Skoda Favorit ma już 25 lat

Skoda Favorit, jeden z najważniejszych samochodów w historii marki, w tym roku obchodzi swoje ćwierćwiecze

Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku. Samochód zrywał ze stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego, był oryginalny i reprezentował najwyższy poziom pod względem ergonomii.

Samochody z demoludów

Skoda S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla. Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlieka, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupe. Jego prace kosztowały markę 28 mln koron czeskich.

Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche. Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem 42 patentów. Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną.

Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, Skoda Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów. Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.

Najciekawsze prototypy Skody

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie Sv't motor . Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Skoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model. Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku - także w Mladá Boleslav. Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści.

Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 szt. modelu Forman (wersja kombi). Następcą Favoritki była Skoda Felicia.

Zapraszamy do galerii, znajdziecie tam m.in. zdjęcia prototypów, w tym wersji coupe.

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda 1200 | 60 lat minęło

Skoda 130 RS | Za kierownicą

Skoda - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA