Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Executive automat

Mondeo z silnikiem TDCi, automatyczną skrzynią biegów i bogatym wyposażeniem w odmianie Ghia Executive warte jest swej ceny.
Rodzinny Ford zapracował sobie na opinię wygodnego, obszernego, a jednocześnie bardzo dobrze prowadzącego się samochodu. Czym jeszcze można skusić wymagającego klienta? Producent stawia na bogate wyposażenie.

Do niedawna najbardziej ekskluzywną wersją Mondeo była Ghia. W czym odmiana Executive jest lepsza? Już nazwa coś sugeruje: tym terminem określa się pracowników szczebla kierowniczego. Nową wersję Mondeo wzbogacono elektryczną regulacją - aż w ośmiu kierunkach - ustawienia przednich foteli i aluminiowymi kołami o średnicy 17 cali oraz tapicerką z alcantary. Wartość tych dodatków zamówionych jako opcja to 9850 zł. Tymczasem Executive jest droższa od odmiany Ghia o 6500 zł. Różnica 3350 zł wystarczy na klimatyzowane fotele (1800 zł) i podgrzewaną kanapę z regulacją temperatury (900 zł).

W środku panuje taki sam przepych, jak w tradycyjnym modelu Ghia. Standardem są automatyczna klimatyzacja, elektrycznie składane lusterka, podgrzewana przednia szyba i dysze spryskiwaczy, automatycznie włączane wycieraczki i światła oraz komputer pokładowy i radioodtwarzacz CD. Wieniec kierownicy obszyto skórą i ozdobiono wstawkami z drewna.

Czy tak atrakcyjne wyposażenie można jeszcze wzbogacić? W standardzie Ghia Exclusive nie znajdziesz ani ESP (2900 zł), ani kurtyn powietrznych (2000 zł) czy reflektorów ksenonowych (3000 zł). Trzeba również dopłacić za lakier metalizowany (2100 zł) czy automatyczną skrzynię biegów (8000 zł). Nawiasem mówiąc, połączenie turbodiesla z automatem jest średnio udanym rozwiązaniem. Choć nie mamy zastrzeżeń do sposobu przełączania biegów, przekładnia w trybie automatycznym zachowuje się, jakby współpracowała z silnikiem benzynowym, a nie wysokoprężnym. Na przykład, zamiast włączyć wyższy bieg i korzystać z dużego momentu obrotowego, pozwala, aby jednostka napędowa pracowała na wysokich obrotach, co ma niekorzystny wpływ na spalanie i poziom hałasu. Wystarczy jednak skorzystać z umieszczonych w kierownicy przycisków ręcznego sterowania skrzynią i przyspieszyć zmianę przełożeń.

Słowa krytyki należą się jeszcze traktorowemu brzmieniu zimnego silnika - klekot motoru kłóci się z ekskluzywnym wyposażeniem pojazdu.

Cena wersji testowanej

Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Executive automat - 110 700 zł

Wynik minitestu

koszty i wyposażenie - (59,6/80 pkt)

plusy/minusy

+ bogate wyposażenie dodatkowe

+ wysoki poziom komfortu

+ bardzo dobre prowadzenie

- klekot zimnego silnika

- za wysokie spalanie