Dopóki litr gazu będzie dwa razy tańszy od litra benzyny, dopóty instalacje LPG będą się cieszyły zainteresowaniem. I nieważne są rozmiary czy klasa auta - zasilenie gazem montuje się w małych Oplach Corsach, ale także potężnych Mercedesach-Benzach Klasa E. Istnieje przekonanie, że to rozwiązanie przeznaczone jest wyłącznie do samochodów używanych, ale przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować je również w nowych pojazdach.
Niestety, tylko niektórzy producenci pozwalają na montaż instalacji gazowej. Jeśli nie wyrażą zgody, pozostają dwa wyjścia - zrezygnować z roszczeń gwarancyjnych dotyczących silnika albo poszukać dealera tej marki, który udzieli własnej gwarancji.
Która firma montuje instalacje LPG i traktuje je jak wyposażenie fabryczne? Na pewno Toyota, która stosuje najbardziej zaawansowane rozwiązanie - tzw. wielopunktowy sekwencyjny wtrysk gazu w fazie ciekłej. Wprawdzie kosztuje ono sporo - 7750 zł, jednak zapewnia utrzymanie identycznej mocy silnika jak w wypadku zasilania benzyną. Urządzenie akceptuje centrala Toyoty i samochód na gaz jest traktowany - z punktu widzenia gwarancji - jak każde inne auto tej marki.
Wielu importerów pojazdów dopuszcza założenie instalacji LPG przez dealerów, z tym że to ci ostatni udzielają gwarancji na jej działanie. Czyni tak na przykład Fiat. Jeżeli w jakimś modelu tej firmy zepsują się łożyska w kołach bądź alternator, to usunięcie takich usterek obejmuje gwarancja. Jeśli awaria silnika czy katalizatora zostanie spowodowana wadliwym działaniem zasilania gazem, to właściciel pojazdu musi zwrócić się o pomoc do serwisu, który dokonał przeróbki. W wypadku Fiata może się tym zająć zarówno serwis autoryzowany, jak i firma z uprawnieniami.
Są również tacy producenci, którzy wprawdzie nie zalecają instalacji LPG, ale jej zamontowanie jest możliwe u dealerów. Na przykład Honda oficjalnie nie świadczy takiej usługi, ale znajdziesz ją w ofercie salonów tej marki.
Przeciwnikami zasilania gazowego są Volkswagen i Audi. Jakakolwiek ingerencja równa się poważnym kłopotom ze świadczeniami gwarancyjnymi. Co ciekawe, należąca do tego samego koncernu Škoda nie stwarza żadnych problemów i sama proponuje taką usługę w autoryzowanych serwisach (za 5600 zł), a gwarancję uznaje cała jej sieć.
Kiedy decydujesz się na LPG w twoim nowo kupionym aucie, dopytaj się u dealera o możliwość montażu instalacji. Jeżeli wybrany salon nie ma w ofercie takiej usługi, warto sprawdzić u innych. Instalacje gazowe stały się tak popularne, że tylko nieliczne firmy odprawią klienta z kwitkiem.
Alfa Romeo, Fiat, Lancia - producent nie stwarza problemów; można zamontować instalację Tartarini u niektórych dealerów
Audi, Volkswagen - montaż instalacji LPG równa się utracie gwarancji
BMW - montaż instalacji LPG nie jest dopuszczalny; jej założenie oznacza utratę gwarancji
Chrysler, Jeep - importer zabrania montażu instalacji pod rygorem utraty gwarancji
Citroën - importer nie sprzedaje aut z instalacją LPG, jednak niektórzy dealerzy oferują takie rozwiązanie, ponosząc ewentualne koszty związane z naprawą silnika i układu elektrycznego
Daewoo - producent nie stwarza problemów; montażu można dokonać w każdym warsztacie posiadającym autoryzację; nie tracisz gwarancji
Ford - nie sprzedaje samochodów z instalacją LPG i nie można jej zamontować u dealera; można stracić gwarancję na silnik i elementy układu sterowania
Honda - instalację LPG oferują poszczególni dealerzy tej marki
Hyundai - importer nie oferuje pojazdów z instalacją LPG, ale można zamontować ją u dealera, nie tracąc przy tym gwarancji
Kia - nie można montować instalacji LPG, gdyż grozi to utratą gwarancji
Mazda - nie należy montować instalacji gazowej w autach na gwarancji, gdyż można ją stracić
Mercedes-Benz - nie można zamontować instalacji LPG, gdyż powoduje to utratę gwarancji
Mitsubishi - firma nie robi problemów; gwarancji nie stracisz, pod warunkiem że usterki nie spowodowało wadliwe działanie instalacji
Nissan - nie sprzedaje samochodów z instalacją gazową, nie ma również możliwości jej zamontowania w autoryzowanym serwisie; można stracić gwarancję
Opel - nie ma w ofercie aut z fabryczną instalacją LPG, ale można ją zamontować u autoryzowanych dealerów
Peugeot - niektórzy dealerzy zakładają instalację gazową i dają własną gwarancję
Renault - nie kupisz auta zasilanego gazem; nie można także instalować LPG u dealera, bo grozi to utratą gwarancji
Rover - w ofercie nie ma samochodów na gaz; można zainstalować LPG u dealera, ale wtedy gwarancja będzie honorowana tylko u sprzedawcy, który zlecił montaż
Saab - nie ma w sprzedaży pojazdów na gaz; ewentualny montaż grozi utratą gwarancji
Seat - autoryzowane serwisy nie zakładają instalacji gazowej
Škoda - instalacja LPG jest montowana na miejscu, klient nie traci gwarancji
Subaru - firma odradza montowanie; jeśli to zrobisz, stracisz gwarancję
Suzuki - jeżeli ingerujesz w układ zasilania, tracisz gwarancję
Toyota - można kupić samochód napędzany gazem; montaż instalacji nie grozi utratą gwarancji
Volvo - instalacja LPG powoduje utratę gwarancji