Amortyzatory

Dlaczego są takie ważne i po czym poznać, że trzeba je wymienić

Amortyzatory

Dlaczego są takie ważne i po czym poznać, że trzeba je wymienić

Wymieniłem kiedyś klientce amortyzatory w jej fiacie. Tymczasem po kilkunastu minutach wróciła do warsztatu z reklamacją: Proszę pana, moje autko nie chce huśtać się na dziurach jak dawniej, jest teraz takie nieprzyjemnie sztywne...

Niestety, nie zdawała sobie sprawy, że huśtające auto odrywało za każdym razem przynajmniej jedno koło od jezdni. Amortyzatory to nogi naszego samochodu. Ich zadaniem jest, aby opony miały stały kontakt z nawierzchnią jezdni bez względu na jej stan.

Efektem każdego oderwania koła spowodowanego niesprawnym amortyzatorem jest wielkie niebezpieczeństwo - samochód albo wpada w poślizg, albo nie utrzymuje kierunku jazdy. Nasze auto potrzebuje też znacznie więcej metrów by się zatrzymać.

Podbijanie kół spowodowane niesprawnymi amortyzatorami powoduje także przyspieszone zużycie wszystkich elementów zawieszenia i łożysk oraz opon.

Amortyzatory można skontrolować samemu. Wystarczy sprawdzić czy nie ma przy nich wycieków i zawilgoceń. Świadczą one o początku końca takiego amortyzatora.

Inną metodą jest naciśnięcie maski lub bagażnika auta w okolicy koła. Gdy samochód zakołysze się kilkakrotnie, mamy do czynienia z niesprawnym amortyzatorem. Czynność tę powtarzamy przy każdym kole.

Kiedy sami sobie z tym nie potrafimy poradzić lub nie jesteśmy pewni - najlepiej udać do stacji diagnostycznej. Tam sprawność amortyzatora badają dokładnie specjalne urządzenia.

Niesprawne amortyzatory należy jak najszybciej wymienić. Mimo że psują się one zazwyczaj pojedynczo, wymieniać je trzeba koniecznie parami (przednie lub tylne). Radzę zakładać amortyzatory renomowanych firm. Są droższe, ale skuteczniejsze i dłużej posłużą.

Regeneracja zużytych amortyzatorów ma sens jedynie w przypadku, kiedy nie można kupić do naszego modelu samochodu oryginalnych.

Krystian Wrocławski, mechanik samochodowy

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.