Niemieckie autobahny mają 80 lat

Jeszcze długo po wojnie niemieckie autostrady nazywane były "drogami Führera"...

Nic bardziej mylnego. Historia niemieckiej autobahny jest nieco bardziej skomplikowana. Zacznijmy od postaci Konrada Adenauera, który był nie tylko politykiem i kanclerzem Niemiec, ale również wynalazcą. Na jego konto można zapisać m.in. elektryczną lampę owadobójczą. Jednak o wiele większym jego "wynalazkiem" była autostrada. To właśnie Adenauer zainicjował i 6 sierpnia 1932 roku dokonał otwarcia pierwszego odcinka autostrady. Była to trasa pomiędzy Kolonią i Bonn (dzisiejsza A 555). Otwierając tą trasę Adenauer nazwał ją "drogą przyszłości". Nawet nie wiedział, ile miał w tym racji.

Tych samochodów nie kupują nawet Niemcy

Niemcy już wcześniej wymyślili drogę w postaci dzisiejszej autostrady. Tor AVUS koło Berlina był wybudowany wcześniej (w 1921 roku), jednak wyłączony z oficjalnego ruchu służył jako tor testowy. Do dzisiaj w tym miejscu jest normalny odcinek autostrady.  Ale wróćmy do Adenauera, który uwielbiał również sam siadać za kółkiem. Przed budową autostrady odcinek pomiędzy Kolonią i Bonn był w tamtych czasach drogą z największym natężeniem ruchu w całym Niemczech. Wypadki śmiertelne były na porządku dziennym. Adenauer polecił wybudować drogę, na której poruszać będą się wyłącznie samochody, a piesi, rowerzyści i poganiacze bydła nie będą mieli na nią wstępu. Projekt ruszył a światowy kryzys gospodarczy i bezrobocie przyczyniły się do szybszego zrealizowania projektu. Dzięki tej budowie zatrudnienie znalazło 5500 osób.

Od samego początku odcinek miał po dwa pasy ruchu w jednym kierunku, jednak nie było zamontowanej barierki oddzielającej jezdnie. Rok po otwarciu trasa wybudowana przez Adenauera została sklasyfikowana przez Nazistów jako zwykła droga międzymiastowa. Za to propaganda ogłosiła głośno Hitlera jako "wynalazcę" autostrady i człowieka umiejętnie walczącego z bezrobociem. Führer - który nigdy nie posiadał prawa jazdy - zaczął budować drogi na wzór Adenauera. Pierwszy znaczący odcinek powstał w 1933. Była to trasa prowadząca z Frankfurtu przez Darmstadt, Mannheim do Heidelbergu. Po niemal tej samej nitce przebiega dzisiejsza A5. W tym czasie powstało też oznaczenie Autobahn wzorowane na słowie Eisenbahn (kolej szynowa).

Jak niemieckie autobahny wyglądały na początku, możecie zobaczyć w naszej galerii .

Tom Hanks o niemieckich autostradach:

 

ZOBACZ TAKŻE

Najbardziej niemieckie wśród używanych aut! Ponad 1300 ofert!

Polski rekord prędkości na zamkniętym odcinku autostrady

BMW serii 3 vs. Mercedes C-klasa - test porównawczy

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.