Air-Hybrid, czyli hybryda pneumatyczno-spalinowa

PSA we współpracy z firmą Bosch opracowała hybrydowy układ napędowy, w którym z silnikiem spalinowym współpracuje pompa na sprężone powietrze

Samochody hybrydowe mają swoje wady. Główną są drogie i ciężkie akumulatory, które wpływają na zwiększoną masę auta i podnoszą jego cenę. Gdyby udało się zastąpić ten układ czymś lżejszym i tańszym, napędy hybrydowe mogłyby skutecznie konkurować z napędami spalinowymi.

2,5 zł za 100 km Napędzane powietrzem: 2,5 zł za 100 km

Pomysł napędu sprężonym powietrzem nie jest nowy. Najbliższy seryjnej produkcji był Tata CityCat, bazujący na technologii francuskiej firmy MDI, ale data premiery przekładana jest w nieskończoność. Inżynierowie doszli do wniosku, że sam napęd sprężonym powietrzem nie nadaje się do skutecznego napędzania samochodu, ale można go wykorzystać jako układ uzupełniający. W ten sposób powstała hybryda łącząca zalety silnika spalinowego i czystego napędu realizowanego za pomocą pompy hydraulicznej.

Zalety takiego rozwiązania są oczywiste. Podobnie jak w przypadku hybryd spalinowo-elektrycznych, także w tym przypadku długie trasy i jazda z dużą prędkością odbywają się za pomocą silnika spalinowego. W mieście oraz przy mniejszym obciążeniu możliwe jest przejście na tryb łączony, lub pneumatyczny. Gdy zbiornik powietrza robi się pusty, silnik spalinowy nabija go za pośrednictwem pompy. Odzyskiwanie energii hamowania można łatwo wykorzystać do ponownego ładowania zbiornika powietrza. Oczywiście taki zbiornik można doładować niezależnie i to w dość krótkim czasie. Potrzebny jest do tego jedynie zewnętrzny kompresor generujący wysokie ciśnienie. Kolejna zaleta to brak konieczności stosowania dodatkowego układu chłodzenia, gdyż silnik pneumatyczny nie nagrzewa się pod obciążeniem.

Inżynierowie szacują, że gdyby zastosować napęd pneumatyczno-spalinowy w Citroenie C3, lub Peugeocie 208 średnie zużycie paliwa wynosiłoby 2,9 l/100 km. Na to musimy jeszcze trochę poczekać, układ pneumatyczno-spalinowy trafi do produkcji seryjnej najwcześniej w 2016 roku.


>>> Citroen C3 - ogłoszenia