Suzuki Baleno Smart Hybrid | Technologiczne (nie)zaskoczenie

Technologia hybrydowa w nowym Suzuki Baleno może być dla wielu osób dużym zaskoczeniem. Ale dla firmy Suzuki napęd z udziałem dwóch różnych silników - spalinowego i elektrycznego - nie jest czymś nowym. Zastosowana obecnie przez japońskiego producenta technologia SHVS, prosta, lekka i niedroga, to rozwiązanie w sam raz na potrzeby niedużych samochodów klasy miejskiej lub kompaktowej, takich właśnie jak Suzuki Baleno

Suzuki Baleno 1,2 DualJet | Pierwsza jazda | Przyszło nowe

Ten japoński producent podjął prace nad takim rozwiązaniem już wiele lat temu, a ich efektem był model Twin produkowany w latach 2003-2005. Dwuosobowy Twin, porównywalny wymiarami ze Smartem ForTwo, był w Japonii pierwszym hybrydowym autem klasy "kei-car" (mały samochód). Obecnie, oprócz Baleno Smart Hybrid, Suzuki wytwarza również hybrydowe wersje czterodrzwiowego sedana Ciaz i pięciodrzwiowego minivana Ertiga.

Współczesne hybrydy Suzuki, zwane również mikrohybrydami, wykorzystują technologię Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Opiera się ona na czterech zasadniczych elementach. Pierwszy z nich to ISG (Integrated Starter Generator), który jest tak naprawdę rozbudowanym alternatorem, mogącym pełnić funkcje prądnicy i silnika elektrycznego. Drugim jest akumulator litowo-jonowy, umieszczony w centralnej części samochodu. Trzeci element to tradycyjny akumulator w komorze silnika, a czwarty stanowi system start-stop, wyłączający i włączający benzynowy silnik spalinowy w odpowiednich momentach.

ISG rozpoczyna pracę jako silnik elektryczny i uruchamia silnik spalinowy za pośrednictwem paska wieloklinowego. Zasilany jest przy tym z tradycyjnego akumulatora. Podczas przyśpieszania ISG również działa jak silnik elektryczny i pracuje wspólnie z silnikiem spalinowym. Wspomaga go, przyczyniając się do zredukowania zapotrzebowania na benzynę. Zasilany jest przy tym z dodatkowego akumulatora litowo-jonowego. Istotną cechą systemu jest wyłącznie akumulatorowe zasilanie odbiorników elektrycznych podczas jazdy. Tradycyjny akumulator w komorze silnika zasila między innymi oświetlenie samochodu i system wentylacji wnętrza, a bateria litowo-jonowa dostarcza energii elementom deski rozdzielczej - systemowi multimedialnemu i wskaźnikom. ISG pozostaje bierny, nie musi wytwarzać energii elektrycznej dzięki czemu nie obciąża dodatkowo silnika spalinowego. To również przekłada się na niższe zużycie benzyny. Kiedy samochód zaczyna zwalniać na skutek hamowania silnikiem ISG zaczyna pełnić rolę prądnicy, przetwarzając energię kinetyczną auta na energię elektryczną do ładowania akumulatorów. Gdy zaczynają działać hamulce ilość generowanej energii wzrasta i ładowanie akumulatorów jest wydajniejsze. Przy prędkości 15 km/h a także przy niższych prędkościach silnik zostaje automatycznie wyłączony jeśli dźwignia zmiany biegów zostanie ustawiona w pozycji "neutral" a pedał sprzęgła będzie zwolniony. Silnik jest też wyłączany na każdym postoju przy zachowaniu tych samych warunków. W ten sposób dodatkowo oszczędza się benzynę. W momencie unieruchomienia silnika podczas postoju wszystkie odbiorniki prądu elektrycznego w samochodzie zasilane są z akumulatorów, przy zachowaniu opisanego wcześniej podziału ról.

Zaletami systemu SHVS są przede wszystkim prostota, lekkość i niewygórowana cena. Właśnie te cechy sprawiają, że taki równoległy układ hybrydowy jak ulał pasuje do niewielkich samochodów klasy miejskiej lub kompaktowej. Praktyczny efekt technologii SHVS to zużycie paliwa niższe o 0,4 l/100 km w porównaniu z wersją wyposażoną w ten sam silnik spalinowy 1.2 DualJet bez wspomagania elektrycznego.

ZOBACZ TAKŻE:

Prezentacja modelu | Suzuki Baleno

Więcej o:
Copyright © Agora SA