Zniechęcić złodzieja

Blokada kierownicy i pedałów raczej nie uchroni auta przed kradzieżą, ale... utrudni życie złodziejowi. Im więcej zabezpieczeń, tym lepiej - mówią policjanci.
Producenci zabezpieczeń mechanicznych zapewniają, że ich urządzenia uniemożliwiają złodziejowi odjechanie autem. W praktyce jest nieco inaczej. Złodzieje bez problemu łamią wszystkie blokady kierownicy, pedałów i drążka zmiany biegów. Z jednymi radzą sobie wolniej, z innymi szybciej. Ale zazwyczaj nie trwa to dłużej niż dwie minuty.

Laski i blokady kierownicy

Do najpopularniejszych i zarazem najmniej skutecznych zabezpieczeń mechanicznych należą wszelkiego rodzaju laski na kierownicę. Zasada działania takiej blokady jest prosta - metalowy pręt zagięty na końcu (stąd nazwa) łączy pedał sprzęgła z kołem kierownicy. Dzięki temu autem nie można ani odjechać, ani skręcić. Jednak sposoby rozbrajania laski są równie nieskomplikowane jak jej konstrukcja. "Zawodowcom" zajmuje to mniej niż dziesięć sekund.

Sposób 1: złodziej zdejmuje blokadę, uginając koło kierownicy.

Sposób 2: jeśli kierownica nie da się wygiąć, przecina jej wieniec nożycami lub piłką do metalu. Laska może nawet ułatwić kradzież auta, służąc jako dźwignia do wyłamania blokady kierownicy.

Identycznych technik złodzieje używają do rozbrajania obrotowej blokady kierownicy. Urządzenie działa trochę inaczej niż laska - wystające ramię, które jest integralną częścią blokady, uniemożliwia wykonanie pełnego obrotu kierownicą. Do rozbrojenia tego zabezpieczenia także wystarczy piłka albo dobre nożyce.

To, z jakiego materiału jest wykonana laska albo blokada kierownicy, jaki ma zamek i kształt, zdaniem specjalistów od zabezpieczeń samochodowych nie ma naprawdę większego znaczenia. Złodzieje nie atakują bowiem blokady, tylko wieniec kierownicy.

Ważny jest natomiast kolor - najlepiej jaskrawożółty lub czerwony. Urządzenie powinno rzucać się w oczy, by zniechęcić złodziei amatorów, którzy kradną auto tylko po to, by się przejechać. Ponadto rośnie szansa, że złodziej zrezygnuje z kradzieży, jeśli obok stoi identyczny samochód bez żadnej blokady.

Dyby na pedały

Zdaniem ślusarzy zabezpieczeniem znacznie skuteczniejszym niż założona na kierownicę blokada bądź laska są dyby na pedały. Urządzenie unieruchamia pedały hamulca i sprzęgła - nie można ich wcisnąć. Jeśli jest wykonane z dobrej stali (np. narzędziowej), praktycznie nie można go przepiłować. Złodzieje mogą jednak odpiłować pedały razem z dybami i odjechać... na samych kikutach. Zajmuje to trzy-pięć minut. Dlatego ważne, by dyby były dopasowane do konkretnego auta - najlepiej jeśli będą wykonane na zamówienie. Za usługę trzeba zapłacić od 300 do 500 zł.

- Nie polecam blokad seryjnych dostępnych w supermarketach. Złodzieje dobrze je znają i bez większego trudu demontują. Poza tym materiały, z których zostały wykonane, są zazwyczaj kiepskiej jakości - mówi Wojciech Zalewski, ślusarz z warszawskiej firmy Udar.

Dyby na pedały mają, niestety, jedną poważną wadę - niewygodnie się je zakłada i zdejmuje.

Blokady skrzyni biegów

Kolejnym zabezpieczeniem mechanicznym, z którym złodziej musi walczyć co najmniej kilka minut, jest blokada drążka skrzyni biegów. Jedna część urządzenia jest na stałe przytwierdzona do płyty podłogowej samochodu. Natomiast część ruchoma - stalowa klamra - blokuje dźwignię zmiany biegów ustawioną w pozycji wstecznej. Nawet jeśli złodziejowi uda się uruchomić samochód, może jechać tylko do tyłu (w ten sposób zwróci na siebie uwagę). Musi więc zdemontować urządzenie, np. przecinając drążek skrzyni biegów pod klamrą.

Jednemu złodziejowi trudno jest złamać blokadę zamontowaną przy konsoli dźwigni zmiany biegów. Blokowanie następuje poprzez wsunięcie sworznia, który uniemożliwia ruch drążka zmiany biegów ustawionego w pozycji wstecznej, a przy skrzyni automatycznej - w pozycji oznaczonej symbolem P. Instalacja blokady mechanicznej tego typu nie narusza estetyki wnętrza pojazdu, ale nie uchroni samochodu przed dwoma złodziejami - jeden je holuje, a drugi w tym czasie naciska pedał sprzęgła. Nawet jeden złodziej może sobie poradzić, jeśli skrzynia biegów sterowana jest linkami - po wczołganiu się pod auto przecina je i wbija np. drugi bieg. Jazda nie jest wprawdzie szybka, ale możliwa.

Specjaliści zgodnie twierdzą, że wszelkie zabezpieczenia mechaniczne powinny być jedynie dodatkiem do innych systemów antykradzieżowych.

- Laska, blokada kierownicy i skrzyni biegów mogą powstrzymać tylko amatorów - mówi Jacek Jankowski z firmy Jacpol Zabezpieczenia Antykradzieżowe. I dodaje: - Nie warto kupować tych urządzeń, jeśli w samochodzie nie ma autoalarmu, immobilisera lub ukrytego systemu odłączania zapłonu.

Najczęściej giną

  • Łupem złodziei padają: Fiat 126 p, Volkswagen Passat, Fiat Cinquecento, Volkswagen Golf, Fiat Seicento, Audi 80, Fiat Uno, Polonez Caro, Opel Astra, Daewoo Tico, Polonez 1600, Fiat 125 p, Mercedes 124, Opel Vectra, Polonez 1500, Audi 100.

    Najwięcej aut zginęło* w województwach: mazowieckim - 13 tys. 127 sztuk, śląskim - 7 tys. 830 sztuk, łódzkim - 6 tys. 693 sztuki, wielkopolskim - 5 tys. 990 sztuk, małopolskim - 4 tys. 369 sztuk.

    *dane pochodzą ze statystyk policyjnych z 2002 r.

    Zabezpieczenia mechaniczne

  • Blokada zamontowana przy konsoli dźwigni zmiany biegów. Poprzez wsunięcie sworznia uniemożliwia się ruch drążka zmiany biegów ustawionego w pozycji wstecznej

  • Wystające ramię blokady obrotowej kierownicy jest integralną częścią urządzenia - uniemożliwa wykonanie pełnego obrotu wieńcem

  • Dyby na pedały to - zdaniem ślusarzy - jedno z lepszych zabezpieczeń mechanicznych. Urządzenie unieruchamia pedały hamulca i sprzęgła