Ssang Yong Kyron - Zimna kalkulacja

Kyron budzi zainteresowanie, bo auta rekreacyjne są dzisiaj w modzie. Przy bliższym poznaniu budzi jednak wiele wątpliwości
Nie pamiętacie Kyrona? To ten z tylnymi lampami w kształcie kieszeni dżinsowych spodni. Teraz już ich nie ma. Znikły po niedawnej modernizacji modelu. Kyron nie wyróżnia się więc czymś szczególnym. Jest dość banalny na zewnątrz i w środku. Wnętrze zapewnia wiele przestrzeni, a bagażnik jest wręcz przepastny (625/2322 l). Ale wygląd i wykończenie są przeciętne. Zbyt duża (i regulowana tylko na wysokość) kierownica, nieciekawy zestaw wskaźników, centralna konsola ze sterownikami w kształcie guzików od palta - to największe mankamenty. Pomysłowe są tylko okrągłe panele przyciskowe.

Na dobrych nawierzchniach jazda Kyronem sprawia sporo przyjemności. Komfortowi sprzyja odpowiednia sztywność nadwozia, której zabrakło nam w Actyon Sports. Silnik jest dobrze wyciszony, wyposażenie bogate. Mamy tu więc czołowe i kurtynowe poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby w przednich i tylnych drzwiach, podgrzewane fotele, a nawet zestaw multimedialny z dotykowym wyświetlaczem (DVD, CD, MP3). Takie centrum rozrywki w najtańszej odmianie 200 Xdi wymaga jednak dopłaty 3500 zł, a z nawigacją - 5000 zł.

Wystarczy jednak wjechać na połatany lub dziurawy asfalt, by czar nieco prysł. Ramowa konstrukcja i sztywny most z tyłu dają o sobie znać. O ile mniejsze nierówności Kyron pokonuje niepostrzeżenie, o tyle na większych potrafi nieprzyjemnie zatrząść i zakołysać. Standardowe ESP ma sporo roboty.

Dwutonowy kolos przyśpiesza ospale, bo silnik, choć elastyczny, jest za słaby. Potencjał jego skromnego 141-konnego stadka osłabia w dodatku nieco ospały pięciobiegowy automat. Przełącza biegi całkiem gładko, jedynie przy zmianie z D (jazda) na R (wsteczny) potrafi szarpnąć. Słaba dynamika utrudnia bezpieczne wyprzedzanie i nie rekompensuje tego nawet ponadprzeciętna widoczność.

Więcej atutów Kyron pokazuje w terenie: elektrycznie dołączany napęd przedniej osi, reduktor, dobry kąt natarcia, przydane na bezdrożach wyłączalne ESP oraz system utrzymywania stałej prędkości podczas zjazdu z pochyłości układy wspomagania zjazdu i podjazdu. Mało bezpośredni układ kierowniczy (3,5 obrotu między skrajnościami) nie przeszkadza podczas jazdy po bezdrożach. Tylko czy terenowe umiejętności "koreańczyka" są rzeczywiście coś warte dla tych, którzy myślą o aucie rekreacyjnym?

Chciałbym, żeby ktoś z SsangYonga przekonał mnie, że powinienem kupić Kyrona za 106 900 zł, a nie wysokoprężnego Kia Sportage z automatem za 92 900 zł. Nad największymi hitami segmentu SUV - Mitsubishi Outlanderem czy Toyotą RAV-4, SsangYong ma przewagę jedynie dzięki automatycznej skrzyni biegów. Te samochody w wersjach z turbodieslem nie mają automatu, ale z manualną przekładnią kosztują odpowiednio 99 990 zł i 93 tys. Kyron 99 300 zł. Cóż, ciężki, ospały, przeciętnie wykończony i mało oryginalny SsangYong nie wytrzymuje porównania z lekkimi, dynamicznymi i nietuzinkowymi rywalami. I dlatego nie ma go w czołówce rankingu sprzedaży. Zimna kalkulacja nabywców robi swoje.

GAZ

Konstrukcja ramowa, dobre własności terenowe, elastyczny silnik, bogate wyposażenie, ogromna przestrzeń bagażowa

HAMULEC

Słaba dynamika, spore zużycie paliwa, wysoka masa, płaskie fotele, mało precyzyjna reakcja na gaz

SUMMA SUMMARUM

Kyron ma kilka zalet, ale w ogólnym rozrachunku jest to samochód przeciętny. Zbyt wiele w nim cech terenówki, by był udanym SUV-em. Cena powinna to uwzględniać, jeśli SsangYong ma konkurować z rekreacyjnymi tuzami. Równanie go z najlepszymi nie ma sensu, bo atutów u niego jak na lekarstwo.



SsangYong Kyron 200 Xdi
Nadwozie kombi, 5-drzwiowe, 5-osobowe
Silnik turbodiesel, R4, 1998 cm3
Skrzynia 5-automat
Moc 141 KM przy 4000 obr/min
Moment 310 Nm przy 1800-2750 obr/min
Napęd na koła tylne, dołączana przednia oś
Rozmiary 466/188/175,5 cm
Rozstaw osi 274 cm
Zawieszenie podwójne wahacze poprzeczne oś sztywna
Opony 225/75 R16
Ciężar własny od 1956 kg
Poj. bagażnika 625/2322 l
Poj. zbiornika paliwa 75 l
Przyśp. 0-100 km/h 15,8 s
Śr. spalanie ECE 8,4 l/100 km
Prędkość maks. 178 km/h
Cena od 106 900 zł


Więcej o: