Salon Genewa 2013 | Toyota i-ROAD Concept

Oto pomysł Toyoty na walkę z zatłoczonymi metropoliami. i-ROAD jest dwuosobowym, ekologicznym trójkołowcem z zamkniętą kabiną, którego nie trzeba tankować, tylko... raz na jakiś czas podłączyć do elektrycznego gniazdka

Salon Genewa 2013 | Przewodnik po najważniejszych premierach

Dlaczego klienci mieliby wybrać elektrycznego trójkołowca Toyoty zamiast klasycznego skutera? Japończycy zachwalają niezależność od warunków atmosferycznych oraz fakt, że nowym pojazdem Toyoty można jeździć bez kasku. Co więcej, kabina zapewnia warunki podobne do panujących w samochodzie z udogodnieniami w rodzaju oświetlenia, ogrzewania czy systemu audio oraz możliwości korzystania z telefonu komórkowego z interfejsem Bluetooth. A to wszystko przy filigranowych rozmiarach, pozwalających przeciskać się w miejskich korkach na równi z posiadaczami jednośladów.

i-ROAD Concept mierzy 235 cm długości, 144 cm wysokości i 85 cm szerokości, a zatem mniej więcej tyle, ile przeciętny współczesny skuter o pojemności 250 cm3 . Elektryczny układ napędowy Toyoty i-ROAD wyposażony jest w akumulator litowo-jonowy dostarczający energii dwóm silnikom elektrycznym o mocy 2 kW, zamontowanym w przednich kołach. Zasięg trójkołowca na w pełni naładowanych bateriach to ok. 50 km. Ponowne "zatankowanie" pod korek, przy wykorzystaniu zwykłego, domowego gniazdka, zajmuje 3 godziny.

Toyota i-ROAD wyposażona jest w technologię Active Lean. System ten składa się z siłownika elektrycznego z przekładnią, zamontowanego nad przednim zawieszeniem, połączonego z lewym i prawym kołem. Elektroniczna jednostka sterująca wylicza pożądany kąt przechylenia w oparciu o kąt skrętu, dane z czujnika żyroskopowego i prędkość, po czym system automatycznie przesuwa w przeciwne strony lewe i prawe koło, powodując przechylenie niwelujące wpływ siły odśrodkowej przy skręcie.

Chociaż dla Toyoty jest to zupełna nowość, trudno oprzeć się wrażeniu, że wszystko to gdzieś już wcześniej widzieliśmy. Czy zatem i-ROAD ma szanse trafić do salonów japońskiego producenta? Poczekamy, zobaczymy. Póki co, ekologiczny trójkołowiec będzie przekonywał do siebie gości startującego już jutro (5 marca) Salonu Samochodowego w Genewie.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA