100 lat Bertone

Carrozzeria Bertone obchodzi w 2012 roku 100 lat swojego istnienia. To znakomita okazja żeby bliżej przyjrzeć się dokonaniom jednej z najbardziej twórczych pracowni stylistycznych świata
100 lat Carrozzeria Bertone Carrozzeria Bertone obchodzi w 2012 roku 100 lat swojego istnienia Carrozzeria Bertone obchodzi w 2012 roku 100 lat swojego istnienia. To znakomita okazja, żeby bliżej przyjrzeć się dokonaniom tej znanej pracowni stylistycznej. Carrozzeria Bertone obchodzi w 2012 roku 100 lat swojego istnienia. To znakomita okazja, żeby bliżej przyjrzeć się dokonaniom tej znanej pracowni stylistycznej. Wszystko zaczęło się w 1912 roku od założenia przez Giovannio Bertone warsztatu naprawy i konstruowania bryczek i zatrudnienia trzech pracowników. Lata 30. to nawiązanie współpracy z Fiatem i Alfą Romeo i tworzenie dla nich karoserii. Producenci samochodowi w tych czasach koncentrowali się głównie na budowie podwozi i silników. Prawdziwy rozwój Bertone rozpoczął się po II wojnie światowej. Wtedy syn założyciela, Nuccio, przejął kierowanie firmą. Bertone zaczęło projektować samochody dla Lamborghini, Lancii, Ferrari czy Volvo. Prawdziwym punktem zwrotnym było zaprojektowanie Alfy Romeo Giulietta Sprint w 1954 roku. Na przełomie lat Bertone stał się producentem specjalnych wersji nadwozia czy wyjątkowych prototypów. Dla firmy pracowali najlepsi styliści samochodowi świata, jak Giorgetto Giugiaro (stworzył m.in. Fiata Uno, Ferrari 250 GT, VW Golfa) czy Marcello Gandini (odpowiedzialny m.in. za wygląd Lamborghini Countach, Diablo, Miura czy Fiata X 1/9). Założyciel przedsiębiorstwa Giovanni Bertone zmarł w 1972 roku w wieku 88 lat. Syn Nuccio zmarł w 1997 roku. Ogłoszona w 2007 roku upadłość firmy zaszokowała cały świat motoryzacji. Ostatnim modelem wyprodukowanym w Carrozzeria Bertone był Mini Cooper S Works. Fabrykę przejął Fiat, który również zadbał o dalsze istnienie studia stylistycznego Bertone, zajmującego się głównie tworzeniem prototypów.
Salon Genewa 2012 | Najpiękniejsze hostessy

Wszystko zaczęło się w 1912 roku od założenia przez Giovannio Bertone warsztatu naprawy i konstruowania bryczek i zatrudnienia trzech pracowników. Lata 30. to nawiązanie współpracy z Fiatem i Alfą Romeo i tworzenie dla nich karoserii. Producenci samochodowi w tych czasach koncentrowali się głównie na budowie podwozi i silników. Prawdziwy rozwój Bertone rozpoczął się po II wojnie światowej. Wtedy syn założyciela Nuccio przejął kierowanie firmą. Bertone zaczęło projektować samochody dla Lamborghini, Lancii, Ferrari czy Volvo. Prawdziwym punktem zwrotnym było zaprojektowanie Alfy Romeo Giulietta Sprint w 1954 roku. Na przełomie lat Bertone stał się producentem specjalnych wersji nadwozia czy wyjątkowych prototypów. Dla firmy pracowali najlepsi styliści samochodowi świata jak Giorgetto Giugiaro (stworzył m.in. Fiata Uno, Ferrari 250 GT, VW Golfa) czy Marcello Gandini (odpowiedzialny m.in. za wygląd Lamborghini Countach, Diablo, Miura czy Fiata X 1/9). Założyciel przedsiębiorstwa, Giovanni Bertone zmarł w 1972 roku w wieku 88 lat. Syn Nuccio zmarł w 1997 roku. Ogłoszona w 2007 roku upadłość firmy zaszokowała cały świat motoryzacji. Ostatnim modelem wyprodukowanym w  Carrozzeria Bertone był Mini Cooper S Works. Fabrykę przejął Fiat, który również zadbał o dalsze istnienie studia stylistycznego Bertone zajmującego się głównie tworzeniem prototypów.

Chcecie dowiedzieć się więcej o poszczególnych modelach? Zapraszamy do galerii.

Martin Śliwa


ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z innej bajki | Włoskie studia designerskie

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Opel Astra - ogłoszenia

Więcej o: