Renault 4CV ma 65 lat

To nie R4, ale właśnie 4CV był pierwszym masowym autem Renault. Nie tylko zmotoryzował Francję - do spółki z Citroenem 2CV - ale też odniósł sukces globalny

12 sierpnia 2012 roku mija 65 lat od rozpoczęcia produkcji Renault 4CV. Był to pierwszy samochód globalny koncernu Renault. Budowano go w kilku krajach świata przez 14 lat.

Renault 4 obchodzi swoje 50-lecie

Tajny Projekt 106

Idea masowo produkowanego auta popularnego była znana w Renault od połowy lat 20. W kolejnej dekadzie wprowadzono na rynek modele Celtaquatre i Juvaquatre, które stanowiły ważny etap na drodze ku masowej motoryzacji we Francji. Mimo trwającej wojny, w Billancourt podjęto kolejną próbę budowy samochodu dla mas. W maju 1941 roku inżynierowie Fernand Picard, Charles-Edmond Serre i Jean-Auguste Riolfo określili założenia projektu. Książę Wilhelm von Urach, okupacyjny zarządca w firmie Renault, znany ze swojej niechęci do nazistów, dyskretnie sprzyjał Projektowi 106. 4 stycznia 1943 roku pierwszy z trzech prototypów wyruszył w pierwszą podróż, a raczej test drogowy, podczas którego osiągnął prędkość 84 km/h.

Auto miało silnik oraz skrzynię biegów umieszczoną z tyłu nadwozia o aerodynamicznym kształcie. Poszycie karoserii wykonano z blachy aluminiowej, gdyż stal była podczas II Wojny Światowej ściśle racjonowanym materiałem strategicznym. Czterocylindrowy, chłodzony cieczą silnik Type 662/1 o pojemności 760 cm3 współpracował z 3-biegową skrzynią i napędzał koła tylnej osi. Konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie niezależnego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi. Do końca wojny zbudowano kolejne dwa prototypy.

Renault 8 - to już pół wieku

Przede wszystkim prostota

Konstrukcję auta maksymalnie uproszczono, ale przy założeniu jego rodzinnego charakteru. Dlatego do produkcji skierowano wersję z 4-drzwiowym nadwoziem. Auto mieściło 4 osoby i niewielki bagaż. Podczas testów osiągnięto prędkość 90 km/h i średnie zużycie paliwa ok. 7 l/100 km. W stanie gotowym do jazdy ważyło 600 kg. W przedseryjnych egzemplarzach szyby w tylnych drzwiach były nieruchome, a z tyłu montowano tylko jedną lampę.

Pierwsze powojenne lata były wyjątkowo trudnym okresem w historii Renault. Trwała odbudowa zniszczonych w 1944 roku hal produkcyjnych. Brakowało materiałów i przy budowie nadwozi aluminium zastąpiono stalą. Niedobór lakierów spowodował, że pierwsze egzemplarze malowano piaskową, półmatową farbą Cr?me 314 z zapasów pozostawionych przez Wehrmacht. Auto zyskało więc nieoficjalny, lecz bardzo popularny przydomek motte de beurre (osełka masła). Wczesne egzemplarze wyróżniały się ponadto lakierowanymi na czerwono obręczami kół. Lefaucheux zaproponował, by nowe Renault otrzymało nazwę Régiquatre, nawiązującą do przedwojennych modeli. Padły też inne propozycje nazw jak Régine lub Réginette. Po konsultacjach z załogą wybrano jednak nazwę 4CV, która określała liczbę tzw. koni podatkowych (1 CV - ok. 190 cm3).

30 lat Renault 5 Turbo

Renault dla mas

Oficjalna premiera Renault Type 1060 odbyła się 3 października 1946 roku podczas 33. salonu samochodowego w Paryżu. Frekwencja pierwszego po wojnie salonu była niezwykła: w ciągu kilku dni ekspozycje w Grand Palais odwiedziło 809 tys. osób. Renault 4CV było główną atrakcją salonu i wzbudzało większe emocje niż ekskluzywne Delage D6 czy wyścigowe Bugatti Type 59/50DB. Powód był prosty. Francuzi z utęsknieniem oczekiwali auta masowego.

Od czerwca do grudnia 1946 roku zbudowano zaledwie 36 aut z tzw. serii zerowej. Seryjną produkcję 4CV rozpoczęto dopiero 12 sierpnia 1947 roku w zakładzie Billancourt. Około 300 egzemplarzy trafiło do dealerów Renault na terenie całej Francji. Produkcja rozkręcała się powoli, dziennie produkowano tylko 15 aut. Lefaucheux wyznaczył ambitny cel: 300 samochodów dziennie, który osiągnięto dopiero po 2 latach.

Alpine A110-50 oficjalnie

Sukcesy w sporcie

Pod koniec lat 40. Renault 4 CV odnosiło liczne sukcesy sportowe. 30 stycznia 1949 roku Louis i Jean-Louis Rosier zwyciężyli w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo. Ten sukces udało się powtórzyć dwa alta później. Oprócz tego 4CV brało udział w wielu innych rajdach i wyścigach, jak Mille Miglia, Course de Cote du Mont-Ventoux, czy Le Mans.

Na bazie Renault 4 CV Jean Redele zbudował słynne A106 (zobacz w galerii) - pierwszy pojazd marki Alpine.

Zmiany, zmiany, jeszcze raz zmiany

Nowością roku 1948 była użytkowa wersja Commerciale (kod fabryczny R2070) z zaślepionymi szybami tylnych drzwi i tylko dwoma siedzeniami. Pod koniec dekady Renault 4 CV były dostępne w wersjach Luxe i Grande Luxe. Od października 1950 roku Renault 4 CV Grand Luxe było napędzane silnikiem o mocy 21 KM. Prędkość maksymalna wzrosła do 100 km/h. Topowa wersja wyróżniała się chromowanymi listwami i białymi ozdobnymi pasami na bokach opon. Na zamówienie klientów Renault oferowało wersję Decapotable - kabriolet ze zwijanym dachem lub stalowym odsuwanym dachem. Montowano ją w paryskiej firmie karoseryjnej S.A.P.R.A.R. Wersję Grand Luxe z czasem zastąpił Sport, a Luxe model Affaires.

Historia firmy Renault

W kwietniu 1954 roku we Flins uroczyście obchodzono montaż półmilionowego wozu. Dawna "osełka masła" przeszła lifting nadwozia. Atrapę zdobiły 3 zamiast 6 listew ozdobnych ze stali nierdzewnej. Jednostka Type 662/2 o pojemności 747 cm3 i mocy 21 KM napędzała odtąd wszystkie wersje. Akumulator przeniesiono na tył. W sierpniu 1956 roku wycofano z oferty kabriolet Decouvrable. Na liście opcji pojawiło się automatyczne sprzęgło Ferlec z elektromagnetycznym sterowaniem.

Globalny sukces

Co ciekawe ważnym odbiorcą były Stany Zjednoczone. W ciągu kilku lat sprzedano tam ponad 170 tys. egzemplarzy. Auto cieszyło się wielką popularnością w kilkudziesięciu krajach świata. Z powodu ogromnego zainteresowania w 1952 roku rozpoczęto produkcję w drugim zakładzie Renault we Flins niedaleko Paryża. W 1953 roku ruszyła produkcja 4CV w Hiszpanii (FASA), a rok później w Japonii (Hino).

Renault 4CV jako pierwszy francuski samochód przekroczył magiczną liczbę miliona sztuk. Na początku lat 60., po niemal 14 latach produkcji era 4CV dobiegła końca. 6 lipca 1961 roku ostatni z 1 105 547 egzemplarzy opuścił halę montażową.

ZOBACZ TAKŻE INNE ROCZNICE:

Mercedes SL | 60 lat legendy

45 lat Chevroleta Camaro

FSO - 60 lat minęło...

40 lat Małego Fiata

Więcej o:
Copyright © Agora SA