Sprzedaż aut w Europie najgorsza od 19 lat

Według obliczeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, popyt na nowe samochody w Europie w 2012 roku spadł o ponad 7 proc. Sprzedaż aut na Starym Kontynencie jest najniższa od 19 lat. Liderem pozostaje Volkswagen, ale to Hyundai i JLR zasłużyły na szczególne wyróżnienie

ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) poinformowało, że w listopadzie w krajach Unii Europejskiej (nie licząc Malty) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (Islandia, Liechtenstein, Szwajcaria i Norwegia) sprzedano 965 918 nowych samochodów, czyli o 10,1 proc. mniej, niż w tym samym miesiącu 2011 r. Jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie kraje UE, najlepszym miesiącem pod względem sprzedaży był marzec. Jednak i w tym miesiącu nie obyło się bez znaczących spadków. Popyt na nowe auta w Europie jest najniższy od 19 latPopyt na nowe auta w Europie jest najniższy od 19 lat Źródło: ACEA W okresie styczeń-listopad 2012 z salonów w Europie wyjechało 11 690 109 samochodów. To o 7,2 proc. gorszy wynik niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Biorąc pod uwagę wyłącznie kraje UE spadki były jeszcze większe i wyniosły 7,6 proc. 11 255 094 sprzedane auta to najgorszy wynik od 1993 roku.

Tylko jeden producent samochodów popularnych zanotował wzrosty. Był nim Hyundai, który w tym roku sprzedał 397 871 aut, czyli o 9,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeszcze lepiej wypadła Kia, na której samochody w tym roku zdecydowało się 313 054 klientów (o 15,2 proc. więcej niż przed rokiem).

Znacznie lepiej sytuacja wygląda w przypadku marek premium. Tu na szczególne wyróżnienie zasługuje grupa JLR. Jaguar i Land Rover w tym roku sprzedały w Europie 115 045 nowych samochodów, czyli o 28,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Popyt na nowe auta w Europie jest najniższy od 19 latPopyt na nowe auta w Europie jest najniższy od 19 lat Źródło: ACEA

Dynamiczna sytuacja na rynku nie spowodowała jednak zmiany lidera na Starym Kontynencie. W krajach UE i EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu) na pierwszym miejscu wciąż plasuje się Volkswagen AG, którego udział w rynku pod koniec listopada br. wyniósł aż 24,9 proc. Niemcom nie przeszkodził nawet spadek popytu na ich auta, który wyniósł 0,8 proc. Druga w Europie jest grupa PSA (-12,5 proc.), a trzecia grupa Renault (-18,8 proc.).

Źródło: ACEA

Więcej o:
Copyright © Agora SA