Renault pomoże zbudować Kałasznikowa

Francuski koncern został strategicznym akcjonariuszem rosyjskiego koncernu AwtoWAZ, który produkuje auta Łada - symbol rosyjskiej motoryzacji od czasów ZSRR. W Moskwie liczą, że Renault pomoże Ładzie w produkcji nowego samochodu terenowego Kałasznikow.
Za pakiet 25 proc. plus jedna akcja AwtoWAZ - pozwalający blokować strategiczne decyzje w rosyjskiej firmie - francuski koncern zapłacił okrągły 1 mld dol. Do tego w 2010 r. może dojść premia do 166 mln dol., ale wysokość dopłaty będzie zależała od wyników AwtoWAZ w tym i przyszłym roku. Umowę inwestycyjną Renault podpisało w piątek z holdingiem zbrojeniowym Rostiechnołogii, którym kieruje Siergiej Czemiezow, przyjaciel Putina od czasów wspólnej służby w wywiadzie KGB, oraz pośredniczącą w transakcji rosyjską firmą brokerską Troika Capital Partners. Przedstawiciele Renault zajmą trzy z 12 miejsc w radzie nadzorczej AwtoWAZ, a także trzy z pięciu foteli w nowym zarządzie firmy. Nowym dyrektorem generalnym AwtoWAZ zostanie Yann Vincent, odpowiadający dotąd za jakość produkcji w Renault. Ten wybór sugeruje, że pierwszym celem francuskiego koncernu będzie poprawa jakości rosyjskich aut. Być może jesienią AwtoWAZ sprzeda swoje nowe akcje na giełdzie w Londynie, zbierając pieniądze na dalszy rozwój.

Kontrakt jest wielkim sukcesem Renault, które będzie mogło do swoich statystyk doliczyć całą produkcję samochodów rosyjskiej firmy. Dzięki temu francuski koncern, który tworzy wspólną grupę motoryzacyjną z japońskim Nissanem, ma szanse zostać trzecim producentem samochodów świata, za Toyotą i General Motors. Po tej transakcji Rosja będzie największym rynkiem grupy Renault. Francuski koncern ma już fabrykę aut w Moskwie, a Nissan buduje montownię własnych pojazdów pod Sankt Petersburgiem.

Rosjanie liczą zaś na to, że wreszcie zyskali partnera, który tchnie nowe życie w ich największą firmę motoryzacyjną. Prezes AwtoWAZ Borys Aljoszyn zapowiedział, że produkcja firmy wzrośnie z 0,7 mln aut w 2007 r. do 1,2 mln w 2012 r. i 1,4 mln w połowie przyszłej dekady. Pierwsza łada skonstruowana z pomocą Renault pojawi się w przyszłym roku i będzie to pojazd na płycie podłogowej Logana - taniego auta produkowanego przez Dacię, rumuńską firmę Renault.

AwtoWAZ powstał 40 lat temu, aby produkować auta na licencji Fiata 124 sprzedawane pod marką Łada. Produkcję leciwej konstrukcji pojazdów dopiero niedawno wstrzymano ku niezadowoleniu wielu rosyjskich kierowców. Trudno bowiem było kupić równie tani nowy samochód, który bez trudu mógł naprawić domorosły mechanik, korzystając z części dużo tańszych niż do aut nowszej konstrukcji. Ale w miarę jak Rosjanie zaczęli się bogacić na strumieniu petrodolarów napływających do ich kraju, walory Łady przyblakły. AwtoWAZ ma już tylko jedną trzecią udziałów w sprzedaży nowych aut na rodzimym rynku, bo Rosjanie kupują coraz więcej pojazdów nowszej konstrukcji, głównie z montowni zagranicznych koncernów, które wyrastają w Rosji jak grzyby po deszczu. W latach 90. AwtoWAZ został sprywatyzowany, ale pod koniec 2005 r. firmę przejęło Rosoboroneksport - państwowy monopolista w eksporcie broni z Rosji, obecnie część holdingu Rostiechnołogii. Rosyjska zbrojeniówka snuje własne plany w związku z inwestycją Renault. Francuski koncern i AwtoWAZ będą współpracować przy produkcji dla wojska - zapowiedział w piątek szef Rosoborneksportu Anatolij Isajkin, cytowany przez portal Gazieta.ru. W 2006 r. AwtoWAZ przygotował już prototyp samochodu terenowego dla wojska, który miał się nazywać "Kałasznikow", tak jak słynny rosyjski karabinek. Wykorzystanie tej znanej nazwy miało ułatwić eksport samochodu nieznanego wcześniej zagranicznym armiom.