Suzuki Grand Vitara. Zmiana warty

Ten nowy SUV nie jest tylko miejską zabawką. Przedpremierowe jazdy terenowe udowodniły, że jest to auto wszechstronne.
Zmorą większości nowych SUV-ów jest po macoszemu traktowany układ napędowy. Badania rynkowe wykazują, że ludziom to nie przeszkadza, więc interes się kręci. Na szczęście w pełni profesjonalnie do sprawy zabrało się Suzuki. Nowa Grand Vitara to samochód z zaawansowanym technicznie napędem, który dobrze sprawdza się na szosie i jednocześnie wyprzedza konkurencję w terenie. Auto ma stały napęd czterech kół z międzyosiowym mechanizmem różnicowym z blokadą oraz reduktor. Takim rodzajem napędu dysponuje chociażby legendarny Land Rover Defender.

Bardzo dobre wrażenie sprawia nowe nadwozie. W odróżnieniu od poprzedniej konstrukcji jest ono samonośne i ma bardzo atrakcyjny wygląd. Produkowane będą zarówno wersje trzy-, jak i pięciodrzwiowe, różniące się rozstawem osi o 20 cm. W zależności od wersji wyposażenia wnętrze może się różnić kolorystyką - jako opcję przewidziano skórzaną tapicerkę. Fabryczny radioodtwarzacz CD jest wbudowany na stałe w środkowej części deski rozdzielczej. Na życzenie auto może być wyposażone w układ stabilizacji jazdy ESP, automatyczną klimatyzację oraz automatyczną skrzynię biegów.

Jazdy testowe odbywały się w przepięknych okolicach Krakowa, gdzie auto nie raz miało okazję udowodnić swoją dzielność. Nie zatrzymały go ani grząskie piaski Pustyni Błędowskiej, ani strome podjazdy w podkrakowskich kamieniołomach. Obydwa silniki benzynowe (1.6, 106 KM oraz 2.0, 140 KM) wykazały się podobnymi włas- nościami podczas jazdy szosowej (wersja 1.6-3d jest lżejsza i pozbawiona reduktora). Zaawansowane zawieszenie niezależne z osią wielowahaczową z tyłu doskonale spisuje się na szybko pokonywanych zakrętach. Auto prowadzi się pewnie, a dzięki dojrzałemu układowi napędowemu nawet nagła zmiana obciążenia na zakrętach nie wpływa na stateczność ruchu.

Wkrótce ma się pojawić wersja z silnikiem wysokoprężnym 1.9 DDiS, który pochodzi z Renault Laguny. Ceny Grand Vitary zaczynają się od 75 000 zł w przypadku wersji krótkiej z silnikiem 1.6 i sięgają 100 000 zł w wersji 5-drzwiowej 2.0 16V. Ceny wersji z silnikami wysokoprężnymi nie są na razie znane.

opinia auto+

Dobrze znany i ceniony model nareszcie doczekał się następcy

DANE TECHNICZNE

Suzuki Grand Vitara1.6 VVT
silnikbenzynowy 1586 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy
moc maksymalna106 KM (78 kW) przy 5900 obr/min
maksymalny moment obrotowy145 Nm przy 4100 obr/min
przyspieszenie 0-100 km/h14,4 s
prędkość maksymalna160 km/h


Suzuki Grand Vitara 2.0
silnikbenzynowy 1998 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy
moc maksymalna140 KM (103 kW) przy 6300 obr/min
maksymalny moment obrotowy183 Nm przy 4000 obr/min
przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s
prędkość maksymalna175 km/h


Suzuki Grand Vitara1.9 DDiS
silnikwysokoprężny 1870 cm3,rzędowy, 4-cylindrowy, 8-zaworowy, turbodoładowany
moc maksymalna130 KM (195 kW) przy 3750 obr/min
maksymalny moment obrotowy300 Nm przy 2000 obr/min
przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s
prędkość maksymalna170 km/h