Najgorsze auta wszech czasów według "Time"

"Time" opublikował listę 50 najgorszych samochodów wszech czasów. Listę stworzył Dan Neil, znany amerykański dziennikarz motoryzacyjny. Lista jest ciekawa pod wieloma względami choć przede wszystkim pod względem kryteriów wyboru aut.

Na liście znajduje się 50 samochodów, które znalazły się tam z różnych powodów. Listę otwiera Horsy Horseless z 1899 roku , czyli bryczka bez koni ale za to ze sztuczną końską głową przymocowaną z przodu! Najnowszym autem jest Chevrolet SSR z 2004 roku , będący pick-upem cabrio w stylu retro. Listę stworzył amerykański dziennikarz motoryzacyjny ewidentnie pod kątem tamtejszego rynku. Spojrzenie krytyczne ale nie na kolanach. Autom dostawało się za przeróżne przewinienia, czasem za błędy producenta.

Auta, których można się było spodziewać na liście, to:

1961 Corvair - nie wiadomo czemu montowano w nim kierownicę, auto jeździło wedle własnego uznania niezależnie od tego prędkości, pogody i tego co robił kierowca!

1970 AMC Gremlin - "nieproporcjonalny" i po prostu paskudny

1971 Ford Pinto - podczas stłuczki (jak dostał z tyłu) lubił wylecieć w powietrze!

1976 Aston Martin Lagonda - kontrowersyjny wygląd i elektronika nie do opanowania (ani naprawienia)

1980 Chevrolet Corvette 305 "California" - dlaczego? 180 KM w takim aucie to wystarczający powód!

1982 Chevrolet Camaro Iron Duke - za to samo co Corvette, tyle że tu było tylko 90 KM!

1982 Cadillac Cimarron - to w istocie Chevrolet Cavalier sprzedawany jako Cadillac

1985 Yugo GV - wersja eksportowa Zastavy 102 (lub Yugo Koral) na rynek amerykański. Ulubiony przedmiot drwin po tamtej stronie Atlantyku.

1998 Fiat Multipla - "dobry, ale brzydki"

2002 BMW 7-series - i-drive - czyli jak ułatwić kierowcy życie, uniemożliwiając obsługę czegokolwiek w tym aucie

Na liście jest też kilka zaskakujących pozycji, którymi niektórzy mogą być zaskoczeni:

1909 Ford model T - mimo wszelkich zasług, "to kupa złomu, będąca Yugo początku wieku".

1956 Renault Dauphine - "jak się podeszło bliżej można było usłyszeć jak rdzewieje" a "przyspieszenie można było mierzyć kalendarzem (0-100 km/h - 32s)". Cóż, Dauphine nie wyróżniał się specjalnie na tle konkurencji a specyfika rynków europejskich w latach 50-tych różniła się "nieco" od realiów amerykańskich. Szkoda że im tak trudno to zrozumieć!

1971 Chrysler Imperial LeBaron Two-Door Hardtop - "pseudo-luksusowy model (Imperial LeBaron) z najdłuższymi błotnikami na świecie" i "wnętrzem wyglądającym jak kasyno w krajach trzeciego świata"

1975 Trabant - "pseudo-ekologiczna, wschodnioniemiecka odpowiedź na Garbusa...". To prawda ale czy ta ikona komunizmu naprawdę zasługuje na miano najgorszego auta bloku wschodniego?

1978 AMC Pacer - w zasadzie autor nie podaje żadnych konkretów a należy podkreślić, że to auto jest uznawane za jedno z ciekawszych (stylistycznie i konstrukcyjnie - był subkompaktem o szerokości auta klasy średniej) aut amerykańskich lat 70-tych, a w stosunku do Chevette nie mówiąc o wybuchowym Pinto był naprawdę niezły.

1981 De Lorean DMC-12 - "Miał za mało mocy i był ciężki i za drogi." No cóż nie wiem czy to wystarczy aby go umieścić na liście?

1986 Lamborghini LM002 , 1995 Ford Explorer , 2000 Ford Excursion , 2003 Hummer H2 - po przeczytaniu opinii o tych autach ewidentnie widać, że autor nie lubi wielkich SUV-ów. Jego zdaniem są za duże, za dużo palą i kupują je judzie z kompleksami lub chcący poczuć się bezpieczniej.

1997 GM EV1 - temu elektrycznemu autu oberwało się za to, że GM porzucił jego projekt!

2001 Jaguar X-Type - został uznany za brytyjskiego Cadillaca Cimarrona! Płyta podłogowa i silnik diesla z Mondeo to jeszcze nie to samo co Chevrolet ze zmienionym grillem, paroma listwami i znaczkiem Cadillaca, ale może się mylę.

Pontiac Aztec z kolei znalazł się na liście ze względu na różnice pomiędzy prototypem "w którym nie można było się nie zakochać" a wersją seryjną, która straciła wszystkie cechy ładnego auta. Aztec nie jest wyjątkiem, podobnie było z Mercedesem ML i Porsche Boxsterem pierwszych generacji, ale cóż, nie każde auto mogło tu trafić a miejsc tylko pięćdziesiąt.

Pełna lista 50 aut:

Copyright © Agora SA