EMP2, czyli PSA też ma swoje MQB

Efficient Modular Platform 2 - to pełna nazwa nowej uniwersalnej płyty podłogowej opracowanej przez inżynierów koncernu PSA. Przy okazji zapowiedziano nowe rozwiązania, które znajdą zastosowanie w przyszłych modelach Peugeota i Citroena

Płyta podłogowa, to oprócz silnika spalinowego najdroższa w opracowaniu część współczesnego samochodu. Opracowanie uniwersalnej platformy, którą łatwo i niskim kosztem można modyfikować, by wykorzystywać do budowy szerokiej gamy samochodów różnych segmentów to oszczędności setek milionów euro. Pierwszym koncernem, który pokazał gotową platformę modułową był Volkswagen ze swoją płytą nazwaną MQB. Na rynku są już kompaktowe bliźniaki korzystające z tej płyty (A3, Golf, Leon, Octavia), a kolejne czekają w kolejce. Największym jak dotąd samochodem korzystającym z MQB jest koncept CrossBlue, niumal pięciometrowy SUV. To pokazuje, jaką elastycznością charakteryzuje się platforma modułowa.

Koncern PSA nie chciał zostać z tyłu i opracował własną konstrukcję tego typu, którą nazwał EMP2 (Efficient Modular Platform 2). Do jej budowy wykorzystano stal o podwyższonej wytrzymałości i stopy aluminium, dzięki czemu udało się "odchudzić ją" o ok. 70 kg w stosunku do obecnie stosowanych płyt podłogowych.

Płyta podłogowa EMP2 znajdzie zastosowanie w samochodach segmentu C i D. Dla Peugeota oznacza to kolejne generacje z cyframi 3, 4 i 5 na początku, dla Citroena C4 i C5 oraz wszystkie spokrewnione z nimi minivany i crossovery. EMP2 posłuży także do budowy samochodów dostawczych, nowych Peugeotów Partner i Ekspert oraz Citroenów Berlingo i Jumpy. Pierwszym modelem zbudowanym na EMP2 będzie Peugeot 308 drugiej generacji (firma postanowiła zachować obecną nazwę modelu).

Wśród nowinek technicznych, jakie znajdą się w przyszłych modelach koncernu PSA znajdziemy specjalne klapy regulujące wlot powietrza do komory silnika, co ma poprawić aerodynamikę, a przez to pomóc obniżyć zużycie paliwa. Spód auta jest płaski, co też ma poprawić przepływ powietrza, tym razem pod samochodem. Pod zderzakiem znajdzie się miejsce na radar, co prawdopodobnie jest zapowiedzią wdrożenia systemów poprawiających bezpieczeństwo, takich jak adaptacyjny tempomat. Wśród innowacji PSA wymieniła także elektrycznie sterowany hamulec ręczny, co może oznaczać rezygnację z klasycznych dźwigni zaciąganych ręką.

Zobacz wideo

Peugeot 308 - wygodny miejski hatchback z drugiej ręki

Więcej o:
Copyright © Agora SA