Seat Ibiza Cupra1.9 TDI 160 KM

Ibiza Cupra uzbrojona w turbodiesla - dołącza do grona rasowanych aut miejskich. Siła byka, zwinność torreadora, czy tylko marketingowy klekot kastanietów?
Czekała na lotnisku św. Pawła w Sevilli. Odmiana Cupra z turbodieslem 1.9 160 KM od dotychczasowych wersji przeboju Seata różni się obniżonym zawieszeniem, dostrojonym tak, by umożliwić bardziej dynamiczną jazdę i większymi, 17-calowymi obręczami aluminiowymi, na które założono niskoprofilowe opony 205/40. Rasowego wyglądu przydają jej duże tarcze hamulców, przednie wentylowane, z ognistoczerwonymi potężnymi zaciskami. Żółta - najładniejsza. Nadwozie wyłącznie 3-drzwiowe. Linia piękna jak sewilskie ogrody. Czarne wnętrze ożywiają czerwone kontrasty - nieprzypadkowe w Hiszpanii kolory krwi i ziemi. Czarną tapicerkę z logo Cupra i czerwonymi nićmi, szorstką fakturę przednich i bocznych paneli, logo powtórzone na kierownicy i czerwone akcenty na wieńcu, wylotach nawiewu, drążku 6-biegowej skrzyni i dźwigni hamulca ręcznego uzupełniają sportowe metalowe pedały. Podnoszę maskę - na silniku lśni aluminiowy panel Seat Sport TDI.

Do Jabugo i z powrotem Ibiza pomyka rączo jak koń słynnej rasy cartujano. Andaluzyjskie trasy dobrano tak, by podkreślały charakter Seata - połączenie przeciwieństw. Auto nie budzi gwałtownych emocji, bo sportowy duch poszedł na kompromis z komfortem. Kierowcom wyprzedzanych aut szybką identyfikację tej wersji Ibizy umożliwia masywny zderzak nadjeżdżającego Seata, a po chwili widzą duży napis Cupra na pokrywie bagażnika. Cupra 1.9 TDI to obecnie diesel najmocniejszy w klasie i najsilniejszy w gamie Seata.

Tkwię w fotelu podtrzymywany tak dobrze, jak medalik między piersiami seniority - nie przesuwam się ani w lewo, ani w prawo pomimo szybko pokonywanych ostrych łuków. Rozsądek kierowcy, o ile słowo "rozsądek" jest właściwą kategorią przy takich autach, w których emocje mają grać jak struny u Al Di Meoli, standardowo wspierają elektroniczne systemy bezpieczeństwa aktywnego ABS, EBA, TCS i ESP. Ten ostatni daje się wyłączyć. Cieszę się jak dziecko, zjeżdżam na zamkniętą już drogę i kilkakrotnie szoruję w tą i spowrotem po górskich zawijasach. Elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego nie przeszkadza.

Później Cupra chętnie nadgania stracony czas. Spalanie wyszło blisko 9,5 l/100 km. Gdzie deklarowane przez producenta 7,0/4,5/5,4 l w cyklu mieszanym?

Seat chce by Ibiza Cupra była jego tzw. top produktem. To nie niszowa niby-wyścigówka czy quasi-rajdówka, tylko mały high performance car dla szerokiej rzeszy kierowców. Auto jest też częścią strategii grupy Audi, by przekształcić Seata z marki produkującej zwykłe samochody w bardziej wyrafinowaną.

Ibiza Cupra - na rynkach europejskich obecna już od końca maja - w Polsce pojawi się jeszcze w tym roku. Cena podobnie jak w Niemczech, czyli rzędu 20 tys. euro.

opinia auto+

Przyjemne auto - uszu takim bykom jak Clio Sport V6 czy 206 RC na sportowej arenie nie obetnie, ale spragnionych wrażeń uwiedzie