DANE TECHNICZNE



AUDI A6 2.5 TDI



Silnik: widlasty, 6-cylindrowy, 24-zaworowy, turbodiesel, o pojemności 2496 cm3
Moc maksymalna: 179 KM (132 kW) przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm przy 1500 obr./min
Prędkość maksymalna: 223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s
Skrzynia biegów: 6-stopniowa, ręczna
Napęd: stały na 4 koła
Wymiary: 4795x1810x1450 mm
Rozstaw osi: 2760 mm
Masa własna: 1675 kg
Ładowność: 550 kg
Pojemność bagażnika: 435 l
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Hamulce: przód - tarcze wentylowane, tył - tarcze
Ogumienie: 215/55 R 16
Testowe zużycie paliwa: 9,0 l/100 km
Zużycie paliwa: 11,2/6,3/8,0 l/100 km
Cena: 180 776 zł (po kursie z 26.08.2002 r.)
Gwarancja: rok bez limitu km
Konkurencja: BMW serii 5, Mercedes-Benz Klasa E, Saab 9-5, Volvo S80


SAAB 9-5 3.0 TiD



Silnik: widlasty, 6-cylindrowy, 24-zaworowy, turbodiesel, o pojemności 2962 cm3
Moc maksymalna: 176 KM (130 kW) przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm przy 1800 obr./min
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s
Skrzynia biegów: 5-stopniowa, ręczna
Napęd: na przednie koła
Wymiary: 4810x1790x1450 mm
Rozstaw osi: 2705 mm
Masa własna: 1600 kg
Ładowność: 530 kg
Pojemność bagażnika: 500 l
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Hamulce: przód - tarcze wentylowane, tył - tarcze
Ogumienie: 215/55 R 16
Testowe zużycie paliwa: 9,9 l/100 km
Zużycie paliwa: 10,1/5,9/7,4 l/100 km
Cena: 173 461 zł (po kursie z 26.08.2002 r.)
Gwarancja: rok bez limitu km
Konkurencja: Audi A6, BMW serii 5, Mercedes-Benz Klasy E, Volvo S80


VOLVO S80 2.4 D5



Silnik: rzędowy, 5-cylindrowy, 20-zaworowy turbodiesel, o pojemności 2401 cm3
Moc maksymalna: 163 KM (120 kW) przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 1750 obr./min
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Skrzynia biegów: 5-stopniowa, ręczna
Napęd: na przednie koła
Wymiary: 4820x1830x1560 mm
Rozstaw osi: 2760 mm
Masa własna: 1570 kg
Ładowność: 450 kg
Pojemność bagażnika: 440 l
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Hamulce: przód - tarcze wentylowane, tył - tarcze
Ogumienie: 215/55 R 16
Testowe zużycie paliwa: 8,5 l/100 km
Zużycie paliwa: 9,0/5,1/6,5 l/100 km
Cena: 171 000 zł (z 26.08.2002 r.)
Gwarancja: rok bez limitu km
Konkurencja: Audi A6, BMW serii 5, Mercedes-Benz Klasy E, Saab 9-5


MÓJ WYBÓR

Chyba się starzeję, bo najbardziej podoba mi się najwolniejsze z porównywanych aut - Volvo S80 2.4 DS. Uważam, że jest znakomitym środkiem transportu, przestronnym i bezpiecznym z przyjemnie pracującym silnikiem. Nie martwią mnie nieco gorsze osiągi - limuzyna powinna być wygodna, a jazda nią w jak najmniejszym stopniu męczyć kierowcę.

Pytanie: Czy rzeczywiście ludzie kupują auta z silnikiem Diesla dla oszczędności? Myślę, że jeżeli nawet tak, to w dzisiejszych czasach nie muszą z tego powodu iść na kompromis i rezygnować z wysokiej kultury jazdy i dobrych osiągów. Wręcz przeciwnie, diesle oferują ogromną elastyczność oraz gigantyczny zasięg na pojedynczym zbiorniku. Kupując tak drogą limuzynę, niekoniecznie oszczędzamy (koszt zakupu nie zwróci się zbyt prędko), ale klasy żadnemu z trzech aut odmówić nie można.

Szwedzi z pomocą macierzystych koncernów dogonili już niemiecką konkurencję. Nie mogę powiedzieć, że ich jednostki napędowe są w czymś gorsze od tych "made in Germany".