Aukcje | Lancia Delta S4 Stradale | Rarytas z ogłoszenia

Ten samochód to prawdziwy biały kruk. Powstało zaledwie 200 egzemplarzy Lancii Delta S4 Stradale, które dopuszczono do ruchu drogowego. Na jednej z aukcji pojawił się egzemplarz, który przez 32 lata pokonał niespełna 1600 km

W latach 80. samochody rajdowe były naprawdę bezkompromisowe, a wiele z nich było dostępnych w wersjach dopuszczonych do ruchu drogowego. Tyczy się to szczególnie legendarnej Grupy B, gdzie homologacja wymagała, żeby wyczynowy pojazd został zbudowany na bazie niskoseryjnego auta drogowego. Żeby samochód otrzymał homologację, musiało powstać co najmniej 200 szt. konkretnego modelu.

Właśnie w ten sposób powstała Lancia Delta S4 Stradale, wyposażona w montowany centralnie czterocylindrowy silnik o pojemności 1,75 litra. Jednostka wspomagana przez kompresor Volumex i turbosprężarkę KKK rozwija moc 300 KM. Napęd trafia na wszystkie koła przez pięciostopniową skrzynię ręczną. Auto rozpędza się do 0 do 100 km/h w 6 sekund, a prędkość maksymalna to 225 km/h.

Dostęp do jednostki jest możliwy po podniesieniu tylnej części karoserii wykonanej z żywicy epoksydowej i włókien szklanych. Karoserię zainstalowano na ramie przestrzennej ze stali chromowo-molibdenowej, którą uzupełniono stopami aluminium w strefach zgniotu.

Egzemplarz, który trafił na aukcję RM Sotheby`s w Villa Erbe zachował się niemal w oryginalnym stanie. Od 1985 roku pokonał niespełna 1600 km. Wraz z samochodem nabywca otrzyma komplet dokumentów, certyfikat pochodzenia i specjalne dokumenty kwalifikujące pojazd do startu w historycznych imprezach. Specjaliści szacują jego wartość na 400-550 tys. euro.