Honda Accord 2003

Nowa Honda Accord jest nie tylko większa od poprzedniej, ale i bardziej luksusowa.

Planiści Hondy zauważyli, że w Europie w segmencie D systematycznie spada popyt na marki popularne, a rośnie na luksusowe. Honda chce konkurować z markami środka, takimi jak Volvo, Saab i Alfa-Romeo. Stąd siódma generacja Accorda ma powiększone wnętrze, bardziej luksusowe wyposażenie i większe silniki od poprzednika.

Ponieważ wykorzystano platformę dotychczasowego modelu, rozstaw osi nie zmienił się (2670 mm), wzrosła natomiast o 70 mm długość całkowita (do 4670 mm), o 20 mm wysokość (do 1450 mm) i o 10 mm szerokość całkowita (do 1760 mm). Poszerzono o 20 mm rozstaw kół przednich i o 10 mm tylnych. Wewnętrzna szerokość wzrosła o całe 75 mm i auto wydaje się przestronne. Sporo miejsca jest nad głowami, a także zwiększono o 15 mm przestrzeń na kolana pasażerów tylnej kanapy. Jej oparcie odchyla się, umożliwiając dostęp do bagażnika o pojemności 459 l (mierzone metodą VDA). Nowe fotele znacznie głębiej wyprofilowano, wyposażono także we wzmocnienia odcinka lędźwiowego i usztywnione siedzisko, zapobiegające nurkowaniu pasażerów. W nowym Accordzie siedzi się o 20 mm wyżej, co ułatwia zajmowanie miejsc. W wyposażeniu znalazła się m.in. dwustrefowa klimatyzacja, poduszki boczne i kurtynki, reagujące na deszcz wycieraczki i radio z odtwarzaczem CD.

Samochód ma sztywniejsze i bardziej opływowe nadwozie. Współczynnik oporu Cx wynosi zaledwie 0,26, dzięki czemu powietrze opływa auto z małymi szumami. Accord jest bardzo starannie wyciszony i podczas krótkiej jazdy zamaskowanym jeszcze pojazdem silnik oraz praca zawieszenia były ledwo słyszalne.

Deska rozdzielcza ma duże, podświetlone na pomarańczowo wskaźniki, natomiast czytelna konsola centralna ma trzy spore pokrętła i wyraźnie opisane klawisze. Koło kierownicy o dużej średnicy i cienkim wieńcu można regulować w dwóch płaszczyznach. Mechanizm kierowniczy jest bezpośredni, przypominający sportowy samochód. Tak jak w Accordzie poprzedniej generacji zastosowano ramy pomocnicze, podwójne wahacze poprzeczne i wielodrążkowe zawieszenie tylne. W standardzie montowane są 16-calowe koła. Z przodu kryją one wentylowane tarcze o średnicy 300 mm. Układ hamulcowy seryjnie wyposażono w ABS, układ wspomagający siłę awaryjnego hamowania i rozdzielający siłę hamowania na obie osie. W najmocniejszej wersji seryjnie montowany jest działający na 4 koła system stabilizacji toru jazdy ESP, z oprogramowaniem przygotowanym przez inżynierów Hondy.

Najmniejsza jednostka napędowa ma 2,0 l i osiąga 155 KM (114 kW) przy 6000 obr./min oraz 190 Nm przy 4500 obr.min. Jej zawory ssące mają regulowany wznios i czasy otwarcia. Drugi silnik, także z dwoma wałkami rozrządu w głowicy ma zmienny wznios zaworów ssących i wydechowych oraz zmienne czasy otwarcia zaworów ssących. Rozwija on 190 KM (140 kW) przy 6800 obr./min oraz 220 Nm przy 4 500 obr.min. Dostępne będą 5-stopniowe ręczne lub automatyczne skrzynie biegów, a najmocniejszy silnik można połączyć także z 6-stopniową ręczną przekładnią.

Na rynku europejskim i japońskim dostępny będzie sedan i kombi - wycofano się z odmiany 5-drzwiowej. W USA oferowane będzie także odmiana coupe. Produkcja Accorda rusza w styczniu w Japonii (zrezygnowano z wytwarzania modelu w Wielkiej Brytanii). Samochód pojawi się w Polsce od marca 2003 roku. Obciążony 35-procentowym cłem Accord będzie w podstawowej wersji kosztował ok. 100 000 zł. Pod koniec przyszłego roku na rynku pojawi się wersja kombi i diesel. Jednostka wysokoprężna konstrukcji Hondy ma 2,2 l pojemności i osiąga ponad 140 KM. Nie jest planowana wersja Type R.

Copyright © Agora SA