Mercedes bez żarówek

Nowy Mercedes S klasy nie będzie miał na pokładzie ani jednej żarówki. Jak to możliwe?

Wraz z premierą najnowszej Klasy S Mercedes całkowicie przestawia się na technologię LED: w aucie nie będzie ani jednej żarówki. Jak zapowiada producent, ponad 190 diod LED przejmie zadanie oświetlenia drogi, samochodu, kabiny i bagażnika.

Długa żywotność i temperatura barwowa odpowiadająca światłu dziennemu skutecznie przemawiają na korzyść technologii LED - podkreśla Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG i szef rozwoju Mercedes-Benz Cars. - Nasi inżynierowie dokonali jednak wielkiego postępu, w którym liczy się również wydajność. W porównaniu do konwencjonalnych lamp głównych zużycie energii spadło bowiem o jedną czwartą.
S-Klasa | Wciąż wyznacza standardy?S-Klasa | Wciąż wyznacza standardy?

Dla przykładu nowe, energooszczędne światła mijania LED potrzebują 34 W; znacznie mniej od żarówek halogenowych (120 W) czy lamp ksenonowych (84 W; wszystkie wartości dotyczą jednego pojazdu). Oznacza to oszczędność 0,05 l/100 km lub 21 gramów CO2/km w porównaniu do samochodu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi.

Nawet bazowy model nowej limuzyny ma całkowicie LED-owe oświetlenie. Dodatkowe funkcje systemu ILS (Intelligent Light System), takie jak Adaptive Highbeam Assist Plus, będą dostępne na życzenie. Identyfikuje on również zjawisko samo-oślepiania spowodowane na przekład przez tablice odblaskowe i odpowiednio maskuje reflektory.

Zmienna intensywność świecenia

Nowa Klasa S jest wyjątkowo "taktowna" dla innych uczestników ruchu i w inny sposób. Jako pierwsza na świecie będzie wyposażona w tylne światła o intensywności działania świateł hamowania i kierunkowskazów dostosowanej do aktualnego stanu jazdy i poziomu oświetlenia.

Przykład? Jeśli kierowca wciśnie pedał hamulca podczas oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie, światła hamowania będą świeciły mniej intensywnie, aby uniknąć oślepiania kierowców w autach z tyłu. Zakres dystrybucji światła został rozszerzony, aby lampy spełniały wymogi prawne i spełniały swoją funkcję.

Wykrywanie przechodniów i zwierząt nocą

Wybierz najlepszą generację Mercedesa Klasy SWybierz najlepszą generację Mercedesa Klasy S

Po raz pierwszy Night View Assist Plus jest w stanie wykryć nie tylko przechodniów znajdujących się w niebezpiecznej odległości przed samochodem, ale także zwierzęta. Trzecia generacja systemu automatycznie przełącza widok na panelu zegarów z prędkościomierza na krystalicznie czysty obraz nocnego podglądu w celu ostrzeżenia kierowcy przed niebezpieczeństwami na nieoświetlonym obszarze. Sylwetki wykrytych przechodniów i zwierząt są odpowiednio oznaczone.

Ponadto, specjalny moduł przednich lamp może ostrzec przechodniów poprzez wielokrotne błyski świateł, które jednocześnie zwracają uwagę kierowcy. Funkcja wykrywania pieszych jest teraz dostępna również w obszarze zabudowanym.

Dodatkowy czujnik podczerwieni na przednim wlocie powietrza uzupełnia sprawdzoną technologię nocnego podglądu. Jest on w stanie wykryć przechodniów w odległości do 160 metrów przed autem oraz zwierzęta takie jak jelenie, konie czy bydło w odległości do 100 metrów.

Dwa osobne źródła światła w przednich lampach oświetlają obszar przed samochodem niewidzialnym światłem podczerwonym. Pozwala to zamocowanej na przedniej szybie kamerze na podczerwień generować czysty obraz w skali szarości, wyświetlany na panelu zegarów.

opracował: Marcin Lewandowski
źródło: Mercedes-Benz


ZOBACZ TAKŻE:

40 lat Mercedesa W116 | Klasa sama w sobie

Mercedes 190 kończy 30 lat

Mercedes-Benz S klasa - ogłoszenia

Więcej o: