Elektryczna Ravka

Mimo sporej masy i wymiarów zasięg elektrycznej Rav4 ma wynosić 160 km. Do tego niezłe osiągi i cena: niecałe 50 tys. dolarów. W Los Angeles japoński gigant pochwalił się swoim najnowszym osiągnięciem w dziedzinie ekologii

Rav4 powered by Tesla

Pierwsze informacje na temat elektrycznej Rav4 pojawiły się półtora roku temu. Wiadomo więc, że technologia napędu elektrycznego rozwijana jest przez ogromną Toyotę wraz z małą, ale doświadczoną Teslą.

Pod koniec 2010 roku Toyota pokazała pierwszy prototyp bazujący na modelu Rav4. Dziś doczekaliśmy się wersji produkcyjnej. Jakie są różnice? Całkiem spore, ale głównie w mocy silników. Zamiast małej elektrowni generującej 284 KM pod maską będzie pracował znacznie mniejszy silnik o mocy "zaledwie" 154 KM. To nie oznacza, że Rav4 EV będzie zawalidrogą. Wciśnięcie pedału gazu do oporu spowoduje sprint godny aut sportowych. Od 0 do 60 mil/h (96 km/h) przyspieszenie zajmuje zaledwie 7 sekund. Ciekawe ile to zajmowało prototypowi o niemal dwukrotnie większej mocy?

Baterie umieszczono pod podłogą auta. W stosunku do konceptu nic się nie zmieniło w kwestii zasięgu. Nadal jego maksymalna wartość to ok. 160 km. Niestety to podstawowa wada elektryków. Zaletą jest natomiast niski koszt eksploatacji.

Jak wygląda kwestia "długowieczności"? Wiadomo, że auta elektryczne stworzone są głównie do pokonywania niewielkich dziennych przebiegów i muszą być stale doładowywane. Toyota daje niezłą gwarancję na akumulatory Rav4 EV. Wynosi ona 8 lat lub 160 tys. km.

Toyota planuje produkcję, ale na razie nie ma mowy o "wielkiej serii". Powstanie zaledwie 2600 sztuk elektrycznych Ravek. Każda ma kosztować przynajmniej 49 800 dolarów przed jakimikolwiek dotacjami.

Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Citigo z LPG - 100 km za 17 zł

Amerykanie wolą Diesla od hybrydy

Toyota Rav4 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA