IQ z czterema silnikami

Toyota planuje na przyszły rok produkcję swojego pierwszego w pełni elektrycznego samochodu. Auto będzie bazować na modelu IQ, ale ma się sporo od niego różnić

Toyota IQ BEV (Battery Electric Vehicle) po raz pierwszy została pokazana podczas styczniowych targów w Detroit pod roboczą nazwą FT-EV. Wtedy zapowiadano, że do sprzedaży wejdzie najprawdopodobniej dopiero w 2012 roku. Plany, jak widać, się zmieniły i ekologiczne maleństwo wyjedzie na drogi o dwa lata wcześniej.

Tak przynajmniej zapowiada magazyn Autocar, któremu wywiadu udzielił Hiroki Nakajima, główny inżynier odpowiedzialny za IQ . Zdradził też, że BEV nie będzie pozycjonowany jako auto premium, jak w przypadku IQ, a to oznacza, że cena samochodu może być całkiem przystępna. Elektryczny maluch ma też podobno dostać nową karoserię, by jeszcze wyraźniej zarysować różnice pomiędzy dwoma modelami. Przy okazji Nakajima zapowiedział zmiany w zwykłym IQ. Materiały użyte we wnętrzu mają wreszcie zostać zastąpione takimi, jakich należałoby się spodziewać po aucie za taką cenę (w Polsce od 55 tys. zł).

Elektryczna Toyota , oprócz tego, że będzie pierwszym w pełni elektrycznym samochodem japońskiego producenta, przetrze też szlaki na innym polu. Chodzi o zastosowanie baterii litowo-jonowych, do tej pory stosowanych tylko w jednej Toyocie - próbnych egzemplarzach Priusa z wtyczką. Za napęd BEV będą odpowiedzialne cztery silniki elektryczne - po jednym na każde koło. Zasięg samochodu ma wynosić około 150 km, a baterie, jak zapowiada Nakajima, mają ładować się do pełna w ciągu nocy, czyli około ośmiu godzin.

W informacjach prasowych nie mówi się nic o liczbie miejsc w elektrycznej wersji IQ, ale na zdjęciach auto wygląda, jakby zostało pozbawione tylnego rzędu siedzeń (zaślepiona szybka). Gdzieś w końcu muszą zmieścić się baterie. Choć z drugiej strony, sporo miejsca zostaje w podłodze - po zbiorniku paliwa i z przodu - po silniku. Trudno byłoby zrozumieć produkowanie auta na płycie podłogowej, nad którą inżynierowie męczyli się, by pomieściła cztery osoby, a teraz zaprzepaszczać te rozwiązania.  Póki co, musimy poczekać na więcej szczegółów.

Jan Kopacz

Toyota IQ - miejska inteligencja - TEST

Toyota iQ - jedna wielka poduszka powietrzna Samochody: Toyota IQ - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA