Mamy ulgi na hybrydy! Ale tylko przez rok

Masz hybrydę albo auto na prąd? W centrum zaparkujesz za darmo. Od września w Krakowie i Szczecinie właściciele auta niskoemisyjnych będą mogli korzystać ze specjalnych przywilejów

Kierowcy aut elektrycznych i hybryd, bez obaw o mandat, będę także mogli jeździć buspasami, wjeżdżać do wybranych stref ograniczonego ruchu, których akurat w Krakowie nie brakuje no i parkować za darmo w centrum.

CITROEN C-ZERO 2011 coupe przedni lewyCITROEN C-ZERO 2011 coupe przedni lewy fot. EurotaxGlass Jakie elektryki można kupić w Polsce?

Jak na razie o ulgach podatkowych i dopłatach do zakupu aut niskoemisynych nie ma mowy. Być nie może, bo program "Kraków Mobilny" nie jest regulacją przyjęta przez Rząd, ale przedsięwzięcie, którego partnerami są Urząd Miasta Krakowa, fundacja "Partnerstwo dla Środowiska" oraz Toyota Motor Poland. Dokumenty inicjujące akcję podpisali Prezydent Miasta Krakowa - Jacek Majchrowski, prezes fundacji - Rafał Serafin oraz prezes zarządu Toyoty w Polsce - Tsutomu Otsubo. Szczegółowy wykaz przywilejów zostanie przedstawiony w sierpniu i będzie obowiązywał niestety przez 12 miesięcy.

Ulgi, jakie wprowadza Kraków i Szczecin to w Polsce absolutna nowość. Mimo starań producentów samochodów niskoemisyjnych oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Rząd nie planuje niestety zmian prawa w tym zakresie. Ba, Ministerstwo Infrastruktury nie ma nawet żadnych planów na ulgi. A na całym świecie to standard. Kierowcy nie tylko mogą korzystać z przywilejów w parkowaniu lub wjazdu do centrum, ale także, a może przede wszystkim, z ulg na zakup auta hybrydowego lub elektrycznego. Systemy dopłat wspierają m.in. władze Belgii, Wielkiej Brytanii, Austrii, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Czech, Niemiec, Włoch, Holandii, Danii, Irlandii, Szwecji i Rumunii.

>>> Hybryda za 25 tys. zł. To możliwe <<<

Brytyjczycy, którzy kupią samochód elektryczny lub hybrydę o emisji nieprzekraczającej 75 g CO2/km otrzymają od swojego rządu premię w wysokości ok. 5 tys. funtów lub zniżkę odpowiadającą 25% wartości pojazdu. Dodatkowo kierowcy aut elektrycznych są zwolnieni z rocznego podatku drogowego oraz z podatku od samochodów służbowych w ciągu 5 lat od daty rejestracji.

Do centrum Londynu wjedziemy Priusem bez żadnych opłat, podczas gdy kierowcy klasycznych aut muszą za taki wjazd zapłacić 9 funtów dziennie. Dlatego cieszymy się, iż możemy współtworzyć w Polsce tak unikatową i pionierską inicjatywę - podkreśla Tsutomu Otsubo, prezes Toyoty Motor Poland.

Infiniti M35h od 259 650 złInfiniti M35h od 259 650 zł Infiniti M35h A może hybryda? W Polskich salonach ich nie brakuje

We Francji zakup auta emitującego do 60 g C02 na kilometr wiąże się z premią dla nabywcy w wysokości 5 tys. euro, a w przypadku, gdy emisja wynosi poniżej 110 g/km, premia to 2 tys. euro. Nasi zachodni sąsiedzi zwalniają z kolei użytkowników aut elektrycznych od podatku drogowego na okres 5 lat od daty pierwszej rejestracji, a Czesi oferują podobną ulgę dla właścicieli aut z napędem alternatywnym, jednak tylko w przypadku aut firmowych.

Ulgi dla aut hybrydowych i elektrycznych są jednym z elementów kampanii społecznej "Kraków Mobilny", która ma inspirować mieszkańców do korzystania z pojazdów ekologicznych, promować transport publiczny oraz rowery. W przyszłości miasto planuje zbudowanie sieci ulicznych stacji ładowania akumulatorów dla tych pojazdów. Liczy także na aktywną pomoc partnerów programu w procesie wdrażania samochodów ekologicznych do służb komunalnych oraz komunikacji miejskiej.

ZOBACZ TAKŻE:

Od elektrycznych wolisz tanie używane? Sprawdź oferty do 5 tys. zł

Przyszłość motoryzacji pełna wad

Pojawiła się nowa hybryda w ofercie Audi. Znamy polskie ceny

Więcej o:
Copyright © Agora SA