Familijne klimaty

Maluchem do Grecji? Jeszcze kilkanaście lat temu chętnych na takie wakacje było wielu. Dzisiaj, auto musi być wygodne, oszczędne i z klimatyzacją. Mówiąc wprost by komfortowo i bezpiecznie przewieźć rodzinę, trzeba mieć odpowiedni samochód. Takie wydanie motoryzacji ma jednak różne oblicza

Pojemne kombi - rodzinna klasyka

Nadwozie o długości ponad 4,5 m, z przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem oto, co jest potrzebne cztero- lub pięcioosobowej rodzinie. Poczucie bezpieczeństwa zapewnia nie tylko obszerna i solidna karoseria, ale również bogate wyposażenie strzegące jadących. Seryjnie montowana elektronika czuwa nad pracą podwozia, czołowe, boczne, kurtynowe a nawet kolanowe poduszki powietrzne dostępne są w standardzie. Komfort jazdy podwyższają z kolei elementy sprzyjające wygodzie podróżowania: wielostrefowa klimatyzacja, świetnej jakości systemy audio, elektryczne sterowniki szyb i lusterek. Na tym się nie oszczędza. Kombi klasy średniej są dzisiaj znakomicie wykończone, a wielu przypadkach dają nawet poczucie luksusu. W takich warunkach wakacyjne lub weekendowe wojaże muszą sprawiać zarówno dorosłym jak i ich pociechom ogromną frajdę. Ale nawet w tej grupie znajdziemy samochody o różnym charakterze. Wciąż jeszcze wyróżnia się klasę średnią i średnią wyższą, ale dzisiaj trudno już jednoznacznie określić, do którego segmentu należą konkretne modele. Obok Forda Mondeo, Volkswagena Passata, staje Skoda Octavia. Jedne i drugie zapewniają dużą dozę prestiżu i prezentują się ekskluzywnie. Mają też cechę, której próżno szukać w kompaktach: nowatorstwo techniczne na znacznie wyższym poziomie niż w autach niższych klas. Zawsze można liczyć tutaj na nowinki techniczne - aktywne zawieszenia, aktywne układy kierownicze, najbardziej zaawansowaną elektronikę wspomagającą kierowcę na drodze, zestawy video, rozbudowaną nawigację satelitarną, dotykowe ekrany informacyjne. Wśród średniaków z nadwoziem typu kombi znajdziemy też wersje z napędem 4x4, odmiany uterenowione oraz auta o wyraźnie sportowym charakterze. Każda rodzina powinna znaleźć tutaj coś dla siebie. Duża rozpiętość cen świadczy o bardzo zróżnicowanej ofercie w tym segmencie rynku.

Kompakty - sztuka kompromisu

Samochodami rodzinnymi zwykło się nazywać auta klasy średniej. Ale na wielu rynkach, zwłaszcza tych biedniejszych, rolę pojazdu familijnego przejmują kompakty, czyli pojazdy segmentu C. Zwłaszcza te, z nadwoziem typu kombi. Ich funkcjonalność jest na tyle dobra, że warunki podróżowania niewiele odbiegają od tych, jakie oferują "średniaki". W ostatnich latach auta kompaktowe przeszły wyraźną metamorfozę, i to pod każdym względem. Nie ma już problemów z przestronnością wnętrza, zdecydowanie poprawiły się poziom wykończenia wnętrza i wyposażenie, wzrosła pojemność bagażników. To oczywiste, że kompakty nawet w wersji kombi nie mogą równać się z klasą średnią, ale rekompensatę za wszelkie niedostatki stanowi niższa cena. Osiągnięto bardzo dobry kompromis między walorami użytkowymi a kosztami zakupu, co przyciąga do segmentu C mniej zamożnych nabywców. Konstrukcje pokroju Forda Focusa Kombi, Opla Astry Caravan czy VW Golfa Varianta udowadniają, że rodzinne kompakty naprawdę nie mają się czego wstydzić. Na takich rynkach jak Polska i inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej odsetek klientów z cieńszym portfelem jest znacznie większy niż w zachodniej części Starego Kontynentu. Dlatego rolę aut rodzinnych pełnią tu często samochody osiągające rozmiary kompaktów, ale zbudowane na bazie samochodów miejskich. Są skromniejsze i gorzej wyposażone, ale dość pojemne i tanie. Takie auta jak Skoda Fabia kombi czy Renault Clio Grandtour cieszą się sporym powodzeniem.

Minivan - przestrzeń funkcjonalna

Wystarczyło ledwie ćwierć wieku by jednobryłowce dosłownie zawojowały motoryzacyjny świat. Wielkopojemne nadwozia to wymarzona przestrzeń dla rodziny, bowiem wszystko podporządkowuje się w niej funkcjonalności. Główną zaletę minivanów stanowi przestrzeń, także nad głową. Nawet w konstrukcjach, bazujących technicznie na samochodach kompaktowych jest jej pod dostatkiem. W klasycznych, dużych minivanach można urządzić wręcz salon dla podróżnych. Ale to nie jedyna, charakterystyczna cecha aut wielkopojemnych. Ich specjalność to oddzielne fotele, które można w różnoraki sposób przesuwać, składać i szybko demontować. Dzięki tak wysokiej funkcjonalności łatwiej można poradzić sobie ze sprzętem, zabieranym na wakacyjne wojaże przez dorosłych i dzieci. Minivany mają liczne schowki, każdy drobiazg znajdzie w nich swoje miejsce. Wydaje się, że ceną za posiadanie wysokiego nadwozia muszą być problemy z prowadzeniem albo gorsze osiągi. Współczesne jednobryłowce coraz rzadziej mają takie problemy. Trzeba jedynie pamiętać o większej wrażliwości na podmuchy bocznego wiatru. Pod względem wyposażenia duże minivany są bardzo podobne do aut klasy średniej, a mniejsze do samochodów kompaktowych. Ich ceny są jednak zazwyczaj nieco wyższe.

SUV - bliżej natury

Jeszcze dynamiczniej niż rynek minivanów rozwija się segment aut rekreacyjnych, popularnie zwanych SUV (Sport Utility Vehicle). Podobnie jak w jednobryłowcach te większe są w pełni porównywalne z ekskluzywnymi "średniakami" , mniejszym bliżej do kompaktów. Istotne cechy SUV-ów to wysokie nadwozie, zazwyczaj o wyglądzie kombi, oraz automatycznie dołączany w trudnych warunkach drogowych napęd 4x4 (oferowane są też wersje z napędem jednej osi). W aucie rekreacyjnym rodzina poczuje się jak przysłowiowa ryba w wodzie. Zwłaszcza wtedy, gdy zjeżdżanie z utwardzonych szlaków stanowi familijną rozrywkę. Właśnie samochody rekreacyjne dają możliwość zbliżenia się do natury - dojechania do brzegu jeziora, wjechania w leśną głuszę (gdy nie zabraniają tego przepisy), pokonanie górskiej, kamienistej drogi bez szkody dla podwozia. Dla nisko zawieszonych "średniaków" i kompaktów takie ekstrawagancje nie są możliwe. Z terenowymi zastosowaniami SUV-ów nie należy jednak przesadzać. Te samochody na wymagających trasach mogą ugrzęznąć. Nie mogą się równać z klasycznymi terenówkami. SUV to nie tylko drogowa funkcjonalność, ale także solidna, podwyższona konstrukcja dająca mocne poczucie bezpieczeństwa. Największe i najdroższe auta rekreacyjne można przyrównać poziomem wykończenia i wyposażenia do luksusowych limuzyn. Ale nawet te mniejsze, chociaż nieco skromniejsze, mają coś, co na naszych drogach sprawdza się znakomicie - duże koła i zawieszenia, którym nie straszne są dziurawe nawierzchnie. Może z tego względu kupić ten najdroższy z rodzinnych samochodów?

Kombi klasy średniej-wyższej

Kombi klasy średniej

Kombi klasy kompakt

Kombi klasy niższej

Wytłuszczonym drukiem zaznaczono najkorzystniejsze parametry

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.