Rynek wtórny rządzi się własnymi prawami - za naszą zachodnią granicą samochody nowe są droższe, ale już te kilkuletnie bywają oferowane po atrakcyjnych cenach. Oczywiście, większość rodaków poluje na okazje wśród pojazdów starszych oraz nieznacznie uszkodzonych. Auta w wieku do pięciu lat stanowią nikły procent wszystkich sprowadzanych samochodów. Ale to właśnie wśród nich można znaleźć coś szczególnie ciekawego.
Największą zaletą większości pojazdów użytkowanych w Europie Zachodniej (przede wszystkim w Niemczech) jest ich doskonały stan techniczny. Auto eksploatowane na polskich drogach po pięciu latach ma już zwykle mocno nadwerężone elementy zawieszenia, a niska kultura obsługi często odbija się na jego kondycji.
Spośród dostępnych na zachodnio-europejskim rynku modeli wybraliśmy 15 naszym zdaniem najciekawszych. Nie opieraliśmy się przy tym na oficjalnych danych z GUC-u, gdyż - jak już wspomnieliśmy - egzemplarze w wieku do pięciu lat mają mały udział w imporcie. Sprawdziliśmy za to co i dlaczego się sprowadza.
Ceny na polskim rynku podajemy na podstawie danych uzyskanych z firmy INFO-EKSPERT.
Cen z rynku niemieckiego nie przytaczamy, gdyż wielkości publikowane w oficjalnych tabelach poważnie odbiegają od tych, przy których dochodzi do transakcji.
Kupując auto w którymś z krajów Unii Europejskiej, musimy wybrać jeden z dwóch wariantów przekroczenia granicy przez nasz nabytek: przejazd na lawecie (potrzebny będzie wówczas dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu w kraju pochodzenia) lub "na kołach" (wtedy dodatkowo potrzebne będą specjalne, wyjazdowe tablice rejestracyjne; w Niemczech kosztują ok. 150 euro). Problemy pojawiają się czasami w wypadku sprowadzania samochodu z Włoch. Tam przy wyrejestrowaniu kupujący otrzymuje w urzędzie tylko potwierdzone kopie dokumentów, a niektóre wydziały komunikacji w Polsce ich nie honorują.
Aby zarejestrować w kraju samochód przywieziony z zagranicy, musimy mieć następujące dokumenty:
- dowód rejestracyjny lub dokument potwierdzający wyrejestrowanie z kraju pochodzenia,
- dokument zakupu (umowa kupna-sprzedaży lub rachunek),
- tłumaczenie wszystkich dokumentów z języka obcego na polski przez tłumacza przysięgłego (koszt ok. 200 zł),
- dowód uiszczenia opłaty akcyzowej lub dokument potwierdzający zwolnienie z akcyzy (wydaje urząd celny - patrz tabela),
- dokument potwierdzający zwolnienie z obowiązku opłaty podatku VAT (z urzędu skarbowego - opłata 150 zł w kasie urzędu gminy),
- pełne badanie techniczne (tzw. rozszerzone, koszt 169 zł),
Ponadto będziemy musieli ponieść koszt wyrobienia książki pojazdu (ok. 500 zł).