Ford Fusion (2002 - 2011)

Pudełkowaty kształt modelu Fusion nie wszystkim się podoba, ale kanciasta i wysoko zawieszona karoseria wyróżnia się funkcjonalnością

Tak będzie wyglądać nowy Ford Kuga

To, że Fusion pozostaje w ofercie Forda do dzisiaj nie jest dziełem przypadku. Ten samochód, bazujący konstrukcyjnie na Fieście piątej generacji, zyskał dużą popularność w naszym kraju i wciąż dobrze się sprzedaje. Fusiona bez trudu można jednak kupić na rynku wtórnym, dziewięć lat produkcji to w końcu szmat czasu. Egzemplarzy używanych nie brakuje, większość z nich pochodzi z polskich salonów.

Do sukcesu kanciastego Forda przyczyniła głównie przystępna cena, ale nie bez znaczenia były też spory prześwit (większy niż w Fieście) i solidniejsze zawieszenia, umożliwiające wygodną jazdę po dziurawych, polskich drogach. Podwozie co prawda nie jest ciche, ale zapewnia precyzyjne prowadzenie i wraz z układem kierowniczym stanowi zgrany tandem. Karoseria, choć daleka od estetycznej finezji, słabo wyciszona i wykończona sporą ilością przeciętnego plastiku oferuje sporo miejsca i z przodu i z tyłu. Kryje też spory bagażnik (337/1175 l). Fusion równie dobrze może spełniać rolę auta miejskiego, jak i niewielkiego, ale dość wygodnego samochodu rodzinnego. Ford jako producent określił model Fusion mianem UAV (Urban Activity Vehicle), czyli miejski samochód dla aktywnych, ale niektórzy klasyfikują go jako minivana, a nawet auto rekreacyjne. Rzeczywiście, nieźle sprawdza się na drogach gruntowych, których pełno w rejonach podmiejskich, ale w takich warunkach bez napędu 4x4 jego atutem pozostaje tylko spory prześwit.

Na wysoki komfort jazdy nie ma co liczyć, wyposażenie też jest raczej skromne. Za to koszty obsługi można utrzymać na bardzo niskim poziomie. Auto nie jest wymagające od strony warsztatowej a awarie zdarzają się w nim raczej rzadko. Z dostępnością części fabrycznych, zamienników i placówek serwisowych nie ma problemu. Dodatkowym plusem jest możliwość wykorzystania elementów z Fiesty piątej generacji.

Historia modelu

2002 - premiera modelu, nadwozie hatchback 5d, silniki benzynowe 1.4 (80 KM) i 1.6 (100 KM), turbodiesel 1.4 TDCi (68 KM) 2004 - turbodiesel 1.6 TDCi (90 KM) 2005 - niewielka modernizacja (kosmetyczne zmiany zderzaków i tylnych lamp, zmiany w desce rozdzielczej), silnik benzynowy 1.25 (75 KM)

Awaryjność

Zestawienie awaryjności samochodów TÜV 2011

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 6-7 lat 14 96 4-5 lat 8 117 2-3 lata 7 128

Zestawienie awaryjności samochodów ADAC 2010 Klasa Lokata Liczba aut w klasie Auta małe 8 23

Pierwszą z trzech serwisowych akcji przywoławczych dla modelu Fusion ogłoszono wiosną 2003 r. Pojawiły się wówczas problemy z układem hamulcowym przy tylnej osi. Latem 2007 r. odbyła się kolejna akcja przywoławcza, dotycząca możliwych problemów z kolumną kierowniczą. Po raz trzeci właścicieli niektórych Fordów Fusion wzywano do warsztatów jesienią 2007 r. by skontrolować wspomaganie układu kierowniczego.

Samochody z innej bajki - Ford w Ameryce Południowej

Nadwozie

Fusion nie jest najlepiej zabezpieczony przed korozją. Trzeba sprawdzać, czy rdzawe wykwity nie zaatakowały dolnych partii drzwi oraz pokrywy bagażnika. Być może te miejsca były już naprawiane, na co trzeba również zwrócić uwagę by negocjować obniżenie ceny. W egzemplarzach sprzed modernizacji znane były problemy z mechanizmem blokującym oparcia tylnych foteli.

Podwozie

Fusion słynie z szybkiego zużycia amortyzatorów, zwłaszcza tylnych. Nie najlepiej pod względem trwałości wypadają też łożyska. Sprawdzenia, a w trakcie eksploatacji ciągłego dozoru, wymagają łożyska półosi napędowych oraz łożyska piast kół tylnych.

Silniki

Jednostki napędowe są wyjątkowo trwałe i niezawodne. Słabym punktem benzynowców jest pompa cieczy chłodzącej, która może wymagać wymiany już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Podczas zakupu koniecznie trzeba sprawdzać, czy pompa nie pracuje hałaśliwie i czy nie ma wycieków. Z turbodieslami również nie ma większych problemów. Warto jednak zwrócić uwagę, że 1.4 TDCi wykazuje problemy z uruchomieniem przy silnych mrozach, a gdy pracuje jest nieprzyjemnie głośny niezależnie od pogody.

Co wybrać ?

Benzynowe silniki 1.25 oraz 1.4 są nieco za słabe i zadowolą bardzo spokojnych kierowców. W codziennej eksploatacji znacznie lepiej sprawdza się 100-konny 1.6, żwawszy i bardziej elastyczny, a legitymujący się podobnym spalaniem. Słabo pod względem dynamiki wypada turbodiesel 1.4 TDCi, który na dodatek jest nieprzyjemnie głośny. Ale ten silnik może się pochwalić przynajmniej bardzo niskim spalaniem. Do bardziej dynamicznej jazdy, albo w eksploatacji przy której w grę wchodzi często duże obciążenie, lepiej wybrać turbodiesla 1.6 TDCi.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a progiem drzwiowym. Numer VIN umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej, po stronie lewej. Można go odczytać przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.

https://www.fleet.ford.com/maintenance/VIN_tools/default.asp http://smutny.ath.cx/download/skrypty/ford_vin.php Dekodery numerów VIN dla samochodów marki Ford

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/ford,fusion/

Linki

http://www.focusklubpolska.pl/

Strona Focus Klub Polska

http://www.fordclubpolska.org/ Strona Ford Club Polska

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Testy samochodów używanych

Następca Forda Fusion

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.