OPEL VECTRA 2002

Opel jest na prostej, aby powtórnie wywalczyć w Europie pierwsze miejsce w segmencie D, które stracił w drugiej połowie lat 90.

OPEL VECTRA 2002

Opel jest na prostej, aby powtórnie wywalczyć w Europie pierwsze miejsce w segmencie D, które stracił w drugiej połowie lat 90.

Pod względem wyposażenia Vectra przypomina auta z segmentu luksusowego. Kierunkowskazy mają sterowanie takie jak te w BMW 7, czujnik zużycia oleju jest podobny jak w Mercedesie Klasy E, a wysoka jakość wnętrza przejawia się w stylistyce, doborze materiałów i wykonaniu.

Vectra ma nareszcie szerokie wnętrze, zniknął też przeszkadzający kierowcy wysoki podłokietnik. Wszystko na swoim miejscu. Deska rozdzielcza jest czytelna i nie rozprasza prowadzącego, który łatwo może dopasować do swoich potrzeb położenie kierownicy (regulowanej w dwóch zakresach) i fotela (osiem zakresów regulacji w najdroższych odmianach wyposażenia). Z tyłu pasażerom zostaje sporo miejsca nad głowami i mogą wygodnie ustawić stopy. W wyposażeniu auta znajduje się elektronicznie sterowana klimatyzacja, znany z Omegi zestaw audio/telefon/nawigacja, czujniki deszczu i ciśnienia w oponach oraz Parktronic - pomocny podczas parkowania wykrywacz przeszkód.

Samochód pracuje zaskakująco cicho. Testowałem wersję benzynową 2,2 l i z dieslem o tej samej pojemności. Nadwozia bardzo dobrze wygłuszono i nawet przy wyższych obrotach silnika do uszu pasażerów dobiega jedynie stłumiony dźwięk. Wyposażony w dwa wałki wyrównoważające diesel nie wytwarza żadnych wyczuwalnych wibracji. Ręczna 5-stopniowa skrzynia biegów pracuje gładko i precyzyjnie.

Nie trzeba dodawać, że obie z testowanych jednostek (benzynowa 147 KM - 108 kW i 203 Nm momentu obrotowego; diesel 125 KM - 93 kW i 280 Nm momentu obrotowego) zapewniają Vectrze niezłą dynamikę - przyspieszenie nieco powyżej 10 s do 100 km/h.

Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu zawieszenie wielodrążkowe. Sprężyny i amortyzatory dobrano tak, by uzyskać udany kompromis pomiędzy komfortem a dynamiką. Układ kierowniczy ma podobne cechy: działa precyzyjnie, jednocześnie nie jest zbyt czuły i nie zmusza kierowcy do nieustannej uwagi niczym w sportowym bolidzie. Podczas jazdy z dużą prędkością (powyżej 160 km/h) Vectra zachowuje się stabilnie. Trzeba także docenić pracę aerodynamików, gdyż niezależnie od prędkości pojazdu opływ powietrza nie powoduje szumów.

W układzie hamulcowym zamontowano tarcze wentylowane z przodu, w mocniejszych wersjach silnikowych także z tyłu, a we wszystkich modelach ABS. Zastosowano po raz pierwszy w Oplu system stabilizacji toru jazdy ESP plus, działający na trzy koła, w przeciwieństwie do klasycznego ESP (Electronic Stability Control) hamującego tylko jedno. Co ciekawe, udostępnione do testu przedprodukcyjne wersje auta miały tak skalibrowany ESP, że włączał się on podczas jazdy z małą prędkością po nieprawidłowo wyprofilowanym zakręcie. Przygotowanie poprawionej wersji oprogramowania sterującego pracą ESP zajęło inżynierom Opla około 2 tygodni.

Prezentowana Vectra sedan to zwiastun całej gamy nowych modeli. Równolegle w sprzedaży pojawi się wersja lift-back m.in. z 211-konnym (155 kW) silnikiem V-6, nazwana GTS. Pod koniec 2002 roku Vectrę 1,8 będzie można kupić z bezstopniową przekładnią CVT. W 2003 roku dojdą odmiany Signum z nadwoziem 5-drzwiowym i ostro ściętym tyłem oraz kombi. To ostatnie będzie miało taki sam rozstaw osi jak Signum, niemal płaską podłogę umożliwiającą swobodną aranżację foteli oraz pojemność bagażnika jak w obecnej Omedze.

Samochód wyposażono w sześć poduszek powietrznych, system uwalniania pedałów w razie zderzenia oraz aktywne zagłówki drugiej generacji, skuteczniej chroniące przed urazami szyjnej części kręgosłupa.

Vectra objęta jest 2-letnią gwarancją bez limitu przebiegu i 12-letnią na korozję perforacyjną. Przewidziano przeglądy co 30 tys. km (maksymalny przebieg między wymianą oleju dla wersji benzynowych) i 50 tys. km (diesle).

Nowa Vectra wejdzie do sprzedaży w Polsce w lipcu 2002 roku. Ceny nowego modelu jeszcze nie ustalono.

Copyright © Agora SA