Diesel czy hybryda?
Czy ekotrendy hybrydy rzeczywiście wygrywają z nowoczesnymi dieslami?
Fani motoryzacji często są niepokojeni pytaniem, jakie rozwiązanie jest lepsze: hybryda czy diesel? Kwestię należałoby odwrócić i pomyśleć, gdzie najczęściej pytający się porusza i jaki styl jazdy preferuje. Żywiołem hybryd jest miasto i prędkość nie większą niż 55 km/h. Przy zatrzymywaniu się na światłach czy w korku silnik praktycznie nie zużywa paliwa; podczas jazdy ze stałą prędkością pracuje na bateriach elektrycznych, znowu nie pobierając benzyny. Co innego przy przyspieszaniu czy na autostradzie. Wówczas sterownik zarządzania silnikiem przełącza zasilanie z powrotem na bardziej wydajne paliwo, a ze względu na niewielką zwykle pojemność silnika jest on poddawany większym obciążeniom (w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami). W efekcie ekonomia spalania hybrydy pozostaje daleka od oczekiwanej.
Amerykańska EPA (Environmental Protection Agency) szacowała dotąd ekonomię hybryd bardziej optymistycznie. Jednocześnie zawyżała zużycie paliwa silników spalinowych. Teraz ma zmienić metodologia obliczeń. EPA uznała, że w istocie mało kto podróżuje ze stałą prędkością 55 km/h, zwłaszcza autostradą.
Jakie stąd płyną wnioski dla nas użytkowników? Jeśli zamierzamy dojeżdżać do pracy na krótkich dystansach i głównie poruszać się w ruchu miejskim, hybryda będzie dobrym rozwiązaniem; gdy jednak częściej korzystamy z autostrad i wolimy dynamiczny styl jazdy -warto kupić diesla. Nowoczesne silniki wysokoprężne nie przypominają tych z lat 80. Są dużo cichsze, dużo cichsze i bardziej kulturalne. Jeśli do tego dodać o wiele wyższą elastyczność, diesle w wielu przypadkach sprawdzają się lepiej niż silniki z zapłonem iskrowym.
Przykład? Według niezależnych testów hybrydowy Lexus RX 400h zużywa 9,8 l/100 km (mimo swej masy dwóch ton). Tymczasem Mercedes Benz E320 Bluetec turbodiesel w podobnych warunkach zadowala się zaledwie 6,9 litrami ON na 100 km (różnica 14 proc.). Ważne jest też, że diesle są odpowiedzialne za rozwój paliw alternatywnych. Silnik wysokoprężny może pracować z powodzeniem na zużytym oleju do smażenia. Znamienne, że wśród paliw wykorzystywanych przez Rudolfa Diesla w pracach nad silnikiem wysokoprężnym był olej arachidowy (z orzeszków ziemnych).
Amerykańska EPA (Environmental Protection Agency) szacowała dotąd ekonomię hybryd bardziej optymistycznie. Jednocześnie zawyżała zużycie paliwa silników spalinowych. Teraz ma zmienić metodologia obliczeń. EPA uznała, że w istocie mało kto podróżuje ze stałą prędkością 55 km/h, zwłaszcza autostradą.
Jakie stąd płyną wnioski dla nas użytkowników? Jeśli zamierzamy dojeżdżać do pracy na krótkich dystansach i głównie poruszać się w ruchu miejskim, hybryda będzie dobrym rozwiązaniem; gdy jednak częściej korzystamy z autostrad i wolimy dynamiczny styl jazdy -warto kupić diesla. Nowoczesne silniki wysokoprężne nie przypominają tych z lat 80. Są dużo cichsze, dużo cichsze i bardziej kulturalne. Jeśli do tego dodać o wiele wyższą elastyczność, diesle w wielu przypadkach sprawdzają się lepiej niż silniki z zapłonem iskrowym.
Przykład? Według niezależnych testów hybrydowy Lexus RX 400h zużywa 9,8 l/100 km (mimo swej masy dwóch ton). Tymczasem Mercedes Benz E320 Bluetec turbodiesel w podobnych warunkach zadowala się zaledwie 6,9 litrami ON na 100 km (różnica 14 proc.). Ważne jest też, że diesle są odpowiedzialne za rozwój paliw alternatywnych. Silnik wysokoprężny może pracować z powodzeniem na zużytym oleju do smażenia. Znamienne, że wśród paliw wykorzystywanych przez Rudolfa Diesla w pracach nad silnikiem wysokoprężnym był olej arachidowy (z orzeszków ziemnych).
POPULARNE
NAJNOWSZE
-
Podpisano umowę na budowę A18. Za dwa lata pojedziemy nową autostradą
-
Dealer niechcący sprzedał samochód demo. W wigilię zadzwonił do klienta, że musi zwrócić Forda Bronco. Ten myślał, że to żart
-
Pieszy z pierwszeństwem - decyzja zapadła. Nowe przepisy od czerwca
-
Kręcił "bączki" na parkingu pełnym samochodów. W aucie miał żonę i dwoje dzieci
-
Duży i wygodny samochód, idealny na długie wyprawy. Sprawdzamy ofertę Forda Mondeo
- Uwaga, kierowcy, na A2 czekają was utrudnienia. Nastał czas remontów
- Już ponad 40 proc. nowych samochodów w Polsce to SUV-y. Będzie ich jeszcze więcej
- Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid już w Polsce. Kosztuje 233 900 zł i zaskakuje wyposażeniem
- Garbate szczęście. Jak wyprodukować 21 milionów... zwyczajnych samochodów? [MOTO 2030]
- Krym. Przytomność umysłu i szybka reakcja pozwoliły uniknąć zderzenia z BMW X6 [WIDEO]
Forum
- Pieszy "KRÓLEM" i nie tylko... Już od czerwca 2021 (40)
- Ofensywa antykuligowa (18)
- szybkość ładowania sam. el. nie jest już problemem (9)
- Ford ma problem (8)
- OT - nie miałem racji w sprawie 15latka (54)
- Uszkodzone lusterko Belgia (30)
- Posłuchali rady trypla. Dziecko walczy o życie. (47)
- Kuligi rozpoczęto. Chociaż sezon już sie kończy. (28)
- OT czarny humor jak jedzenie... (50)
- Dlaczego ubezpieczenia są drogie (59)