VW PASSAT 1.9 TDI HIGHLINE

Flagowy model koncernu z Wolfsburga przeszedł gruntowną modernizację. Zmieniono ponad 2300 części. Odnowiony Passat będzie oferowany jeszcze przez trzy lata, a następnie zastąpi go zupełnie nowy model.


Teraz Passat wygląda bardzo elegancko, szczególnie wersje z chromowanymi listwami. Ma się wrażenie, że to limuzyna klasy wyższej średniej. Jeśli taki był cel faceliftingu, to trzeba przyznać, że się udało. Z zewnątrz zmieniono kształt reflektorów przednich, atrapy chłodnicy i klapy silnika. Z tyłu przede wszystkim zauważymy nowy kształt kloszy świateł. W środku zmieniono środkową konsolę oraz styl wskaźników, obecnie mają aluminiowe obramowanie. W kole kierownicy mogą się znajdować przyciski do sterowania radiem i telefonem. Po raz pierwszy w samochodzie VW fotel kierowcy może mieć pamięć ustawień. Jakość materiałów nie budzi żadnych wątpliwości, nadal jest wzorcem dla konkurencji.

"Nowy" Passat w Polsce jest dostępny od początku listopada 2000 roku, pierwsza partia (około 500 sztuk) to wersje sedan. Wersja kombi najprawdopodobniej będzie oferowana od stycznia 2001 roku. Samochód można nabyć w czterech wersjach wyposażenia: Basis, Comfortline, Trendline i Highline. W standardzie nowy Passat otrzymuje dwie poduszki powietrzne, systemy ABS i ESP, klimatyzację, elektrycznie sterowanie przednich szyb, lusterka boczne podgrzewane i regulowane elektrycznie, wspomaganie układu kierowniczego czy centralny zamek.

Lista wyposażenia dodatkowego jest długa i zawiera m.in. reflektory ksenonowe, system nawigacyjny z dużym ekranem na środkowej konsoli (dodatkowo może być wyposażony w tuner TV), czujniki ultradźwiękowe w tylnym zderzaku ułatwiające parkowanie. Elektrycznie otwierany dach może mieć wbudowane baterie słoneczne. Energia pozyskana w ten sposób zasila dodatkowy wentylator, który działa przy wyłączonym silniku. Zapewnia on wymianę powietrza przez cały czas, latem może obniżyć temperaturę wnętrza nawet o 20Ą.

W ofercie znajdują się cztery silniki benzynowe: 1,6 l (102 KM), jednostka 2-litrowa (115 KM), 1.8 T (150 KM) i najmocniejszy motor benzynowy 2.8 V6 (193 KM). Wersja z silnikiem V6 w standardzie ma napęd na 4 koła 4Motion. Około 50% sprzedawanych Passatów w Polsce to wersje z silnikiem wysokoprężnym. Auto może być wyposażone w jedną z trzech jednostek TDI, dwie o pojemności 1,9 l zasilane pompowtryskiwaczami (moc 100 i 130 KM) oraz V6 o pojemności 2,5 l (150 KM). Najtańsza limuzyna z wyposażeniem Bassis i silnikiem 1,6 l kosztuje 65 tys. zł. Najdroższy Passat z wyposażeniem Highline i silnikiem 2.5 V6 TDI z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic kosztuje ponad 140 tys. zł. Za nadwozie kombi trzeba będzie zapłacić ok. 3000 zł więcej.

Jeździłem wersją z silnikiem wysokoprężnym o mocy 130 KM i 6-stopniową przekładnią. Motor charakteryzuje się niesamowitą elastycznością, 310 Nm dostępne przy 1900 obr./min robi swoje. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s i prędkość maksymalna 208 km/h wydają się wystarczające. Według producenta wersja ta ma spalać średnio 5,6 l oleju napędowego na 100 km. Przy zbiorniku paliwa o pojemności 62 l oznacza to zasięg ponad 1000 km. Przy dzisiejszych cenach paliwa warto się więc zastanowić nad kupnem droższego diesla.