki kryje się za jazdą w trybie Start-Stop z wyłączonym silnikiem nie jest skomplikowany. System Bosch wykrywa, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, odłącza napęd i odcina dopływ paliwa do silnika. System będzie automatycznie wykonywał taką funkcję oraz dodatkowo wyłączał silnik. Z technicznego punktu widzenia jest to wyzwanie, ale bardzo opłacalne, ponieważ umożliwia nawet 10-procentowe obniżenie zużycia paliwa.

Ponadto sprzęgło eClutch można wykorzystywać do wspomagania zmiany biegów, co zapobiega szarpnięciom silnika, często odczuwanym w takiej sytuacji. Specjalny czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i dostosowuje prędkość obrotową silnika. Dzięki temu zmiana biegów jest płynna i komfortowa.

Przy elektryfikacji układu przeniesienia napędu, elektroniczne sterowanie sprzęgłem stwarza inną nową opcję. Umożliwia połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy był możliwy tylko w wersji z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy skrzyni manualnej nie była możliwa koordynacja obydwu układów napędowych - silnika spalinowego i elektrycznego. Zaletami sprzęgła eClutch są tutaj: możliwość utrzymania manualnej skrzyni biegów w samochodzie z napędem hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych.

Źródło: Bosch

Więcej o:
Copyright © Agora SA