Raport specjalny: 15 aut, które warto sprowadzić z zagranicy

Po wstąpieniu Polski do UE w imporcie indywidualnym sprowadzono ponad pół miliona pojazdów - głównie 7-10-letnich, czasami uszkodzonych. Za zachodnią granicę lepiej wybrać się po auto młodsze - prawie jak nowe, a kosztujące taniej.

Rynek wtórny rządzi się własnymi prawami - za naszą zachodnią granicą samochody nowe są droższe, ale już te kilkuletnie bywają oferowane po atrakcyjnych cenach. Oczywiście, większość rodaków poluje na okazje wśród pojazdów starszych oraz nieznacznie uszkodzonych. Auta w wieku do pięciu lat stanowią nikły procent wszystkich sprowadzanych samochodów. Ale to właśnie wśród nich można znaleźć coś szczególnie ciekawego.

Największą zaletą większości pojazdów użytkowanych w Europie Zachodniej (przede wszystkim w Niemczech) jest ich doskonały stan techniczny. Auto eksploatowane na polskich drogach po pięciu latach ma już zwykle mocno nadwerężone elementy zawieszenia, a niska kultura obsługi często odbija się na jego kondycji.

Spośród dostępnych na zachodnio-europejskim rynku modeli wybraliśmy 15 naszym zdaniem najciekawszych. Nie opieraliśmy się przy tym na oficjalnych danych z GUC-u, gdyż - jak już wspomnieliśmy - egzemplarze w wieku do pięciu lat mają mały udział w imporcie. Sprawdziliśmy za to co i dlaczego się sprowadza.

Ceny na polskim rynku podajemy na podstawie danych uzyskanych z firmy INFO-EKSPERT.

Cen z rynku niemieckiego nie przytaczamy, gdyż wielkości publikowane w oficjalnych tabelach poważnie odbiegają od tych, przy których dochodzi do transakcji.

Jak sprowadzić auto

Kupując auto w którymś z krajów Unii Europejskiej, musimy wybrać jeden z dwóch wariantów przekroczenia granicy przez nasz nabytek: przejazd na lawecie (potrzebny będzie wówczas dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu w kraju pochodzenia) lub "na kołach" (wtedy dodatkowo potrzebne będą specjalne, wyjazdowe tablice rejestracyjne; w Niemczech kosztują ok. 150 euro). Problemy pojawiają się czasami w wypadku sprowadzania samochodu z Włoch. Tam przy wyrejestrowaniu kupujący otrzymuje w urzędzie tylko potwierdzone kopie dokumentów, a niektóre wydziały komunikacji w Polsce ich nie honorują.

Aby zarejestrować w kraju samochód przywieziony z zagranicy, musimy mieć następujące dokumenty:

- dowód rejestracyjny lub dokument potwierdzający wyrejestrowanie z kraju pochodzenia,

- dokument zakupu (umowa kupna-sprzedaży lub rachunek),

- tłumaczenie wszystkich dokumentów z języka obcego na polski przez tłumacza przysięgłego (koszt ok. 200 zł),

- dowód uiszczenia opłaty akcyzowej lub dokument potwierdzający zwolnienie z akcyzy (wydaje urząd celny - patrz tabela),

- dokument potwierdzający zwolnienie z obowiązku opłaty podatku VAT (z urzędu skarbowego - opłata 150 zł w kasie urzędu gminy),

- pełne badanie techniczne (tzw. rozszerzone, koszt 169 zł),

Ponadto będziemy musieli ponieść koszt wyrobienia książki pojazdu (ok. 500 zł).

- adresy portali internetowych z używanymi autami

- stawki akcyzy

- ceny, koszty i dlaczego warto, typowe usterki - wszystko o 15 autach, które... w auto+ 1/2005

Copyright © Agora SA