Euro NCAP nagrodzi za system AEB

Od 2014 roku Euro NCAP będzie przyznawać dodatkowe punkty za posiadanie systemy awaryjnego hamowania

Tak jak kiedys swiat motoryzacji oszalal na punkcie systemu ABS, a pozniej ESP, tak teraz szykuje sie kolejna rewolucja w bezpieczenstwie za sprawa systemu awaryjnego hamowania zwanego AEB (Autonomous Emergency Braking). Dlaczego? Gdyz od 2014 roku Euro NCAP bedzie przyznawal za niego dodatkowe punkty. Moze sie wiec okazac, ze za dwa lata bez AEB uzyskanie 5 gwiazdek w tescie Euro NCAP bedzie niemozliwe (tak jak obecnie bez ukladu ESP).

Euro NCAP stawia na pieszych Euro NCAP stawia na pieszych

Jak to dziala?

W zaleznosci od producenta system AEB nosi inna nazwe i moze dzialac nieco inaczej, ale podstawowa zasada jest identyczna. Przy niskich predkosciach (zazwyczaj do 30 km/h) AEB ma za zadanie obserwowac otoczenie przed autem i w razie braku reakcji ze strony kierowcy rozpoczac procedure awaryjnego hamowania przed przeszkoda. Przy wyzszych predkosciach (zazwyczaj powyzej 30 km/h) AEB dziala podobnie, ale bez gwarancji unikniecia kolizji. Podstawowe zadanie to mozliwie jak najwieksze wytracenie predkosci, by skutki kolizji byly mniejsze.

Co to daje?

Dotychczasowe badania pokazuja, ze systemy typu AEB sa w stanie ograniczyc liczbe kolizji i wypadkow o 27%, gdyby tylko znalazly sie w powszechnym uzyciu.

Kto to oferuje?

W chwili obecnej 79% modeli samochodow sprzedawanych w Europie nie ma systemu AEB w ofercie, a 66% producentow nie ma takiego systemu w zadnym ze swoich modeli. Firmy, ktore wprowadzily juz taki system do oferty, jak np. Ford w nowym Focusie, beda sukcesywnie rozszerzac liste modeli w ktorych bedzie on dostepny (w kolejce Forda czekaja: nowe Mondeo, Fiesta, Kuga). Takze kolejne firmy szykuja sie do wprowadzenia swoich rozwiazan na rynek (np. Mitsubishi w Outlanderze - w ofercie od wrzesnia 2012). Ponizej lista (wiekszosci) modeli oferowanych juz w Europie z AEB.

Audi A6 (Audi Pre Sense Front Plus)
Fiat Panda (Low Speed Collision Mitigation)
Ford Focus (Ford Active City Stop, Ford Forward Alert)
Honda Accord (Honda Collision Mitigation Brake System)
Honda Civic (Honda Collision Mitigation Brake System)
Honda CR-V (Honda Collision Mitigation Brake System)
Mazda CX-5 (Smart City Brake Support)
Mercedes B-klasa (Mercedes-Benz Collision Prevention Assist)
Mercedes C-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
Mercedes E-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
Mercedes ML-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
VW Up! (Volkswagen City Emergency Brake)
Volvo S60/V60 (Volvo City Safety)
Volvo XC60 (Volvo City Safety)

Mazda CX-5 - dobry samochod w niezlej cenie

Jak widac system AEB nie jest zarezerwowany tylko dla drogich modeli, co bedzie sprzyjalo jego popularyzacji. Elementem przyspieszajacym ten proces z pewnoscia bedzie przyznawanie dodatkowych punktow za jego posiadanie w testach Euro NCAP.


ZOBACZ TAKZE:

Rowerzysci gina w martwym polu

Upal spowalnia reakcje kierowcy