VW Touran 1.4 TSI - Pogromca ścigantów

Już widzę zdziwione miny kierowców leciwych beemek, którzy nie mogą poradzić sobie z minivanem Volkswagena. Nie spodziewają się, że pod maską Tourana może być silnik 1.4 i aż 170 KM
Niewielki, czterocylindrowy benzynowy silnik Volkswagena został udoskonalony i, co najważniejsze, uzupełniony o dwa istotne dodatki - turbosprężarkę i kompresor - naraz. Po Golfie GT to właśnie Touran otrzymał najnowsze TSI, które z pojemności 1,4 litra może wycisnąć aż 170 KM (121 koni z litra pojemności). Udało się przy okazji wyeliminować efekt turbodziury - do 2000 obr./min silnik wspomaga kompresor, od 2000 do ok. 3500 obr./min - kompresor i turbosprężarka, a powyżej 3500 obrotów - już tylko turbosprężarka. Działa to znakomicie, a silnik TSI jest regularnie obsypywany nagrodami. Pod koniec 2005 roku został wyróżniony przez magazyn "Popular Science", a w ubiegłym roku otzrymał tytuł Best New Engine of 2006 w ramach International Engine of the Year Awards - konkursu organizowanego przez największą grupę wydawniczą w Wielkiej Brytanii.

Jak na hamaku

Najmocniejsza wersja Tourana dostępna będzie latem tego roku, na razie mogliśmy cieszyć się słabszą - 140-konną - odmianą. Słabszą? Sporych rozmiarów - w końcu rodzinne - auto (dł. 459, szer. 183, wys. 168 cm) rozpędza się do setki w nieco ponad 9 sekund. Przyspiesza cicho i równo już od niskich obrotów. Skrzynia jest dość elastyczna i pozwala na V biegu rozpędzać się już od 60-70 km/h. Silnik kręci się do blisko 7000 obrotów, choć czerwone pole zaczyna się przy 6500.

Touran to auto rodzinne, o czym przypomina dość miękko zestrojone zawieszenie. Z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu wielowahacz - oba rozwiązania wykorzystywane były w poprzedniej wersji Tourana. Szkoda, że zawieszenie jest zbyt miękkie - Touran pewniej wchodziłby w zakręty i lepiej pokonywał nierówności drogi. Teraz nieco za mocno się buja.

Z apetytem

Po co z małego silnika wyciskać tyle koni mechanicznych? Ponoć w tę właśnie stronę zwraca się motoryzacja. Downsizing to więcej mocy z mniejszej pojemności, a więc i przy mniejszym spalaniu. Pobrzmiewająca w tle ekologia staje się coraz bardziej nośnym hasłem marketingowym. Pewnie dlatego inżynierowie z Wolfsburga uznali pojemność 1390 cm sześć. za wystarczającą. O ile z czystością spalin jako tako sobie poradzili, to z oszczędnością paliwa poszło im już gorzej. Kilka dni spokojnej jazdy w mieście zaowocowało zużyciem około 7-8 litrów na setkę. Biorąc pod uwagę masę auta (1524 kg) i jego gabaryty, nie jest to dużo. Wystarczyło jednak mocniej wcisnąć pedał gazu, by wyświetlacz komputera pokazał 12, a nawet 13 litrów. A osiągi auta prowokują do szybszej jazdy.

Touran przy okazji przeszedł także drobny face lifting. Zmieniono kształt zderzaków, pojawił się chromowany grill znany z Passata, Tuarega czy innych modeli VW. Odświeżono także kształt świateł i wnętrze samochodu. W bogatszych wersjach wyposażenia pojawiły się nowe materiały obiciowe. Nie zmieniła się natomiast ilość miejsca za kierownicą i przestrzeń dla pasażerów. Samochód jest przestronny, a deska rozdzielcza jak w poprzednim modelu - czytelna i ergonomiczna. Podobnie jak w Oplu Zafirze trudno przyczepić się do jej funkcjonalności. Czy to jednak wystarczy wobec ostrej konkurencji i odważnej stylizacji nowości ostatnich tygodni - Citroëna C4 Picasso? n

VW Touran 1.4 TSIkompendium
NadwozieMPV, 5-drzwiowe
Silnikbenzynowy, R4, turbodoładowany z kompresorem, TSI
Pojemność1390 ccm
Moc140 KM przy 5600 obr./min
Maks. moment obrot.220 Nm przy 1500-4000 obr./min
Napędna koła przednie
Skrzynia biegów6-manual
Rozstaw osi267,8 cm
Średnica zawracania11,2 m
Wymiary (dł./szer./wys.)440,7/179,4/163,5 cm
Poj. bagażnika1989 l
Masa/ładowność1524/676 kg
Poj. zbiornika paliwa60 l
Prędkość maks.*200km/h
Przysp. 0-100 km/h*9,8 s
Śr. zużycie paliwa*7,4 l/100 km
Cena98 540 zł
*dane producenta

Nasze pomiary.
Przysp. 0-100 km/h9,17 s
60-100 km/h (V)9,6 s
80-120 km/h (IV)14 s
Obroty silnika przy 100 km/h na VI biegu2450
Obroty kierownicy2,75
Śr. spalanie na 100 km9 l


VW Touran 1.4 TSIocena
GAZWysoka kultura pracy silnika, zadowalająca moc, funkcjonalne wnętrze, pojemne schowki, wygodne fotele przednie, duży bagażnik
HAMULECZbyt miękkie zawieszenie, monotonna stylizacja wnętrza
PODSUMOWANIEVolkswagen Touran niewiele się zmienił. Od drobnego face liftingu znacznie ważniejszy jest jednak nowy silnik 1.4 TSI. To on zasługuje na największą pochwałę i zainteresowanie. Czy przypadnie do gustu polskim klientom? Gdyby obowiązywał u nas podatek uzależniony od pojemności silnika - sukces byłby gwarantowany.
Więcej o: