SKODA OCTAVIA 4x4 1.8 20V Turbo

Napęd na wszystkie koła to lepsze własności trakcyjne samochodu, a tym samym większe bezpieczeństwo. Skoda rozszerzyła swoją ofertę o Octavię 4x4 - samochód niepozorny, a pełen zalet.

SKODA OCTAVIA 4x4 1.8 20V Turbo

Napęd na wszystkie koła to lepsze własności trakcyjne samochodu, a tym samym większe bezpieczeństwo. Skoda rozszerzyła swoją ofertę o Octavię 4x4 - samochód niepozorny, a pełen zalet.

Wyprodukowanie Octavii z napędem na 4 koła nie było trudne. Należy pamiętać, że Skoda do jej budowy wykorzystała płytę VW Golfa, na której powstaje wiele aut, również z napędem na 4 koła. Na pierwszy rzut oka trudno odróżnić wersję 4x4 od zwykłej Octavii. Na zewnątrz wyróżnia ją jedynie znaczek na tylnej klapie, a w środku - na dźwigni zmiany biegów. Ponadto zwiększono prześwit o 17 mm i dodatkowo wzmocniono niektóre elementy podwozia, by ochronić je przed uszkodzeniami wynikającymi z eksploatacji samochodu w trudniejszych warunkach drogowych.

Mimo napędu na wszystkie koła Octavia 4x4 nie jest prawdziwą terenówką. Nie zawiedzie jednak w trudnych warunkach na drodze - dużym błocie, śniegu czy ślizgawicy. Takim autem możemy bez stresu wybrać się na narty. Wystarczą dobre opony zimowe, by nie mieć problemów z jazdą po zaśnieżonych górskich drogach.

Zastosowanie napędu na 4 koła nie spowodowało wielu zmian konstrukcyjnych, najbardziej "ucierpiała" przestrzeń bagażowa. W porównaniu z wersją przednionapędową jest mniejsza o 100 l. Za rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie odpowiada sprzęgło Haldex - rozwiązanie znane z innych samochodów koncernu VW. Niezależnie od stanu nawierzchni Octavia 4x4 ruszy z miejsca bez większych kłopotów, najwyżej na początku odczujemy lekki uślizg przednich kół. Następnie układ elektroniczny prześle sygnał do sprzęgła, które załączy się i przekaże część momentu na tylne koła.

Najmocniejsza, dostępna w wersji 4x4 jednostka napędowa o mocy 150 KM (110 kW) to znany 20-zaworowy motor o pojemności 1,8 l, wspomagany turbosprężarką. Tę wersję silnikową oferuje się z 5-stopniową ręczną przekładnią. Prędkość maksymalna wynosi 211 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 9,3 s.

Można nabyć również słabsze jednostki napędowe: benzynową o pojemności 2 l i mocy 115 KM (85 kW) i wysokoprężną 1.9 TDI, o mocy 101 KM (74 kW). Ta druga - z 6-stopniową ręczną przekładnią.

Octavia 4x4 w wersji Combi napędzana silnikiem 1.8 20V Turbo w Polsce z wyposażeniem Elegance kosztuje 82 250 zł. Standardowo w aucie są m.in. system ABS z EDS, ESP, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, klimatyzacja i 15-calowe obręcze ze stopów lekkich. Octavia w wersji z napędem na cztery koła to niepozorne kombi. Jej własności jezdne mogą jednak mile zaskoczyć.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.