LPG do auta na gwarancji

Kupując nowy samochód, możesz wyposażyć go w firmową instalację gazową. Nie tracisz wtedy gwarancji, a poza tym masz pewność, że system LPG działający w twoim aucie przeznaczony jest właśnie do niego.

Dopóki litr gazu będzie dwa razy tańszy od litra benzyny, dopóty instalacje LPG będą się cieszyły zainteresowaniem. I nieważne są rozmiary czy klasa auta - zasilenie gazem montuje się w małych Oplach Corsach, ale także potężnych Mercedesach-Benzach Klasa E. Istnieje przekonanie, że to rozwiązanie przeznaczone jest wyłącznie do samochodów używanych, ale przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować je również w nowych pojazdach.

Niestety, tylko niektórzy producenci pozwalają na montaż instalacji gazowej. Jeśli nie wyrażą zgody, pozostają dwa wyjścia - zrezygnować z roszczeń gwarancyjnych dotyczących silnika albo poszukać dealera tej marki, który udzieli własnej gwarancji.

Która firma montuje instalacje LPG i traktuje je jak wyposażenie fabryczne? Na pewno Toyota, która stosuje najbardziej zaawansowane rozwiązanie - tzw. wielopunktowy sekwencyjny wtrysk gazu w fazie ciekłej. Wprawdzie kosztuje ono sporo - 7750 zł, jednak zapewnia utrzymanie identycznej mocy silnika jak w wypadku zasilania benzyną. Urządzenie akceptuje centrala Toyoty i samochód na gaz jest traktowany - z punktu widzenia gwarancji - jak każde inne auto tej marki.

Wielu importerów pojazdów dopuszcza założenie instalacji LPG przez dealerów, z tym że to ci ostatni udzielają gwarancji na jej działanie. Czyni tak na przykład Fiat. Jeżeli w jakimś modelu tej firmy zepsują się łożyska w kołach bądź alternator, to usunięcie takich usterek obejmuje gwarancja. Jeśli awaria silnika czy katalizatora zostanie spowodowana wadliwym działaniem zasilania gazem, to właściciel pojazdu musi zwrócić się o pomoc do serwisu, który dokonał przeróbki. W wypadku Fiata może się tym zająć zarówno serwis autoryzowany, jak i firma z uprawnieniami.

Są również tacy producenci, którzy wprawdzie nie zalecają instalacji LPG, ale jej zamontowanie jest możliwe u dealerów. Na przykład Honda oficjalnie nie świadczy takiej usługi, ale znajdziesz ją w ofercie salonów tej marki.

Przeciwnikami zasilania gazowego są Volkswagen i Audi. Jakakolwiek ingerencja równa się poważnym kłopotom ze świadczeniami gwarancyjnymi. Co ciekawe, należąca do tego samego koncernu Škoda nie stwarza żadnych problemów i sama proponuje taką usługę w autoryzowanych serwisach (za 5600 zł), a gwarancję uznaje cała jej sieć.

Kiedy decydujesz się na LPG w twoim nowo kupionym aucie, dopytaj się u dealera o możliwość montażu instalacji. Jeżeli wybrany salon nie ma w ofercie takiej usługi, warto sprawdzić u innych. Instalacje gazowe stały się tak popularne, że tylko nieliczne firmy odprawią klienta z kwitkiem.

W samochodzie jakiej marki zainstalujesz LPG?

Alfa Romeo, Fiat, Lancia - producent nie stwarza problemów; można zamontować instalację Tartarini u niektórych dealerów

Audi, Volkswagen - montaż instalacji LPG równa się utracie gwarancji

BMW - montaż instalacji LPG nie jest dopuszczalny; jej założenie oznacza utratę gwarancji

Chrysler, Jeep - importer zabrania montażu instalacji pod rygorem utraty gwarancji

Citroën - importer nie sprzedaje aut z instalacją LPG, jednak niektórzy dealerzy oferują takie rozwiązanie, ponosząc ewentualne koszty związane z naprawą silnika i układu elektrycznego

Daewoo - producent nie stwarza problemów; montażu można dokonać w każdym warsztacie posiadającym autoryzację; nie tracisz gwarancji

Ford - nie sprzedaje samochodów z instalacją LPG i nie można jej zamontować u dealera; można stracić gwarancję na silnik i elementy układu sterowania

Honda - instalację LPG oferują poszczególni dealerzy tej marki

Hyundai - importer nie oferuje pojazdów z instalacją LPG, ale można zamontować ją u dealera, nie tracąc przy tym gwarancji

Kia - nie można montować instalacji LPG, gdyż grozi to utratą gwarancji

Mazda - nie należy montować instalacji gazowej w autach na gwarancji, gdyż można ją stracić

Mercedes-Benz - nie można zamontować instalacji LPG, gdyż powoduje to utratę gwarancji

Mitsubishi - firma nie robi problemów; gwarancji nie stracisz, pod warunkiem że usterki nie spowodowało wadliwe działanie instalacji

Nissan - nie sprzedaje samochodów z instalacją gazową, nie ma również możliwości jej zamontowania w autoryzowanym serwisie; można stracić gwarancję

Opel - nie ma w ofercie aut z fabryczną instalacją LPG, ale można ją zamontować u autoryzowanych dealerów

Peugeot - niektórzy dealerzy zakładają instalację gazową i dają własną gwarancję

Renault - nie kupisz auta zasilanego gazem; nie można także instalować LPG u dealera, bo grozi to utratą gwarancji

Rover - w ofercie nie ma samochodów na gaz; można zainstalować LPG u dealera, ale wtedy gwarancja będzie honorowana tylko u sprzedawcy, który zlecił montaż

Saab - nie ma w sprzedaży pojazdów na gaz; ewentualny montaż grozi utratą gwarancji

Seat - autoryzowane serwisy nie zakładają instalacji gazowej

Škoda - instalacja LPG jest montowana na miejscu, klient nie traci gwarancji

Subaru - firma odradza montowanie; jeśli to zrobisz, stracisz gwarancję

Suzuki - jeżeli ingerujesz w układ zasilania, tracisz gwarancję

Toyota - można kupić samochód napędzany gazem; montaż instalacji nie grozi utratą gwarancji

Volvo - instalacja LPG powoduje utratę gwarancji

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.