Toyota Crown | Lexusowa Toyota

Chociaż to Toyota, na masce nie znajdziemy znanego na całym świecie znaczka. Sprzedawany w odrębnej sieci sprzedaży Crown konkuruje na rodzimym rynku z importowanymi autami segmentu premium. W Japonii właśnie debiutuje nowa generacja

Model Crown obecny jest w gamie Toyoty od 1955 roku. Od drugiej generacji, pokazanej w 1962 roku Crown jest prestiżowym modelem oferującym znacznie więcej, niż można by się spodziewać po modelu Toyoty. Najważniejszym rynkiem zbytu jest Japonia, gdzie Crown jest alternatywą dla bardzo drogich (z powodu ceł zaporowych) aut segmentu premium, jak Mercedes E klasy, czy BMW serii 5. Nic dziwnego, najbliższym krewnym "korony" jest Lexus GS.

Lexus GS - test | Pierwsza jazda

Co ciekawe, chociaż sprzedaż nie jest bardzo duża, Toyota co cztery lata pokazuje nową generację. Co więcej, oprócz nowego nadwozia i wnętrza, wyposażonego w najnowsze systemy komunikacji (np. Toyota Multi-Operation Touch) i bezpieczeństwa (m.in. Pre-collision) , Crown oferowana jest w co najmniej dwóch liniach, różniących się nieco wyglądem zewnętrznym. Najnowsza czternasta już generacja, będzie oferowana jako Crown Athlete i Crown Royal. Jak nietrudno się domyślić, Athlete ma trafić w gust "dynamicznych" kierowców, Royal z kolei jest bardziej elegancki.

Toyota Crown będzie napędzana jednym z dwóch silników V6 z palety Toyoty. Mniejszy ma 2,5 litra pojemności i generuje 203 KM i 243 Nm. Moc przekazywana jest za pośrednictwem sześciobiegowego automatu na tylną oś. Większy silnik ma 3,5 litra i oferuje 315 KM i 377 Nm, współpracując z ośmiobiegowym automatem. Obie wersje silnikowe można opcjonalnie zamówić z napędem obu osi. Trzecią wersją napędową jest hybryda. W przeciwieństwie do Lexusa GS 450h ma mniejszy silnik i porywa jedynie niskim spalaniem. Jednostka R4 2.5 pracuje w cyklu Atkinsona i wraz z silnikiem elektrycznym oferuje skromne 178 KM i 221 Nm.

Co daje nam ta wiedza? Lexus GS jest oferowany ze skrzyniami automatycznymi o sześciu przełożeniach, więc być może w przyszłym roku GS 350 otrzyma skrzynię ośmiobiegową. Hybrydowy Crown to też dobra wiadomość, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że GS 450h zyska słabszą i tańszą alternatywę.

Ile kosztuje luksusowa Toyota w Japonii? Ceny zaczynają się od 3 530 000 jenów (127 tys. zł) a kończą na 5 430 000 jenów (195 tys. zł). Najtańszy Lexus GS kosztuje u nas 199 tys. zł.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA