Kawasaki Z650 - bezpieczny i szybki

W historii wielu firm są modele, które można nazwać przełomowymi. Dla Kawasaki jednym z takich maszyn było Z650

Gdy firma Kawasaki wysyłała do USA partię swoich najnowszych motocykli oznaczonych symbolem K2, nadzieje na zdobycie nowego rynku zbytu były ogromne, nie mogło być mowy o porażce, tym bardziej, że Amerykanom zaprezentowano zmodernizowany motocykl. Szefowie firmy Kawasaki oniemieli ze zdziwienia, gdy ich propozycję odrzucono z powodu zbyt niskiej mocy modelu K2!

Test: Kawasaki W650 - Wspomnień czar | Za kierownicą

Szybko jednak ochłonęli i zabrali się do pracy i zaproponowali amerykańskim odbiorcom model Kawasaki W1, wzorowany na brytyjskim BSA A10. Mimo mocy 53 KM i prędkości 173 km/h japońska kopia była gorsza od oryginału. Trzeba było wymyślić coś innego. Szefowie Kawasaki nie mieli wyjścia, postanowili zerwać ze zdrowym rozsądkiem i przygotować zupełnie zwariowany pojazd na zwariowany amerykański rynek, który nie chciał ich świetnego olimpijskiego motocykla. Postawiono wyłącznie na moc i lekkość konstrukcji, zupełnie nie przejmując się bezpieczeństwem i trakcją.

Po trzech latach prób na torach wyścigowych powstał zupełnie szalony motocykl, coś w rodzaju połączenia roweru i silnika odrzutowego. Był to model H1 MACH III. W ten sposób w 1970 r. Kawasaki powróciło do gry o lukratywny rynek amerykański.

>>> Kawasaki - zobacz ogłoszenia "zielonych" maszyn <<<

W 1972 r. zastosowano tę samą receptę do nowej maszyny czterosuwowej. Potężny 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 903 ccm i mocy 82 KM przy 8500 obr./min zamontowano w lekkiej podwójnej ramie rurowej. Motocykl osiągał prędkość 211 km/h, ale dysponował bardzo wiotkimi zawieszeniami i dość słabymi hamulcami.

Dzięki modelowi Z1 motocykle Kawasaki podbiły rynek amerykański, udało się też pokonać najgroźniejszego rywala - Hondę CB 750, a więc sukces był pełen, przyszedł czas na myślenie o prestiżu.

Test: Kawasaki Z 750R - W drodze do perfekcji | Za kieronicą

Po sukcesach dwusuwowych trzycylindrowców i czterosuwowego Z1 prestiż firmy wymagał, by w ofercie obok motocykli o niesamowitych przyspieszeniach i prędkościach pojawił się jednoślad doskonały pod każdym względem, dobry także dla motocyklistów o przeciętnych umiejętnościach. Postanowiono popracować wreszcie nad podwoziem.

Debiut modelu Z400 przypadł na rok 1974. Niestety, 2-cylindrowy czterosuwowy silnik z rozrządem OHC i wałkiem wyrównoważającym zapewniał motocyklowi zbyt mierne osiągi, aby ktokolwiek potraktował go poważnie. Świetnie się prowadził, ale z trudem osiągał 130 km/h i dlatego został przyjęty bardzo chłodno.

Na 1976 r. przygotowano kilka nowych modeli Kawasaki, w tym trzy przełomowe. Pojawił się wielki twin o pojemności 750 ccm, pierwszy chopper lub custom oznaczony jako Z900LTD i rewolucyjny Z650.

>>> Motocykle Honda - zobacz prawie 400 ogłoszeń <<<

Z wyglądu Z650 niewiele różnił się od następcy Z1, czyli od modelu Z900, ale był to całkiem inny i bardzo nowoczesny motocykl. Silnik nowego Kawasaki krył kilka nowinek technicznych. Najważniejszą było łożyskowanie wału na dzielonych panewkach smarowanych ciśnieniowo. Ostatecznie wyeliminowano łożyska kulkowe i rolkowe w łożyskowaniu czopów głównych i korbowodowych. Istotną nowością było zastosowanie wielopłytkowego łańcucha zębatego w przeniesieniu napędu między silnikiem a sprzęgłem.

Pierwsze egzemplarze Z650 otrzymały trójfazowy alternator elektromagnetyczny, ale w późniejszych modelach powrócono do wirnika z magnesami stałymi z uwagi na prostotę i taniość takiego rozwiązania.

Podwozie Kawasaki Z650 na pierwszy rzut oka było podobne do podwozia Z900, ale Z650 ma zupełnie inną ramę, która zapewnia większą sztywność maszyny. Wzmocniono także sztywność główki ramy. Wszystkie te zabiegi sprawiły, że Kawasaki Z650, mimo zastosowania typowych, niezbyt solidnych teleskopów, charakteryzował się wyjątkowo pewnym prowadzeniem i zwrotnością. Rama minimalnie tylko pracowała podczas jazdy i nie wykazywała wiotkości przy przechodzeniu z zakrętu w zakręt. Udało się więc wyeliminować największe wady podwoziowe modelu Z1.

Test: Kawasaki KLE 650 Versys - Kwestia podziału | Za kieronicą

Ben Inamura stworzył zatem nowoczesny motocykl w klasie 650, który dysponował osiągami 750-tki i zwrotnością 500-ki. Nowoczesny czterocylindrowy silnik z rozrządem DOHC współpracował z wielotarczowym mokrym sprzęgłem i skrzynią o pięciu przełożeniach, osiągał 64 KM i pozwalał na rozpędzenie motocykla do około 193 km/h (zależnie od zastosowanych przełożeń).

Podstawy konstrukcji i doświadczenia zdobyte przy budowie Kawasaki Z650 były następnie wykorzystywane podczas projektowania tak słynnych modeli jak 4-cylindrowe Kawasaki GPZ, Zephyr i innych 4-cylindrowych modeli o pojemności od 400 do 1100 ccm, a także przy wyborze rozwiązań konstrukcyjnych dla 6-cylindrowego modelu Z1300.

Na tak znakomitym motocyklu jak Kawasaki Z650 jeździło się również znakomicie. Jazda modelem Z1 i wcześniejszymi dwusuwami Kawasaki lub Suzuki przypominała trochę niekontrolowane rozpędzenie się na rowerze z dużej góry, kiedy w pewnym momencie osiąga się taką prędkość, że strach cokolwiek robić z hamulcami i kierownicą. Można tylko jechać na wprost i mieć nadzieję, że nic złego się nie wydarzy. W porównaniu z tą męczarnią jazda Z650 to poezja. Co prawda przy dzisiejszych motocyklach hamulce były słabe, a wahacz i rama wiotka, ale wady te dawały się wyczuć przy ekstremalnym użytkowaniu maszyny, nie zaś bez przerwy i intensywnie.

>>> Yamaha - zobacz ponad 300 ogłoszeń <<<

Prezentowany egzemplarz należy do kolekcjonera motocykli klasycznych Wojciecha Szczepańskiego, który wraz synem odrestaurował motocykl, wprowadzając jednak nieco modyfikacji. Także malowanie nadwozia nieco odbiega od standardów 1978 r., kiedy ten  motocykl wyprodukowano. W zakupionym oryginale zamontowano nieładne i zniszczone koła odlewane, które zostały zastąpione szprychowymi. Przy okazji zainstalowano hamulec przedni z dwoma tarczami i tylny również tarczowy pochodzące z późniejszych modeli. Skutkiem tych zmian jest znacząca poprawa hamowania tym szybkim i dynamicznym motocyklem.

ZOBACZ TAKŻE:

Testowaliśmy nowe Kawasaki ZZR 1400 | Zobacz video!

Kawasaki VN 1500 | Ewolucja stylu

Kawasaki - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA