Na co wydajemy 35 tys. zł dziennie?

Tyle kosztuje nas utrzymanie półtuneli akustycznych wraz z 12-kilometrowym odcinkiem drogi S8 od węzła Konotopa do ul. Piłsudskiego w Warszawie. Wybudowana za 80 mln zł. instalacja stalowo-szklana będzie miała ciąg dalszy. Niestety

Gdyby nie wyśrubowane normy hałasu, na budowie dróg moglibyśmy zaoszczędzić nawet 1 mld zł. Półtunelowych ekranów akustycznych za 80 mln. w Warszawie też pewnie by nie było. Teraz na ich utrzymanie wydamy fortunę


Zamiast na drogi, miliony idą na... ciszę

Dokładnie 35 tys. zł dziennie. Jak dowiedzieliśmy się w warszawskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na utrzymanie 1,3 kilometrowego półtunelu akustycznego w trasie S8 został rozstrzygnięty. Obejmuje kompleksowe utrzymanie (także zimowe) drogi na odc. węzeł Konotopa - węzeł Piłsudskiego wraz z węzłami i skrzyżowaniami oraz wszystkimi obiektami inżynierskimi (w tym półtunelami) przez 6 lat. Opiewa na kwotę 77,2 mln. zł. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Sita Polska, WPM Mosty.

Jeśli ktoś woli inny przelicznik, to za roczne utrzymanie kilometra nowego odcinka trasy S8, GDDKiA zapłaci ponad milion zł. Jak na razie efekty utrzymania półtuneli w czystości są mizerne. Szklane panele są już brudne, a na metalowych ekranach akustycznych już widać zacieki. No, ale pewnie się czepiamy.

Jak wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, Rzecznik Prasowy Oddziału GDDKiA w Warszawie  półtunelowe ekrany akustyczne realizowane na odcinku w. Marywilska-w. Łabiszyńska zastosowano w Polsce po raz pierwszy. Wymagania takie zostały postawione w decyzji środowiskowej i mają na celu utrzymanie w środowisku wartości normatywne hałasu, tj. 50 dB w nocy i 60 dB w dzień. Teraz normy się zmieniły. Ministerstwo Infrastruktury rozporządzeniem podwyższył dopuszczalne normy hałasu.

O powstających jak grzyby po deszczu ekranach akustycznych pisaliśmy wielokrotnie. Wysokie na 8 a nawet 9 metrów stalowe ściany powstaję nie tylko na autostradach odgradzając drogę od miejscowości, ale także w miejscach, w których po drugiej stronie są lasy, pola a nawet parkingi. Ściany coraz częściej pojawiają się w miastach. Teraz sprawę zbada prokuratura. Sprawdzi m.in. zasadność budowy tak drogich instalacji. Czy zajmie się także półtunelem akustycznym, który za niespełna 80 mln. powstał na trasie S8 w Warszawie?

Jeśli komuś przeszkadzają zabrudzone już szyby półtunelu, musi się przyzwyczaić. Wszystko wskazuje na to, że paskudne ekrany w formie półtuneli będą powstawać dalej. Przewidziane są także w projekcie budowy sąsiedniego odcinka trasy S8 Powązkowska-Modlińska. Jaki będzie koszt ich budowy? Na razie nie wiadomo. Te, liczące 1,3 km na odcinku Modlińska-Marki kosztowały 79 173 617,11 zł netto.

ZOBACZ TAKŻE:

Tak jeździ nowa Skoda Octavia | Wideo

Volkswagen Taigun concept

Subaru pracuje nad 300-konną odmianą BRZ