Koncept XC60 Plug-in Hybrid jest zapowiedzią dwóch nowości spod znaku Volvo. Pierwszą z nich jest nowa generacja silników spalinowych oznaczona jako VEA, drugą układ hybrydowy z możliwością ładowania akumulatorów z sieci domowej.
VEA (Volvo Environmental Architecture ) można przetłumaczyć jako ekologiczną architekturę Volvo. Jest ona podstawą do skonstruowania nowej generacji silników spalinowych o maksymalnie zoptymalizowanych warunkach spalania. Opiera się na cylindrze o pojemności 500 cm3, co w podstawowej wersji czterocylindrowej daje pojemność dwóch litrów. Taki właśnie silnik znalazł się pod maską hybrydowego XC60 T8. Dzięki turbodoładowaniu silnik osiąga moc 280 KM i moment 380 Nm.
Zalety nowego silnika to niższa masa, niższe koszty produkcji dzięki zastosowaniu mniejszej ilości unikalnych części, niższe spalanie w stosunku do obecnych jednostek czterocylindrowych, wysoka moc i możliwość rozwoju konstrukcji.
Najwyższy czas, by przestać liczyć cylindry. Silniki czterocylindrowe są najbardziej wydajnym sposobem na szybką redukcje emisji CO2 i niskie spalanie bez kompromisów w postaci utraty osiągów i mniejszej przyjemności z jazdy - powiedział Peter Mertens, vice prezes do spraw badań i rozwoju w Volvo Car Corporation
Nowy układ hybrydowy zastosowany w Volvo XC60 wykorzystuje nowy silnik VEA. Współpracuje on z motorem elektrycznym o mocy 70 KM i momencie wynoszącym 200 Nm. Współpracując mają razem 350 KM i potrafią rozpędzić małego SUVa do setki w 6,1 sek. Napęd z silnika spalinowego przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Tylna oś napędzana jest silnikiem elektrycznym.
Podczas normalnej jazdy układ pracuje w trybie łączonym (spalinowo-elektrycznym). Po zatrzymaniu silnik się wyłącza, a o jego ponowne uruchomienie dba ISG (Integrated Starter motor and Generator ) pełniący jednocześnie rolę rozrusznika i alternatora.
W pełni naładowane akumulatory (12 kWh) pozwalają na przejechanie 45 km w trybie elektrycznym (wg NEDC). Średnie zużycie paliwa wg tej samej normy wynosi zaledwie 2,3 l/100 km. Pełne ładowanie akumulatorów z sieci 230V (12A) zajmuje 7,5 godziny.
Volvo ma też funkcję "save". Po jej aktywacji system ładuje akumulatory tak, by można było przejechać na nich przynajmniej 20 km. Ma to umożliwić bezemisyjny przejazd np. przez "zieloną strefę" w centrum miasta.
Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept
Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept
Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid zadebiutuje podczas największych w USA targów motoryzacyjnych NAIAS, które odbędą się w Detroit.
Marcin Lewandowski
ZOBACZ TAKŻE:
Genewa 2012 | Nowe kompaktowe Volvo V40