Toyota Prius 1.5 VVT-i Sol

Prius to jedyny dojrzały konstrukcyjnie samochód o napędzie hybrydowym dostępny na polskim rynku. Wykorzystano w nim najnowocześniejsze rozwiązania techniczne.

Prius oferowany w Polsce to już druga generacja tego modelu. Pierwszą zaprezentowano w 1997 r., obecną - rok temu. Nabywców znajduje głównie w Japonii i USA, których rządy promują "ekologiczne" pojazdy. W Europie samochód jest mniej popularny, a to ze względu na wysoką cenę - uzasadnioną wprawdzie innowacyjnością techniczną, ale nieadek-watną do jego walorów użytkowych.

Sercem Priusa jest hybrydowy, czyli spalinowo-elektryczny układ napędowy sterowany elektronicznie, mogący działać w różnych konfiguracjach i wyposażony w funkcję odzyskiwania energii (np. podczas hamowania). W codziennej eksploatacji bateria akumulatorów nie wymaga doładowywania ze źródeł zewnętrznych. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby pracy: jazda do przodu, do tyłu lub program hamowania silnikiem. Do ich przełączania służy mała dźwignia przypominająca komputerowy dżojstik. Przełożenie zmienia się samoczynnie, bezstopniowo - nie ma pedału sprzęgła. Można także osobnym przyciskiem oznaczonym symbolem EV całkowicie odłączyć silnik spalinowy. Prius porusza się wówczas bezgłośnie i rozwija prędkość do 45 km/h, co umożliwia np. ciche manewrowanie nocą na osiedlowym parkingu lub poruszanie się w garażu podziemnym bez emisji spalin.

Dynamika nie jest najmocniejszą stroną hybrydowej Toyoty. Samochód rozpędza się niespiesznie, a użytkownik ma przykre poczucie braku wpływu na jego osiągi. Zawieszenie - przednie przejęte z Avensisa, tylne z Corolli - zestrojono komfortowo, elektrohydrauliczne hamulce działają skutecznie, choć przyzwyczajenia wymaga reakcja pedału symulująca opór znany z rozwiązań konwencjonalnych. System stabilizacji toru jazdy VSC+ (odpowiednik ESP) w razie potrzeby nie tylko przyhamowuje poszczególne koła i steruje przekazywanym na nie momentem obrotowym, ale także ingeruje w pracę elektrycznie wspomaganego układu kierowniczego.

U nas nowy model Toyoty występuje w wersji wyposażenia Sol oferującej prawie wszystkie udogodnienia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Opcje to zintegrowany z pokładowym telefonem system nawigacyjny (2450 euro) oraz lakier metaliczny (716 euro).

Wynik minitestu

jazda - (56/100 pkt)

plusy/minusy

+ przestronne wnętrze

+ prosta obsługa

+ małe zużycie paliwa

- słaba dynamika

- wysoka cena

Cena wersji testowanej I podstawowej 26 100 euro*

* 112 491 zł przeliczone po kursie 1 euro = 4,31 zł, 02.11.2004 r.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.