Alfa Romeo Spider V6 Q4

Gdy Dustin Hofmann uciekał w "Absolwencie" śliczną Alfą Romeo Duetto od mieszczańskiego stylu życia, jego czerwony Spider stał się synonimem wolności i młodzieńczego buntu. A jaka jest najnowsza Alfa?
Od premiery filmu Mike'a Nicholsa upłynęło już prawie 40 lat, ale historię niepokornego młodzieńca wchodzącego w dorosłe życie (znakomita rola Dustina Hofmanna), którego dziewczyna (Katherine Ross) na żądanie rodziców ma wziąć ślub z innym mężczyzną, do dziś ogląda się z przyjemnością. Do tego niezapomniane ballady duetu Paul Simon i Art Garfunkel, no i Alfa Romeo Duetto, która w Ameryce zrobiła karierę. Nie wiadomo, czy Amerykanie bardziej zachwycili się filmem, czy wspaniałą "muzyką" silnika i harmonią nadwozia Alfy. Faktem jest, że w Stanach pojawiła się limitowana seria modelu pod nazwą "Graduate", czyli "Absolwent".

<<< Zobacz galerię zdjęć Alfa Romeo Spider>>>

A nowy Spider? Przyznajmy uczciwie: już przy pierwszym spojrzeniu zachwyca nieprzeciętną urodą. Od momentu pojawienia się bardzo życzliwie przyjętej Brery można się było spodziewać, że wersja kabrio odziedziczy najlepsze cechy coupé. Wreszcie podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie zadebiutowała nowa Alfa Romeo z otwieranym dachem. Z miejsca zdobyła tytuł Cabrio of the Year 2006.

Moc pozytywnych wrażeń

To, co odróżnia kabriolet od modelu bazowego, to przede wszystkim składany "miękki" dach i tylko dwa fotele w kabinie. Ale na dwóch tylnych siedzeniach Brery i tak nie dało się wygodnie podróżować. Za to w Spiderze znalazło się miejsce na dodatkowe, choć niewielkie, schowki za oparciami foteli.

Przy niezmienionej szerokości nadwozia (183 cm) i tym samym rozstawie osi (252 cm) Spider jest o 2 cm krótszy i o 6 cm niższy od coupé. Do sprzedaży trafią najpierw wersje z dwoma benzynowymi silnikami z wtryskiem bezpośrednim: JTS 2.2 (185 KM) i 3.2 V6 (260 KM). Dopiero w przyszłym roku ofertę uzupełni pięciocylindrowy diesel JTD 2.4 (200 KM). Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniowymi ręcznymi lub automatycznymi skrzyniami biegów. Wersja 260-konna, podobnie jak w przypadku Brery, otrzymała napęd 4x4. Kabriolet Alfy będzie oferowany w dwóch wersjach wyposażenia i dziesięciu kolorach nadwozia. Już w najtańszym Spiderze znajdziemy m.in. pięć poduszek powietrznych, ABS, VDC (odpowiednik ESP), reflektory ksenonowe, dwustrefową klimatyzację, radioodtwarzacz CD, oraz tempomat. Klient będzie mógł także wybrać 17- lub 18-calowe felgi z lekkich stopów. We Włoszech auto trafi do sprzedaży jeszcze w lipcu i będzie kosztowało 35 800 euro. W Polsce i innych krajach Europy nowa Alfa pojawi się najwcześniej we wrześniu.

Auto jest naprawdę efektowne. Zwarta, agresywna sylwetka, linia bagażnika nieco podniesiona, a zagłówki sportowych siedzeń wtapiają się w dwa solidne pałąki bezpieczeństwa. Także wnętrze Spidera sprawia bardzo dobre wrażenie, całość ma sportowy, oryginalny charakter. Staranne wykończenie i dobra jakość materiałów potęgują pozytywne odczucia. Podobnie brezentowy dach, który za pomocą hydraulicznych siłowników daje się szybko złożyć. Solidne poszycie składa się z trzech warstw płóciennych i jednej poliuretanowej, która jest skuteczną barierą dla hałasu z zewnątrz.

Momenty były!

Jednym przyciskiem rozkładam dach, który w kilkadziesiąt sekund chowa się pod pokrywą nad bagażnikiem. Lekki wiatr we włosach działa odświeżająco przy niewielkiej prędkości, ale nawet kiedy mocniej wciskam pedał gazu, nie jest - o dziwo - tak najgorzej! To zasługa przezroczystego wind-stopa, który skutecznie ogranicza zawirowania powietrza wewnątrz auta.

Za każdym razem, gdy tylko dotykam lekko pedał gazu, 260-konny silnik przyjemnie pomrukuje, wyrywając auto do przodu. Krótki skok lewarka zmiany biegów pozwala na błyskawiczną zmianę przełożeń. Skrzynia działa precyzyjnie i nie absorbuje zbytnio uwagi kierowcy. To ważne, zwłaszcza kiedy Spiderem jeździmy po rozpalonych słońcem drogach Sycylii. Różnorodność tras - od ciasnych, technicznych zakrętów i nawrotów po odcinki, na których bezpiecznie można się było rozpędzać - pokazuje, że wersja z otwartym dachem prowadzi się nie gorzej od Brery. Konstruktorzy Pininfariny i Centro Stile Alfa Romeo zadbali o zapewnienie wytrzymałości karoserii na skręcanie. Sportowe zawieszenie (układ czterowahaczowy z przodu i multilink z tyłu) i napęd na wszystkie koła pozwalają na wiele, choć podczas szybszej jazdy na łukach Alfa wykazuje tendencje do podsterowności. Ale to wcale nie pogarsza poczucia panowania nad samochodem. Kiedy po wyjściu z szybkiego zakrętu jedno z tylnych kół znalazło się na szutrowym poboczu, auto nie traciło stabilności - nawet podczas jazdy z wyłączoną kontrolą trakcji (VDC). Drobne uślizgi tyłu auta można skorygować delikatną kontrą kierownicą i Alfa wraca na właściwy tor jazdy.

Symbol Q4 w nazwie oznacza w tym modelu, że napęd przekazywany jest na cztery koła za pośrednictwem mechanizmu Torsen C znanego już z Brery i Alfy 159. Większa część momentu obrotowego trafia na koła tylne (rozkład 43/57), ale w zależności od warunków na drodze środkowy mechanizm różnicowy automatycznie przekierowuje moment na oś, której koła lepiej trzymają się drogi.

Auto byłoby trudno opanować, gdyby nie precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce. Wentylowane tarcze Brembo o średnicy 33 cm z przodu i 29,2 cm z tyłu dzielnie znoszą kilkugodzinne katowanie w upale (o tej porze roku w okolicach Palermo temperatura przekracza 30 stopni).

Wszystko, co dobre, szybko się kończy. Odstawiam auto na parking, zamykam dach i myślę sobie, że fajnie byłoby czasem uciec od codziennych problemów. Fajnie byłoby wyjechać gdzieś daleko, niekoniecznie z Katherine Ross, ale na pewno Alfą.

Alfa Romeo Spider V6 Q4

kompendium

Silnik V6, 3195 cm3, 24-zaworowy
Moc 260 KM przy 6200 obr./min
Moment obr. 322 Nm przy 4500 obr./min
V maks. 235 km/h
Przysp. 0-100 km/h 7 s
Śr. zużycie paliwa 11,5 l/100 km
Skrzynia biegów manual/6
Zawieszenie przód podwójne wahacze
tył multilink
Wymiary (dł./szer./wys.) 439,3/183 /131,8 cm
Rozstaw osi 252,8 cm
Poj. zbiornika paliwa 70 l
Opony 225/50 R17
Gaz

Atrakcyjny wygląd, staranne wykończenie, bardzo dobre własności jezdne, nowoczesne silniki, precyzyjnie działająca skrzynia biegów i układ kierowniczy, skuteczne hamulce, bogate wyposażenie

Hamulec

Duża masa wersji 3.2 V6 Q4, wyczuwalna podsterowność podczas szybkiego pokonywania zakrętów, mała liczba pojemnych schowków na podręczne przedmioty, brak w aktualnej ofercie wersji z silnikiem Diesla

[Summa Summarum]

W ostatnich miesiącach firma z Arese odświeżyła swoją ofertę, prezentując tak udane i nowoczesne modele jak 159, 159 Sportwagon czy Brera. Nowy Spider niewątpliwie należy do najpiękniejszych kabrioletów na rynku. Świetnej stylizacji nadwozia dorównuje atrakcyjny wygląd wnętrza i to, co w Alfach cenię najbardziej - przyjemność z jazdy. Szkoda tylko, że to rasowe sportowe kabrio będzie u nas autem niszowym.

Oceń ten samochód