Salon Genewa 2013 | Audi Q3 RS

Pierwszy kontakt z Q3 RS miałem podczas prezentacji małego crossovera w 2011 roku. Inżynierom z Ingolstadt zajęło trochę czasu, by dopracować doładowaną "piątkę", ale w końcu się udało i Q3 RS jest gotów do rynkowej premiery
Audi Q3 RS Audi zadbało, by wersja RS wyróżniała się z zewnątrz Inżynierom z Ingolstadt zajęło trochę czasu, by dopracować doładowaną "piątkę", ale w końcu się udało i Q3 RS jest gotów do rynkowej premiery. Na prezentacji Audi Q3 byłem w lipcu 2011 roku. Oprócz jednostek, które wówczas wchodziły do oferty (2.0 TFSI i 2.0 TDI) moją uwagę przykuł granatowy egzemplarz, za którego szybą była karteczka z informacją, że pod maską umieszczono jednostkę R5 2.5 TFSI osiągającą ok. 310 KM. Dlaczego około? Wówczas ostateczna moc nie była jeszcze potwierdzona, gdyż prace nad tym silnikiem wciąż trwały. Okazało się, że "zrzucenie" 30 KM z silnika stosowanego w TT RS (2.5 TFSI, 340 KM) zajęło jeszcze półtora roku. Krótka przejażdżka wówczas jeszcze mocno przedprodukcyjnym egzemplarzem (żeby nie powiedzieć prototypowym) pozostawiła pozytywne wrażenie. Silnik o ciekawym brzmieniu ciągnął od dołu bez wyraźnej turbodziury. Oficjalnie podane dane techniczne to potwierdzają. Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm i jest dostępny w zakresie 1500-5200 obr/min. Jeśli dodamy do tego, że maksymalna moc 310 KM osiągana jest w zakresie 5200-6700 obr/min, to widzimy, że 2,5-litrowy silnik cechuje znakomita wręcz elastyczność. A jak ten silnik radzi sobie z Q3 RS? Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 5,5 sekundy. Wynik niezły, ale identyczny jak w Golfie R (z DSG) słabszym o 40 KM. Jak to możliwe? Audi Q3 RS to co prawda kompaktowy crossover mierzący 441 cm długości, 184 cm szerokości i 158 cm wysokości, ale masa własna wynosi aż 1730 kg. Audi tak zaprojektowało silnik, żeby gang przypominał pięciocylindrowe konstrukcje tej firmy z lat 80. Pomaga w tym kolejność zapłonu: 1-2-4-5-3. Silnik współpracuje z siedmiobiegową skrzynią S-Tronic, a kierowca ma do dyspozycji system Launch Control. W codziennej jeździe bardziej przydatny okaże się system start-stop, pomagający okiełznać zużycie paliwa. Średnio z baku Q3 RS ma znikać 8,8 litra benzyny co 100 km. Audi zadbało, by wersja RS wyróżniała się z zewnątrz. Mamy więc 19-calowe koła, które można zamienić za dopłatą na 20-calowe, całkowicie nowy przedni zderzak z grillem na którym dominuje kratka z sześciokątnym motywem i ogromnym napisem quattro w dolnej części. Pierwsze egzemplarze trafią do europejskich salonów sprzedaży jesienią. Ceny w Niemczech będą zaczynać się od 54 600 euro.
Audi Q3 - test | Pierwsza jazdaAudiQ3 - test | Pierwsza jazda

Na prezentacji Audi Q3 byłem w lipcu 2011 roku. Oprócz jednostek, które wówczas wchodziły do oferty (2.0 TFSI i 2.0 TDI) moją uwagę przykuł granatowy egzemplarz, za którego szybą była karteczka z informacją, że pod maską umieszczono jednostkę R5 2.5 TFSI osiągającą ok. 310 KM. Dlaczego około? Wówczas ostateczna moc nie była jeszcze potwierdzona, gdyż prace nad tym silnikiem wciąż trwały. Okazało się, że "zrzucenie" 30 KM z silnika stosowanego w TT RS (2.5 TFSI, 340 KM) zajęło jeszcze półtora roku.

Krótka przejażdżka wówczas jeszcze mocno przedprodukcyjnym egzemplarzem (żeby nie powiedzieć prototypowym) pozostawiła pozytywne wrażenie. Silnik o ciekawym brzmieniu ciągnął od dołu bez wyraźnej turbodziury. Oficjalnie podane dane techniczne to potwierdzają. Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm i jest dostępny w zakresie 1500-5200 obr/min. Jeśli dodamy do tego, że maksymalna moc 310 KM osiągana jest w zakresie 5200-6700 obr/min, to widzimy, że 2,5-litrowy silnik cechuje znakomita wręcz elastyczność.

A jak ten silnik radzi sobie z Q3 RS? Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 5,5 sekundy. Wynik niezły, ale identyczny jak w Golfie R (z DSG) słabszym o 40 KM. Jak to możliwe? Audi Q3 RS to co prawda kompaktowy crossover mierzący 441 cm długości, 184 cm szerokości i 158 cm wysokości, ale masa własna wynosi aż 1730 kg.

>>> Audi A3 na rynku wtórnym - Golf w wydaniu premium <<<

Audi tak zaprojektowało silnik, żeby gang przypominał pięciocylindrowe konstrukcje tej firmy z lat 80. Pomaga w tym kolejność zapłonu: 1-2-4-5-3. Silnik współpracuje z siedmiobiegową skrzynią S-Tronic, a kierowca ma do dyspozycji system Launch Control. W codziennej jeździe bardziej przydatny okaże się system start-stop, pomagający okiełznać zużycie paliwa. Średnio z baku Q3 RS ma znikać 8,8 litra benzyny co 100 km.

Audi zadbało, by wersja RS wyróżniała się z zewnątrz. Mamy więc 19-calowe koła, które można zamienić za dopłatą na 20-calowe, całkowicie nowy przedni zderzak z grillem na którym dominuje kratka z sześciokątnym motywem i ogromnym napisem quattro w dolnej części.

Pierwsze egzemplarze trafią do europejskich salonów sprzedaży jesienią. Ceny w Niemczech będą zaczynać się od 54 600 euro.

Więcej o: