Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16V. Punto na piątkę

Koncern Fiata przypuścił zdecydowaną i szeroką ofensywę na europejskie rynki. Po sukcesie Pandy czołowym graczem ma być nadspodziewanie duże Punto trzeciej generacji.

Włosi dobrze jeszcze pamiętają sukcesy dwóch poprzednich generacji modelu, który - produkowany od 1993 roku - sprzedał się w ponad 6 milionach egzemplarzy.

Jego następcę nie bez powodu nazwano Grande Punto - auto jest nie tylko większe od poprzednika, ale także od wielu rywali w swojej klasie. Przy długości 403?cm i rozstawie osi liczącym 251?cm plasuje się w ścisłej czołówce segmentu B.

Nadwozie zaprojektowane przez Italdesign-Giugiaro i Centrum Stylis- tyczne Fiata powstało na płycie podłogowej opracowanej jeszcze z General Motors (posłuży także nowej Corsie). Już na pierwszy rzut oka wyróżnia się atrakcyjną linią nadwozia z wyraźnie zaakcentowanym "włoskim stylem". Widać podobieństwo do nowej Cromy, a nawet... Maserati. Jednym z głównych atutów Grande Punto jest obszerne wnętrze, znacznie większe niż w poprzednim modelu. Zarówno w 3-, jak i 5-drzwiowej wersji zachwycają wygodne, dobrze trzymające na boki przednie fotele i spora przestrzeń wygospodarowana dla pasażerów z tyłu.

Kolejnym atutem tego modelu Fiata jest wysoki poziom bezpieczeństwa. Poza bogatym wyposażeniem w tym zakresie, m.in. 7 poduszek powietrznych, kurtyny, ABS z EBD, ESP, HBA (asystent ruszania pod górę), ASR i MSR, zadbano także o wzmocnienie struktury nadwozia. Na efekty nie trzeba było długo czekać - w przeprowadzonych tuż przed premierą próbach zderzeniowych EuroNCAP nowe Punto otrzymało maksymalną liczbę - 5 gwiazdek!

Do napędu auta będzie można wybrać jeden z dwóch silników benzynowych (1.2 8V/65KM i 1.4 8V/77 KM) oraz czterech turbodiesli: 1.3 Multijet 16V/75?KM i 90 KM, 1.9 Multijet 8V/120 KM i 130 KM. Nieco później w sprzedaży pojawi się jednostka napędowa 1.4 16V/95 KM oraz najmocniejsza w ofercie 1.4 Tur- bo/180 KM.

Podczas pierwszych krótkich jazd testowych miałem okazję sprawdzenia modeli z silnikiem 1.4/77 KM oraz 90-konnym Multijetem z turbosprężarką o zmiennej geometrii. W tej konfrontacji zdecydowanie lepiej wypadł turbodiesel, który okazał się bardziej dynamiczny i elastyczniejszy. Widać, że włoski koncern skorzystał z doświadczeń Alfy Romeo, bo nowe Punto bardzo dobrze się prowadzi. Kompromisowo zestrojone zawieszenie zapewnia stabilną i komfortową jazdę nawet podczas gwałtowniejszych ruchów kierownicą. Miłośnicy sportowych odmian tego modelu muszą jednak obejść się smakiem, bo na razie Fiat nie planuje powrotu do wersji HGT czy Sporting.

Za najtańszego Fiata Grande Punto w Europie Zachodniej trzeba zapłacić 11 tys. euro. Ile nowy samochód będzie kosztował w Polsce, dowiemy się w końcu stycznia, kiedy auto trafi do naszych salonów. Ze względu na dotychczasowe dobre wyniki sprzedaży Punto II model ten pozostanie o ofercie Fiata do końca 2006 roku.

opinia auto+

Grande Punto to bardzo ładne, nowoczesne i bezpieczne auto, które przestronnym wnętrzem bije na głowę większość konkurentów w segmencie B. Jeżeli jego cena będzie równie atrakcyjna, to z pewnością ma duże szanse na sukces.

DANE TECHNICZNE

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.