Pierwszy polski samochód - 1927
Gdy już mieliśmy znaki drogowe, kodeks i kategorie prawa jazdy, przyszedł czas na samochody. Pierwsze polskie auto zadebiutowało w 1927 roku. Produkowane było w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Na tę cześć auto nazwano CWS T-1. Przez cztery lata powstało około 800 sztuk tego modelu. Większość z nich (około 500) to modele osobowe w różnych wersjach nadwoziowych (m.in., dwudrzwiowa, zamknięta berlina, czterodrzwiowe, otwarte torpedo i 7-osobowa, zamknięta kareta), a pozostałe to wersja dostawcza.

Kolejna dekada - rozpęd dzięki licencjom
CWS T-1 może i miał mało wymyślną nazwę, ale z technologicznego punktu widzenia był bardzo interesujący. Jego nadwozie było drewniano-stalowe, a całe auto można było rozkręcić i skręcić za pomocą jednego klucza, ponieważ wszystkie śruby i nakrętki miały ten sam rozmiar - M10 (jedyny wyjątek w całej konstrukcji to świece zapłonowe z gwintem M18).
Co ciekawe, skrzynia biegów i układ rozrządu silnika były zbudowane z zestawu identycznych kół zębatych, co nawet w dzisiejszych czasach uważane jest za niezwykłe osiągnięcie inżynieryjne. W zależności od wersji, CWS T-1 był wyposażony w benzynowy, górnozaworowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy od 45 do 61 KM, skonstruowany przez inż. Tadeusza Tańskiego.
CWS T-1 był produkowany od 1924 do 1931 roku. W ciągu 7 lat z taśm montażowych zjechało zaledwie 800 tych pojazdów. Decyzję o zakończeniu produkcji podjęto ze względu na umowę licencyjną polskiego rządu z włoskim Fiatem na produkcję tańszego modelu 508.
Choć może wydawać się to nieco dziwne, do tej pory nie pojawił się model o tak prostej i zarazem genialnej konstrukcji.
Filip Otto
ZOBACZ TAKŻE:
KONKURS | Wygraj komplet opon zimowych
Pierwszy Polski Atlas Samochodowy - 1926
-
Najgorsze silniki Diesla. Omijaj je szerokim łukiem. Lista kilkunastu pułapek
-
Duży i wygodny samochód, idealny na długie wyprawy. Sprawdzamy ofertę Forda Mondeo
-
Sprawdzamy nową ofertę Toyoty. Popularne modele teraz w dobrej cenie
-
Podpisano umowę na budowę A18. Za dwa lata pojedziemy nową autostradą
-
Test nowej Toyoty w bojowych warunkach. Górale jej nie oszczędzają. "Samej farby jest pół tony"
- Ograniczenia prędkości w Polsce. Od czerwca jedna ważna zmiana. Co jeszcze warto wiedzieć?
- Bazowe Porsche Taycan przyjechało do Polski. Ma napęd na tył i niską cenę
- Uwaga, kierowcy, na A2 czekają was utrudnienia. Nastał czas remontów
- Już ponad 40 proc. nowych samochodów w Polsce to SUV-y. Będzie ich jeszcze więcej
- Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid już w Polsce. Kosztuje 233 900 zł i zaskakuje wyposażeniem
Forum
- Jechałem nowyn Sandero pytajcie :) (27)
- OT - zadania dla Bidena (17)
- Miernota komputerowa pyta specjalistow (42)
- Przekroczyłem 24 pkt., egzamin praktyczny zdany (29)
- Pieszy "KRÓLEM" i nie tylko... Już od czerwca 2021 (60)
- OT - Wentylacja mechaniczna z rekuperacją - warto? (20)
- Ofensywa antykuligowa (19)
- szybkość ładowania sam. el. nie jest już problemem (9)
- Ford ma problem (8)
- OT - nie miałem racji w sprawie 15latka (55)