Seat Toledo 2.0 TDI DSG Stylance

Toledo ma wszystko to, czego oczekuje się od auta rodzinnego - 5-drzwiowe nadwozie, duży bagażnik i wygodne wnętrze. Model 2.0 TDI z przekładnią DSG powinien też dostarczyć sportowych wrażeń z jazdy.

Przywykliśmy już do tego, że sedany oferują duży bagażnik, ale niekoniecznie słyną z dynamicznej sylwetki. Ale co z tego, że auto jest funkcjonalne, jeśli nie ma na czym zawiesić oka? Stworzyć ładnego sedana... - to jest wyzwanie! Na ten eksperyment zdecydował się Seat, który wyprodukował najpierw 5-drzwiową Alteę (na płycie podłogowej Golfa V), a później Toledo, "doklejając" do Altei bagażnik o pojemności 500 l.

Styl. Budzi emocje

Stylizacja Toledo nadaje mu sportowy wizerunek. Konkurenci, aby osiągnąć podobny efekt, muszą sięgnąć po nakładki na zderzaki i progi oraz spojlery montowane na bagażniku. W wypadku Seata to zbędne upiększenie. Przód auta zachwyca, ocena tyłu może sprawić kłopot. Ta część pojazdu wydaje się kontrowersyjna. Podoba się czy nie, ważne, że wzbudza emocje. I tak też hiszpańska firma reklamuje swoje nowe modele - "auto emoción".

Koszty i wyposażenie. Rozsądna oferta

Toledo występuje w dwóch wersjach wyposażenia - podstawowej Reference i bogatszej Stylance. Pierwsza oferowana jest z silnikiem benzynowym 1.6/105 KM bądź turbodieslem 1.9/105 KM, druga z 2.0 TDI DSG, 1.6, 1.9 i 2.0 TDI oraz 2.0 FSI. Odmiana Stylance kosztuje od 97 990 zł.

W standardzie m.in.: czołowe oraz boczne poduszki powietrzne, kurtyny, ABS z TCS, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów oraz automatyczna dwustrefowa klimatyzacja Climatronic. Bogate wiano, zwłaszcza że u rywali niektóre wymienione elementy wymagają dopłaty. Testowe Toledo dodatkowo doposażono w przyciemniane tylne szyby (590 zł), ESP z elektronicznym asystentem hamowania EBA (2290 zł), czujniki parkowania (1290 zł), alarm (1290 zł), składane lusterka z podgrzewanymi przednimi słupkami skrywającymi wycieraczki (590 zł), wielofunkcyjny boks (950 zł) montowany na tylnym siedzeniu za pomocą standardowych uchwytów Isofix oraz lakier metaliczny (1900 zł). Razem 8540 zł, czyli w sumie 106 620 zł za auto.

Toledo Stylance zapewnia odpowiedni poziom wyposażenia standardowego. Jeśli chcesz je wzbogacić, polecam ESP oraz pakiet "sport" za 3990 zł (60/80 pkt)

Jazda. Druga Altea

Niespodzianki nie było - Toledo wykorzystuje tę samą płytę podłogową co Altea, którą dobrze się prowadzi. Seaty nowej generacji mają wyjątkowo dopracowane zawieszenia, które tak zestrojono, aby samochód słuchał poleceń kierowcy. Testowym egzemplarzem pokonałem ponad tysiąc kilometrów. To wystarczy, aby stwierdzić, że Toledo, jak na swoje wymiary oraz wysoko położony środek ciężkości, zachowaniem na drodze przypomina auto kompaktowe. Największe wrażenie zrobił na mnie turbodiesel 2.0 osiągający 140 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm dostępny od 1750 do 2500 obr/min.

Silnik sprzężono ze zautomatyzowaną skrzynią biegów o bezpośredniej zmianie przełożeń DSG. Początkowo nie wierzyłem w zapewnienia producenta, że konstrukcja łącząca zalety klasycznego automatu i przekładni ręcznej to doskonałe rozwiązanie. Po kilku próbach przekonałem się, że to prawda. Skrzynia biegów w Toledo to najlepszy automat, jaki do tej pory testowałem. Prawie niezauważalnie zmienia przełożenia, a auto zadowala się deklarowaną przez Seata ilością paliwa - średnio 6 l/100 km.

Efekt ten uzyskano poprzez zastosowanie dwóch mokrych sprzęgieł naprzemiennie obsługujących zmianę biegów - skomplikowane, ale działa wręcz idealnie. Podczas przyspieszania o pracy przekładni informuje wskazówka obrotomierza, a nie nagłe szarpnięcie. (90/100 pkt)

Funkcjonalność i jakość. Bez zastrzeżeń

Toledo jest dłuższe od Altei o 21 cm. Przy wymiarach 446 x 177 x 157 cm (dł./szer./wys.) auto zapewnia komfort dla pięciu podróżnych oraz sporo miejsca na ich pakunki - bagażnik o pojemność 500 l ma podwójną podłogę. Po złożeniu siedzeń dzielonych w proporcji 60/40 powierzchnię użytkową można powiększyć do 1440 l. To bardzo dobry wynik, tym bardziej że w żadnym z 4-drzwiowych konkurentów nie znajdziesz bagażnika o tak regularnych kształtach.

I praktyczną deskę rozdzielczą, i wygodne fotele Toledo wykończono odpowiednio. Ot, wysoka średnia. (50/60 pkt)

Bezpieczeństwo. Dobra widoczność

Organizacja EuroNCAP nie przeprowadziła jeszcze testów zderzeniowych Toledo. Jednak po wynikach Altei oraz Golfa (po pięć gwiazdek) można oczekiwać, że niby-sedan Seata nie wypadnie gorzej. (50/60 pkt)

Ocena końcowa. Sportowy sedan

Nowe Toledo z turbodieslem 2.0 to rodzinny pojazd o sportowym charakterze. Oferuje pojemne i wygodne wnętrze, bardzo dobry (mocny i oszczędny) zespół napędowy oraz bezpieczne i przewidywalne zawieszenie. A wyposażony w skrzynię biegów DSG sprawi, że nawet najdłuższa podróż nie będzie męcząca.

Wynik testu

plusy / minusy

+ niekonwencjonalna stylizacja

niby-sedana

+ bardzo dobra skrzynia biegów

+ małe zużycie paliwa

- wysoka cena

- brak uboższych wersji

Cena wersji testowanej 106 620 zł

DANE TECHNICZNE

Seat Toledo 2.0 TDI DSG

tył - układ wielowahaczowy

OSIĄGI (przy 10°C na suchej nawierzchni)

CENY WYPOSAŻENIE

Standard

poduszki powietrzne czołowe i boczne, kurtynyABS, TCSdwustrefowa klimatyzacja automatycznatempomatelektryczne sterowanie przednich i tylnych szybelektryczna regulacja lusterka zewnętrznegosystem sterowania radioodtwarzaczem CD z kierownicy

Dopłacisz

pakiet "sport" (obręcze 17", sportowe zawieszenie, fotele i wykończenie wnętrza) 3990 zł dach szklany otwierany elektrycznie 2990 zł boks wielofunkcyjny umieszczany na tylnej kanapie 950 zł ESP + EBA 2290 zł czujnik parkowania 1290 zł alarm 1290 zł radioodtwarzacz CD z systemem Bluetooth 2690 zł lakier metaliczny 1990 zł

KOSZTY

Gwarancja

Eksploatacja

koszt rocznej eksploatacji (15 tys./30 tys. km)

Ubezpieczenie

pakiet OC/AC/NW + Assistace

Kredyt

Zmierzone i policzone przez

* olej napędowy 3,68 zł.l, Orlen, 01.05.2005

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.