Konfrontacje: Dacia Logan 1.6 Laureate/Chevrolet Aveo 1.4 16V Star

Masz czteroosobową rodzinę, skromną pensję i chętkę na nowe auto. postanowiliśmy sprawdzić, czy AVEO i LOGAN to coś dla ciebie.

Historia lubi się powtarzać. Dobre 15 lat temu jugosłowiańska Zastava wprowadziła na rynek amerykański model Yugo, który miał kosztować 5 tys. dolarów. Eksperyment raczej się nie udał, bo po pierwsze, za samochód trzeba było zapłacić nie 5 a 7 tys. dolarów, a po drugie, niewiele osób w Stanach chciało auta - jak na tamtejsze standardy - ciasnego i niewygodnego. Cena to nie wszystko.

Teraz podobny pomysł realizuje Renault, prezentując Dacię Logan, która miała być oferowana za 5 tys. euro. Sytuacja jak z Zastavą powtórzyła się tylko w pierwszym akcie dramatu: samochód kosztuje równowartość nie 5 a 7 tys. euro (ceny rozpoczynają się od 29 900 zł) ? to najtańszy sedan na polskim rynku. Ale nie ma mowy o ciasnym wnętrzu i wydaje się, że za taką cenę dostanie szansę zdobycia klientów.

Jego bezpośredni konkurent to Chevrolet Aveo, koreański pojazd sprzedawany u nas pod amerykańską marką, najpopularniejsze auto wśród polskich internautów. Oba modele to dla wielu pierwsze nowe auta.

Styl lub jego brak...

Tu pojawia się pierwszy znak zapytania. Czy można zaprojektować tanie auto, które jednocześnie będzie ładne? Patrząc chociażby na Matiza czy Lanosa, dochodzę do wniosku, że jednak tak. Wynikałoby z tego, że sylwetka Logana - zgeometryzowana tak, że aż oryginalna - to jednak celowy zabieg stylistów, a nie tylko skutek cięcia kosztów przez księgowych. Nadwozie Aveo z kolei wydaje się całkowicie bezpłciowe i banalne. Ale szukający samochodu przede wszystkim w przystępnej cenie nie będą przecież oceniali auta tylko po wyglądzie.

Miało być tanio

- Jest jak zwykle - można powiedzieć. W tej konkurencji palmę pierwszeństwa dzierży Logan. Podstawowa wersja z silnikiem 1.4 kosztuje blisko 30 tys. zł, najlepiej wyposażona odmiana z jednostką 1.6 - 36 tys. zł. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że za cenę auta segmentu A mamy pełnowymiarowego sedana niższej klasy średniej (segment C), którego wnętrze z łatwością zmieści pięć osób wraz z bagażem, to od razu czujemy się... bogatsi o kilka tysięcy złotych.

Testowana Dacia została wyposażona w klimatyzację, poduszkę powietrzną pasażera, radioodtwarzacz CD, aluminiowe obręcze i układ ABS, co wraz z lakierem metalicznym podniosło jej cenę o 11 700 zł do poziomu prawie 48 tys. zł. To już sporo. Przewidujemy więc, że najlepiej będą się sprzedawać egzemplarze wyposażone standardowo, wzbogacone jedynie o radio (800 zł) i lakier metaliczny (1300 zł). Cena 38 100 zł wydaje się do zaakceptowania.

Aveo kosztuje drożej, co z jednej strony jest zapewne wynikiem ugruntowanej jednak jakości wyrobów Daewoo, a z drugiej - sprzedaży pod bardziej prestiżową marką. Cena podstawowego sedana to 36 500 zł, a z silnikiem 16V aż 43 000 zł. Nabywca nie otrzymuje przy tym ani ABS-u, ani drugiej poduszki, ale za to klimatyzację i radioodtwarzacz CD. Można więc odnieść wrażenie, jakby zaoszczędziło się 5 tys. zł w stosunku do ceny Logana, a to już odczuwalnie zmniejsza różnicę między nimi.

Spośród tanich sedanów na rynku warto wymienić jeszcze Renault Thalię, której ceny zaczynają się od 34 700 zł, oraz całkiem udanego FSO Lanosa, w cenie od 35 400 zł. Fiat Albea jest nieco droższy - kosztuje co najmniej 38 100 zł. Na tym tle bohaterowie naszej konfrontacji wypadają bardzo przyzwoicie.

Logan zdobywa punkty za bardzo przystępną cenę. Jeżeli jednak zaczniemy doposażać auto, to koszt jego zakupu rośnie lawinowo, zmniejszając przewagę nad Aveo.

Koszty i wyposażenie: Chevrolet Aveo (60/80 pkt); Dacia Logan (63/80 pkt)

Byle prosto

Po żadnym z tych aut nie spodziewałem się nadzwyczajnych własności jezdnych. I takie właśnie podejście pozwoliło mi uniknąć rozczarowania. W wypadku Logana założeniem projektantów było, by samochód przy niskiej cenie był jednak odporny na trudy podróżowania po bezdrożach europejskich krajów na wschód od Odry i na południe od Dunaju. Wysokie zawieszenie o dużym skoku, płaska podłoga i prosta konstrukcja mają mu zapewnić jak najniższą podatność na uszkodzenia. Z drugiej jednak strony pogarsza to w pewien sposób własności jezdne na nawierzchniach asfaltowych. Logan nie lubi, by go zaskakiwać nagłymi ruchami kierownicy - powyżej 80 km/h powinny być one jak najbardziej płynne.

Nie znaczy to jednak, że Aveo jest pod tym względem znacznie lepsze. Tu - podobnie, jak w Loganie - początkowa silna podsterowność przechodzi wraz z prędkością jazdy w tendencję do wyraźnego pogorszenia przyczepności kół tylnej osi, czego lepiej nie sprawdzać na drodze publicznej.

Nie można natomiast mieć zastrzeżeń do silników. Ośmiozaworowa jednostka Logana pomimo wieku spisuje się całkiem dobrze. Samochód jest dynamiczny i nie sprawia problemów podczas wyprzedzania na szosie. Wielu kierowcom będzie odpowiadać niskoobrotowa charakterystyka silnika, która nie wymaga "kręcenia" powyżej 5000 obr./min. W próbie przyspieszania Logan okazał się lepszy od Aveo, pomimo że nasz egzemplarz był jeszcze niedotarty.

Chevrolet, a raczej Daewoo, w odróżnieniu od Dacii zastosował w mocniejszej wersji Aveo silnik 16-zaworowy o bardzo nowoczesnej konstrukcji. Jednostka przewyższa mocą większego o 200 cm3 konkurenta i znacznie bardziej lubi wysokie obroty. Koreański samochód jednak słabo wypadł w pomiarach osiągów.

O całą epokę rozwoju motoryzacji Aveo wyprzedziło natomiast Logana podczas pomiarów długości drogi hamowania - 44 m wobec 52 m, to jak wynik przyzwoity względem niedostatecznego.

Podczas ponad 1000-kilometrowej trasy nowa Dacia spalała w trasie 6,9 l/100 km. Średnio zużyła 7,8 l/100 km w jeździe mieszanej, co jest wynikiem bardzo dobrym. Aveo przeciętnie potrzebowało 8,1 l/100 km, ale to wciąż niezły rezultat.

Pomimo niższej mocy Logan przyspiesza żwawiej niż Aveo. Natomiast skuteczność hamulców tego drugiego jest znacznie lepsza. Zawieszenie obydwu aut nie pracuje zbyt dobrze. Na pociechę - niskie zużycie paliwa, w Aveo nieznacznie większe.

Jazda: Chevrolet Aveo (54/100 pkt); Dacia Logan (56/100 pkt)

Klasa mocno budżetowa

Logan to chyba pierwsze auto, o którym producent wyraźnie i publicznie powiedział: wszystko w nim będzie tanie - plastiki, silniki, wnętrze, a nawet siedzenia. Dlatego nie zamierzam krytykować jakości tworzyw tablicy przyrządów - po prostu są, jakie są. Dla osób zainteresowanych tym samochodem na pewno dużo ważniejsze okazuje się obszerne, łatwe do utrzymania w czystości wnętrze i wygodny fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego oraz wysokości siedziska.

Wysoko zadarty tył auta pozwolił na wygospodarowanie ogromnego bagażnika - ponad 500 l to więcej, niż się można było spodziewać, wystarczająco dla każdej rodziny.

Nie znaczy to jednak, że nie uniknięto w Loganie pewnych błędów. Po pierwsze, bagażnik otwiera się tylko kluczykiem, a podnoszona sprężynami pokrywa "odbija" z takim impetem, że jeżeli zbyt szybko się schylimy, to może uderzyć w głowę. Po drugie, tylnej kanapy nie można złożyć, co uniemożliwia przewożenie samochodem długich przedmiotów. Po trzecie, obsługa radia nie jest intuicyjna i początkujący użytkownik najpierw powinien przeczytać instrukcję obsługi. Wreszcie po czwarte, przycisk klaksonu znajduje się w nieporęcznym moim zdaniem miejscu - na dźwigni kierunkowskazów.

Aveo pomimo wyższych aspiracji poziomem wykonania wnętrza nie odbiega istotnie od konkurenta. To również tanie auto, z tym że oszczędności starano się nieco zatuszować. Tablica przyrządów jest minimalnie ładniejsza niż w Loganie, ale za to wskaźniki są mniej czytelne. Kierownica w odróżnieniu od rozwiązania konkurenta ma regulację położenia (jednopłaszczyznową), ale już fotel kierowcy nie jest tak wygodny. Aveo oferuje nieznacznie więcej miejsca niż Logan, ale kosztem wyraźnie mniejszego bagażnika. Rekompensuje to możliwość składania tylnej kanapy. Chevroletowi brakuje nieco schowków, ale Dacia również nie rozpieszcza pod tym względem użytkownika.

Główne atuty wnętrza Logana w porównaniu z Aveo to ogromny bagażnik i wygodniejszy fotel kierowcy. To pozwoliło mu zwyciężyć, chociaż tylko jednym punktem.

Funkcjonalność i jakość: Chevrolet Aveo (38/60 pkt); Dacia Logan (39/60 pkt)

Licz na siebie

Jeżeli przyzwyczailiśmy się do tego, że samochód seryjnie ma m.in. cztery poduszki i ABS, to te dwa modele sprawią nam zimny prysznic. Po jednej poduszce od firmy, ABS za dopłatą i... mocne nerwy w standardzie. Wsiadając do jednego z tych aut, trzeba sobie zdawać sprawę, że nie jest to żadna jeżdżąca forteca, tylko tani samochód i dlatego jeździć należy rozważnie. Tym bardziej że hamulce i zawieszenie często pracują własnym rytmem.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w obu autach jest marne, ale Logan wyraźnie traci punkty za bardzo słabe hamulce.

Bezpieczeństwo

Chevrolet Aveo (36/60 pkt)

Dacia Logan (33/60 pkt)

Werdykt

Zwyciężyła Dacia niewielką liczbą punktów. Przewagę dały jej niższa cena, lepsze osiągi i większy bagażnik. Z kolei Chevrolet przewyższa konkurenta odczuwalnie lepszymi hamulcami, klimatyzacją i rozkładaną tylną kanapą.

Wynik konfrontacji

Więcej o:
Copyright © Agora SA