Kalendarz sportów motorowych 2005

Śpią w namiotach lub tanich kwaterach, podróżują w niewygodzie, zabierają ze sobą konserwy i zupku w torebkach, bywa, że stoją na deszczu cały dzień - kibice rajdowi. Wszystko po to, by zobaczyć, jak mistrzowie pokonują zakręty

Taki sposób kibicowania uprawiają najmłodsi i najbardziej zagorzali fani szybkich samochodów. Możesz zobaczyć jedną z polskich eliminacji rajdowych, wydając jedynie kilkadziesiąt złotych. Nie musisz starać się o bilety. Tylko najsłynniejsze odcinki specjalne dostępne są dla widzów po wykupieniu wejściówek, i to nie zawsze. Wtedy zapłacisz od kilku do kilkunastu złotych. Zatem największe koszty generują dojazd i zakwaterowanie. Jest jednak sposób, by taniej zobaczyć ciekawą imprezę sportową. Wystarczy, że wakacyjny wyjazd zaplanujesz w odpowiednim terminie. Nieważne, czy wyjeżdżasz na urlop w Góry Stołowe, czy do Nowej Zelandii. Proponujemy spacer po kalendarzu tegorocznych imprez motoryzacyjnych. Wybór jest bardzo duży.

POLSKA

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (RSMP)

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski (GSMP)

Mistrzostwa Polski Rallycross (MPR)

Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych (RMPST)

ŚWIAT

http://www.fia.com

World Rally Championship

http://www.wrc.com

Najwięcej eliminacji WRC rozgrywanych jest w Europie, ale oglądając rajdy, można zwiedzić tak odległe kraje jak Australia, Meksyk czy Japonia. Ze względu na charakter rajdów i rozrzucenie odcinków specjalnych bez samochodu się nie obejdzie. Po starym kontynencie możemy poruszać się własnym autem, ale wygodniej (i niestety drożej) wykupić wycieczkę turystyczną z przelotem, a samochód wynająć na miejscu. Szczególnie atrakcyjne oferty najmu spotkamy na Wyspach (nawet poniżej 100 euro za tydzień). Trzeba tylko pamiętać o kompletnym ubezpieczeniu. Najlepiej wszystko zorganizować wcześniej, korzystając z biura turystycznego, lub na własną rękę za pomocą internetu. Na stronie http://www.wrc.com zamieszczone są dokładne informacje na temat poszczególnych eliminacji, zespołów oraz zawodników.

Formuła 1

http://www.f1.com

Nie bez powodu wyścigi Formuły 1 porównywane są do teatru. To bardzo ekskluzywna impreza. Zespoły mogą pochwalić się gigantycznymi budżetami sięgającymi setek milionów euro. Kibice muszą również niemało płacić. Oprócz kosztów dojazdu trzeba się przygotować na wydatek ponad 120 euro za najtańszy bilet na weekend. Natomiast miejsce na złotej trybunie z zadaszeniem przy słynnym zakręcie, z dostępem do telebimu, wstępem na uroczysty bal dla gwiazd i zakwaterowaniem kosztuje nawet ponad 4 tys. euro. Najtaniej wyjechać z Polski na GP Węgier rozgrywane na torze Hungaroring pod Budapesztem. Jeśli chcemy wybrać się na inny kontynent, dojazd i zakwaterowanie pochłoną większą część budżetu. Mimo wysokich kosztów chętnych do oglądania poruszających z niewiarygodnymi prędkościami samochodów F1 i słuchania wyżyłowanych V10-tek nie brakuje. Najwięcej kibiców ma zespół Ferrari i Michael Schumacher.

Już w najbliższy weekend będziemy mogli śledzić inaugurację sezonu 2005 na torze w Melbourne. W b.r. wyścigi będą jeszcze bardziej emocjonujące ponieważ wprowadzono zmiany w przepisach m.in. podnoszące poprzeczkę konstruktorom.

24 Le Mans, 18-19 czerwca 2005

http://www.lemans.org

Piach, kurz i niewiarygodny ryk silników bez przerwy przez całą dobę. To próba wytrzymałości dla sprzętu i ludzi. 24 godziny wyścigu z przerwami tylko na tankowanie i serwis. Widzowie też nie mają łatwo. Ogromna popularność imprezy powoduje, że większość kibiców nocuje na wielkim polu kempingowym. Francuskie miasteczko przeżywa istne oblężenie. Tylko z Wielkiej Brytanii do Le Mans przyjeżdża ponad 100 tys. kibiców. Możesz wybierać pomiędzy kiełbasą z rusztu a fast foodem. Jedynym podniosłym akcentem jest uroczyste otwarcie imprezy odbywające się na dzień przed startem w centrum Le Mans. Wspaniały korowód przypominający karnawał w Rio, parada słynnych samochodów oraz prezentacja zespołów zamieniają się w wielki festyn. Następnego dnia zaczyna się wycieńczający maraton. Przez dwadzieścia cztery godziny tor i okolice terroryzuje ryk silników. Nawet jeśli podczas wyścigu zdecydujesz się na kilka godzin snu, nie uwolnisz się od hałasu. Warto zabrać stopery do uszu.

Ceny biletów: od 20 euro

Goodwood Speed Festival, 24-26 czerwca

http://www.goodwood.co.uk

Chcesz poznać historię sportów motorowych w jeden weekend? Nie ma lepszego sposobu niż festiwal prędkości w Goodwood. Ta typowo angielska impreza odbywa się na prywatnym torze wyścigowym zbudowanym na terenie posiadłości lorda Charlesa Marcha, niedaleko miasteczka Chichester. Goodwood Speed Festival to najbardziej preztiżowa impreza na świecie poświęcona historii sportów motorowych. Pierwszy festiwal odbył się w 1993 r., a obecnie przyjeżdża ok. 160 tys. osób, by zobaczyć z bliska sławne samochody sportowe świata, które przed laty święciły sukcesy w rajdach, wyścigach oraz najszybsze pojazdy wygrywające dzisiaj. W Goodwood można stanąć tuż obok takich gwiazd sportów motorowych jak Stirling Moss, Jenson Button, Colin McRae czy Juha Kankunen. To wielkie święto samochodu, gdzie nad sportową rywalizacją góruje wspaniała zabawa. Często zdarza się, że kierowcy zamiast walczyć o jak najlepszy czas, urządzają popisy przed widzami. Podczas ostatniego festiwalu Olivier Panis z zespołu Toyoty zaczął palić gumy przed trybunami samochodem Formuły 1. Kłęby białego dymu, ryk silnika i czarne ślady na asfalcie - wszystko to tylko dla przyjemności kibiców. Tego nie zobaczysz na GP Formuły 1. Niespełna rok temu na trasie można było podziwiać Ferrari Enzo i 612 Scaglietti, Lamborghini Murcielago, Mercedesa SLR, Porsche Carrera GT, Maserati MC12, Ford GT. Takiego nagromadzenia najsłynniejszych samochodów wszech czasów nie można spotkać nigdzie indziej. Atmosfera pikniku, bezproblemowy dostęp do padoków, możliwość rozmowy z gwiazdami czynią tę imprezę wyjątkową i niepowtarzalną.

Ceny biletów: od 20 funtów

Drift Challenge

To zlot miłośników swądu palonej gumy i jazdy bez trzymanki. Na jednym z zakrętów toru w Hockenheim rozgrywana jest dość nietypowa konkurencja polegająca na jak najdłuższej jeździe w poślizgu. Oceniana jest długość "driftu" oraz styl. To zlot fanów tuningu, na którym swoje osiągnięcia prezentują wszystkie liczące się firmy tuningujące samochody. Impreza jest otwarta, dlatego każdy może wysłać zgłoszenie (koszt ok. 200 euro). Niestety ze względu na liczbę chętnych organizatorzy przeprowadzają selekcję. Wstep wolny.

Copyright © Agora SA